Jump to content

Turteller på Tohatsu 30hk


johannesholmen

Recommended Posts

Kjøpte for litt siden ein turteller med timeteller. 

Har kobla den i forhold til medfølgende koblingsskjema, men den oppfører seg rart. Timeteller virker fint, men turtelleren sto å hoppa frå ca 800 til 0 for så opp igjen og ned igjen. Og no står den bere på null. 

I følge koblingsskjema som fulgte med skulle den koples til generatorens klemme W. I følge tohatsu sitt skjema på kontrollboksen, er det den kvite ledningen som kjem ut frå kontrollboks. Rød og svart er pluss og minus, og den lysegrønne bruker eg ikkje. 

Så kva kan det vere då som er feil? 

Rød og oransje på turteller er koblet til rødt(+) på kontrollboks, blå er kobla på minuspolen på batteri, og den svarte går til den kvite ledningen på kontrollboksen. 

Det er ein slik svart 0-8000 rpm 

https://www.westsystem.no/p/11092/turteller-mtimeteller-wema

Redigert av johannesholmen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker her, men koblet på en turteller på 30HK Suzuki´n min på jolla.

 

Mener det på WEMA er:

Rød er +

Blå er -

Hvit/orange er + til lys i instrumentet.

sort er til W på dynamo. 

(Dette finner du nok i dokumentasjonen til turtelleren)

 

Du må finne den ledningen som er W fra kontrollboksen din. Det er nok en ledning som gir det en + puls som øker i frekvens ved gasspådrag. Koble til et multimeter og sjekk for puls. 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Eneste jeg kan foreslå er å sjekke alle koblinger helt frem til generator. Prøv evt å sjekke med et voltmeter på W koblingen. Jeg vil forvente økende (AC) spenning med  økende turtall. Evt om det er egen sensor som som leverer et signal med frekvens proporsjonal med turtall. Et digitalt  voltmeter vil normalt glatte en såpass høy frekvens så ikke så enkel å få lest av.

 

Umm og til slutt det du mest sannsynlige nemlig pulser fra feltviklingen i alternatoren. Ugh, jeg skulle ha fulgt mitt eget råd: Please engage brain brfore keyboard 😁

Redigert av Odyssevs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...