Jump to content

Buster M går skjevt i vannet


DeepFu

Recommended Posts

Har en Buster M med 30hk på. Den "ligger" på styrbord side under fart når jeg er alene i båten, og det irriterer meg grenseløst. Ender som regel med at jeg setter meg mer midt i båten for å balansere, men da har jo vindskjermen ingen verdi lenger. Vil det hjelpe hvis jeg monterer trimflaps/ smart tabs for å presse båten til å gå mer beint? (Batteri og bensintank er satt så langt til babord jeg får det.) Eller er dette bare noe jeg må leve med i en liten båt? 

Link to post
Share on other sites

Mulig du kan bruke smarttabs men justere dem forskjellig. (Hør med en butikk.) Dvs at styrbord smarttabs kan strammes skikkelig, mens babord er mest mulig slapp. Da burde du få løft på styrbord side. Om det er nok forskjell til å utlikne vektforskjellen vet jeg ikke. 

 

Det vil i tilfelle bli en utfordring når du har med en person til, for da vil båten legge seg motsatt vei. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Mulig du kan bruke smarttabs men justere dem forskjellig. (Hør med en butikk.) Dvs at styrbord smarttabs kan strammes skikkelig, mens babord er mest mulig slapp. Da burde du få løft på styrbord side.

 

på mine smart tabs i stål er det 2 ulike justeringer.      På feks Smarttabs SX i plast er det oftest ikke justering på øvre festet på demperen 

 

Amazon.com: Nauticus Original Smart Tabs Self-Adjusting Trim Tab System,  St1290-60: Computers & Accessories

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Høres ut som det lureste. Se om du kan få plassert all vekt slik at den motviker din vekt.

Ellers så er dette bare en naturlig del av det å ha en litt mindre båt. Vi kjørte masse vannski og wakeboard med en 16 foter. Når vi kun var en i båten var den ene bølgen klart bedre enn den andre. (Ingen av dem var særlig gode...)

Link to post
Share on other sites

Enkleste er kanskje å kjøpe en 20 liters kanne eller to, fylle med sand, og løfte inn og ut av båten avhengig av om du skal på tur alene eller med noen? Når fylt med sand så slipper du tenke på frost eller lekkasje. Kanskje én slik kanne er nok til at du kan sitte bak vindskjermen når du er alene?

 

Jeg har sett båter der det er laget egne "trimplan" der man bruker en strekkfisk til å justere manuelt. Liknende smarttabs, men fast montert.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 20 minutter siden:

Enkleste er kanskje å kjøpe en 20 liters kanne eller to, fylle med sand, og løfte inn og ut av båten avhengig av om du skal på tur alene eller med noen? Når fylt med sand så slipper du tenke på frost eller lekkasje. Kanskje én slik kanne er nok til at du kan sitte bak vindskjermen når du er alene?

 

Jeg har sett båter der det er laget egne "trimplan" der man bruker en strekkfisk til å justere manuelt. Liknende smarttabs, men fast montert.

Er enig med deg der. Brukte også dette opplegget som du nevner her , i tidligere båter;  med ei (eller to) vann/sand- dunker å flytte på, frem og tilbake for å få "riktig" vektfordeling. Det enkleste er jo oftest det beste, (og rimelig), som det heter. :thumbsup:.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...