Jump to content

Eco-clean dassvask - erfaringer?


Stekepanne

Recommended Posts

Aktiv ingrediens er sitronsyre? Det er en ganske svak syre. Brukes i næringsmiddelproduksjon som surhetsregulerende middel (gir økt holdbarhet). Som forebyggende så kan jeg tror det har noe effekt men er røret bort imot tett så tror jeg ikke noe på dette.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

0,5 liter - 400kr

Skal visst holde med 1 kork hver gang man vasker doen. Altså ordentlig vask.

Han anbefalte å helle 1 flaske i doen og pumpe den til tank ved vinterkonservering. Bare la den ligge i tanken hele vinteren. Er visst frostsikker.

 

Jeg har aldri prøvd eller sett produktet. Har kun en telefonsamtale med «erfaring».

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ser de anbefaler 3 flasker pr sesong. Det blir da 1200kr.

 

Jaja en nye dass slange koster 699kr for 3m hos BT. Den tar det under timen å bytte.

Så tenker jeg klare å bytte denne om den skulle tette seg etter noen år.

Må jeg bytte slange etter 4 år, så er det 699kr kontra 4800kr Så da gir det seg sjøl  hva jeg velger.

 

Å jeg er rørlegger, å har set nok vidundermiddel blitt presentert opp gjennom tiden hehe 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

For oss som er rørleggere ( skipsrørlegger ) er dette enkelt, men ikke alle er det.
med før/etter bilder så kan vi vel si at EcoClean fungerer veldig godt.
kan også fortelle at det kommer WC-blokk, noe som gjør det enda enklere å være båteier:)

Ønsker alle sammen en fantastisk fin søndag :)
 

Link to post
Share on other sites

Det er no litt utspekulert å si at noe slikt ikke finnes fra før, men hva gjør enn ikke for å lure staten for litt penger? Jeg kjenner til en liten handfull produkter som er basert på sitronsyre som fungerer helt utmerket til å holde dassrør åpne, som i tillegg er mye billigere. Lurer veldig mye på hva som gjør deres produkt så unikt i forhold til andres.

Link to post
Share on other sites

En kan jo lure på mengden av sitronsyre i produktet. Hva er pH verdien av stoffet EccoClean?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Minner meg litt om alle disse flotte produktene som fjerner kalk, rur og den gule stripen i vannlinjen. Virkemiddelet er vel stort sett hele veien saltsyre, alternativt oxalsyre, men du verden så mange innlegg jeg har sett fra folk her som sier hvor lite ekstra slike vidundermidler koster og pytt pytt båt er dyrt og det er egne penger, båtpenger, så spiller liten rolle i det store bildet. Er det rart at Luksusfellen er et populært program på TV?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 6 minutter siden:

En kan jo lure på mengden av sitronsyre i produktet. Hva er pH verdien av stoffet EccoClean?

 

Hvis du går inn på flak.no så finner du eco clean og kan laste ned et produktblad. Der står det bl.a. sitronsyre vekt 30-60%. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og så skulle jeg kunne regne ut pH verdien ut fra det? Men det burde vel representanten fra EccoClean kunne svare på.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 51 minutter siden:

Og så skulle jeg kunne regne ut pH verdien ut fra det? Men det burde vel representanten fra EccoClean kunne svare på.

 

Nei, var vel først og fremst ment som et innlegg hvor du kanskje kunne finne ut mer informasjon om produktet, muligens også det helt konkrete spørsmålet du ønsket besvart. Var ikke meningen å hverken tråkke deg på tærne eller å fornærme deg hvis du opplevde mitt innlegg slik! I så fall ber jeg om unnskyld.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

hei alle sammen:)

ser at dere diskuterer produktet vårt, EcoClean :)

som nevnt tidligere i tråden, ligger datablad tilgjengelig for alle.

 

syntes engasjementet deres rundt EcoClean er utrolig spennende.
send meg gjerne en e-post: thomas@eco-clean.no 

 

Vi i EcoClean er veldig opptatt av å være transparente, og setter stor pris på tilbakemeldinger.
 

Link to post
Share on other sites

Om man liker å leve litt på kanten, og er sikker på at systemet tåler det, er det bare å peise nedi litt saltsyre. Da blir det fart i sakene.

Eventuelt skift hele septikslangen. Det er som regel den enkleste løsningen på urinstein som har kommet ut av kontroll.

h26439521-saltsyre-1l.jpg

Link to post
Share on other sites

Sitronsyre fungerer helt fint for å løse opp urinstein.

Gjorde et forsøk basert på urinstein fra en tett slange der urinstein ble plassert i ulike kopper med ulike syrer.

Min erfaring er at eddik fungerer dårlig til det.

Men kanskje jeg var for utålmodig.

 

Saltsyre løser opp urinstein veldig hurtig, sitronsyre noe seinere.

Men av hensyn til den som skal utføre jobben, og eventuelle komponenter i systemet som ikke er så veldig syrebestandig så er sitronsyre langt å foretrekke.

Sitronsyre er også veldig godt egnet til rens av sjøvanndelen av kjølesystemet på motoren.

 

Om man vil blande ut sitronsyre selv eller kjøpe utblandet syre må vel være opp til den enkelte.

Konsentrat er alltid rimeligere enten man snakker om kjøleveske, frostveske eller syre...

 

Det er viktig å huske på at det er først og fremst den lave pHen som gjør at syra fungerer.

Hvis slangen fylles med syre og det er mye kalkforbindelser som løses opp stiger pHen ganske fort.

Da stopper også prosessen opp. Løsningen er tilførsel av ny og frisk syre.

Ofte sitter det endel urinstein der slangen går opp og kobles på tanken.

Her kan det være vanskelig å få løst opp urinsteinen med syre fordi kontakttiden blir kort.

Altså syra renner ned i tanken.

Da er mekanisk rengjøring ofte løsningen. Selv om slangen byttes bør stussen inn på tanken gjøres ren.  

 

Hvis septiktanken ikke er syrebestandig kan den med fordel fylles 2/3 full før slangen syrebehandles.

Det vil da bli liten påvirkning av pHen i tanken.

Eventuelt kan også pHen heves i tanken i forkant av syrebehandlingen av septikslangen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...