Atrox Startet 7.September.2020 Del på Facebook Startet 7.September.2020 Etter bytte av startmotor har jeg problemer med å få ferskvannskretsen tett igjen. Det går ett rør fra varmeveksler og inn i blokka - dette røret skal ikke skrus fast på noe vis, det er kun presset fra varmeveksleren som holder dette på plass. Uansett hva jeg gjør så klarer jeg ikke å få røret til å holde vann (mot motorsiden). Noen som har hatt samme utfordring? Eller har tips til hvordan dette kan løses? (sorry for dårlig beskrivelse - jeg er ikke akkurat noen båtmekaniker). Sitér dette innlegget Link to post
Ludolf H Svart 7.September.2020 Del på Facebook Svart 7.September.2020 Det er en tetningsring merket med nr 30 på vedlagt tegning. Denne bør byttes ut Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 7.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2020 Jepp, feil rør men samme prinsipp. Har bytta pakningen men det hjelper ikke. Røret jeg sliter med ligger under varmeveksleren. (Samme røret som slangen fra ekspansjonstanken går til). Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.September.2020 Del på Facebook Svart 7.September.2020 Er det O-ring prøv med en feiter ring. Hylomar kan være redningen. https://gasolin.no/hylomar Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mort1 Svart 7.September.2020 Del på Facebook Svart 7.September.2020 Se etter skader på rør og i godset der som o-ringen skal tette. det kan også være skitt eller belegg som gjør at o-ringen ikke tetter. Hvis ting er montert riktig, med riktig o-ring og rene flater, uten feilt spenn i rør, så pleier o-ringer å bli tette...... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.September.2020 Del på Facebook Svart 7.September.2020 (redigert) Sjekk etter skader. Samt prøve annen o-ring. Hvis det ikke løser det så ville jeg prøvd å tørke godt. Vaske med aceton (på metalldelene) og deretter montert det sammen med passe høytemperatur silikon. Biltema har en god en. Må tørke 24 timer før du fyller motor med kjølevann og tester. Finnes et alternativt produkt på Jula (og andre steder) som koster 4-5 ganger mer der du slipper ventetid. Husker i farten ikke hva det heter. Redigert 7.September.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nomen Svart 7.September.2020 Del på Facebook Svart 7.September.2020 Som Mort1 sier, hvis alt er iorden så blir det der tett. Lekker det, er enten pakningsflatene skadet/urene, eller så er det montert feil. Silikon,pakningsstoff og slike remedier skal ikke brukes i denne forbindelsen. Annet enn litt silikon/vaselinspray for at det skal bli lettere å montere. Sjekk at pakningflatene er rene og skadefrie, og sjekk at du får rører på plass i riktig posisjon. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Atrox Svart 8.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2020 Da blir det demontering og prøve igjen - synes hele løsningen virker så rar i og med at det virker som en kan dra fra hverandre alt sammen uten å løsne en eneste skrue. Blir å ta ut hele varmeveksleren igjen og se hvor jeg må ha gjort feilen. Takk for alle tips. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.