Jump to content

Bytte av Bravo 3 duoprop og utveksling....


Capt Chaos

Recommended Posts

Hei båtfolk.

 

Jeg har fått havari i øvre girhus på et Bravo 3 drev med 1:81 utveksling. Reperasjon kommer på ca 90 000kr siden verksted vil bytte all innmat for å kunne gå god for det. Forsikringsselskap er kranglete og har nedskrevet verdien med 50% pga alder. (2007 = 13 år) Jeg mener drevet har høyere verdi siden det kun har 250 timer og har i tillegg stått på land i 2 sesonger. Jeg har kun timeteller på motor som kan dokumentere antall timer på drev, men de mener at det ikke holder. Jeg mener de heller ikke kan motbevise at timene ikke stemmer.. Med full kaskoforsikring så står det på siden dems at de dekker reperasjon.....Vi er ikke enige for å si det sånn. Alternativet er å kjøpe et brukt overhalt drev for pengene fra forsikringsselskap.

Båten dette gjelder er en Doral Monticello med ca 3000kg tørrvekt

Mercruiser 4.2l diesel 320 hk

Bravo 3 doprop med 26P propeller

 

Så mine spørsmål er:

1: Hva bør være forventet levetid på et Mercruiser Bravo 3 drev med normal årlig service?

2: Hva vil bli effekten av å bytte fra 1:81 til 2:0 utveksling?

3: Har jeg noe sjans til å krangle med forsikringsselskapet om hva jeg bør få dekket? Har jeg noen gode argumenter i det hele tatt? 

 

Takker på forhånd for all hjelp :-)

Link to post
Share on other sites

Nytt drev koster 108 000,- hos Eurofritid så og da vurdere rep av det gamle for 90 000,- er vel da ikke logisk med tanke på garantier osv. 
Det ligger et nytt drev på Finn til 69 009,-  ikke årets modell men ubrukt ser det ut til. Finn kode 167030381

 

tror ikke du kommer noen vei med forsikrings selskapet da de kun går på alder. 

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
Share on other sites

Det finnes øvre gir hus man kan bytte ut isteden for å reparere.

Helt høl i hue å forlange 90 tusen for å reparere når man får nytt billigere.

 

Viktig at du får diesel X drev på diesel motor om det ikke var det fra før. 

Propell går kanskje bra den du har, avhenger av hva det var av turtall du fikk med 1,81

Ta det du får av selskapet, ikke vits i å drive å krangle på et så gammelt drev, selv bytte av 

øvre gir hus vil du sansynligvis komme bra ut av det.

Kontakt Ravns garage, de har verksted og kan sikkert reparere eller bytte huset på det du har. 

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Oppdatering!

 

Tenkte det kunne være greit med en forklaring på hvordan dette endte. 

Angående forsikringsselskapet så ble det litt sånn "føkk it" hvor jeg tok imot det de tilbydde meg og puttet inn penger til nytt drev. 

Nå har jeg et helt nytt Bravo 3 XR med 24P, 4 og 3 blads propeller. 

Ser virkelig frem til å få innkjørt og testet dette :-)

Fikk forresten solgt det gamle for 12 000kr.

Takk for input´s og ha en knall båtsommer !!!! 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer, da har du nok et max. oppsett :smiley: Bør vel få rundt 34 knop hvis det fortsatt er 1,81:1 utveksling.

Eller trolig mere hvis den båten kun er 2,59 m bred? Propellesettet finnes jo i 25P og 25,5P også (de blankpolerte XR).

Dessuten en egen Bravo 3 diesel propellserie med 25P https://www.mercurymarine.com/no/no/propellers/elite-series/bravo-three-diesel/

 

Med 2,0:1 utveksling går jo farten ned.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser at jeg fikk en skriveleif lengre opp....Jeg hadde 26P og har nå de blankpolerte propellene du henviser til i linken med 25P :-)

Samme utveksling som før (1,81:1) og båten gikk opp til 44 knop før propellbytte og har nok mistet noen knop nå. Uansett så er ikke toppfarten så viktig for meg men satser heller på å komme raskere opp i plan.

 

Har trua !! ;-)

Link to post
Share on other sites

Da har du vel disse her da :smiley:

 

https://www.mercuryracing.com/boat-propellers/sterndrive/bravo-three-xr/

 

Antar du mente 34 knop, ikke 44?

Toppfarten burde jo ikke gå ned hvis du fortsatt har korrekt turtall. Disse propellene er jo mere effektive enn de gamle 3+3 blad. Men kanskje dieselpropellene er bedre, hvem vet.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei, 44 knop var ingen skriveleif ;-) Målte den den til 44 knop på GPS i fjor mens båten fortsatt gikk og hadde nok fortsatt bittelitt mer hvis sjøen hadde vært helt flat. Det stemmer at jeg hadde 3+3 propeller med 26P og har nå 4+3 med 25P. Jeg har ikke så god peil men har blitt fortalt at jeg mister 3-4 knop på toppfarten men får samtidig en bedre vei opp mot plan.......Det gjenstår å se til våren ;-)

Link to post
Share on other sites

Capt Chaos skrev 21 minutter siden:

Nei, 44 knop var ingen skriveleif ;-) Målte den den til 44 knop på GPS i fjor mens båten fortsatt gikk og hadde nok fortsatt bittelitt mer hvis sjøen hadde vært helt flat. Det stemmer at jeg hadde 3+3 propeller med 26P og har nå 4+3 med 25P. Jeg har ikke så god peil men har blitt fortalt at jeg mister 3-4 knop på toppfarten men får samtidig en bedre vei opp mot plan.......Det gjenstår å se til våren ;-)

 

Ja tok vel utgangspunkt i min relativt tungdrevne brede Windy 27 og 24P, glemte at din båt nok er ganske lettdrevet.

Det stemmer normalt ikke helt at du kan miste 3-4 knop på toppfarten med Bravo 4+3 blad, ut i fra det folk oppgir. Vanligvis blir toppfarten et lite hakk bedre.

Så det er i såfall en interessant observasjon.

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...