Jump to content

Reparasjon av sprekk i siden (glassfiber)


Smiley

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med reparasjon av skrogskade her. Skaden det er snakk om er en 30-40cm sprekk i skrogsiden etter sammenstøt med brygge. Skaden ligger i vannlinjen eller rett over.

Er dette en komplisert reparasjon som må settes bort, eller er dette noe jeg kan få til selv med litt tolmodighet og fingerferdighet?

Forsøkte å se etter tidligere tråder, men fant ikke akkurat hva jeg var ute etter.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Mye lettere å synse kvalifisert hvis vi får noen bilder. Du bør også opplyse mer om selve skaden - er det f.eks. snakk om et slag inn mot skroget som har ført til at det ble sprekk? I så fall kan det være strukturelle skader langt utover selve sprekken. Last opp bilder av innside og utside og beskriv situasjonen når skaden oppstod, så er jeg sikker på at du vil få innspill og tips.

Link to post
Share on other sites

Har desverre minimalt med bilder da dette ikke er en båt jeg sitter på (enda), og som ikke befinner seg i nærheten av meg. Tror sprekken er gjennomgående...best å tenke værste mulighet her.

Et nærbilde som ikke sier alt for mye:

Bilde

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

En mulighet er å slipe ned slik at tykkelsen på skroget avtar mot sprekken til omtrent 0. Deretter bygger du opp med glassfiber-remser som overlapper sprekken og metter med Polyester (eller Epoxy). Legg på flere lag og la hvert lag bli bredere slik at du fyller opp det du har pusset ned.

 

Har ikke jobbet så mye med ren glassfiberbåt, siden jeg har bygget i kryssfiner og glassfiber/epoxy, men regner med at om du sliper ned i en bredde av en 10-20 cm ut fra sprekken og bygger opp igjen med glassfiber til den bredden så burde det bli bra.

 

Har du et oversiktsbilde også ?

Link to post
Share on other sites

Ikkeno er hokus-pokus med glassfiberbåt.

 

Slip ned skroget på innsiden ca en 30 cm utover fra skaden slik at det går nesten i null i tykkelse ved skaden.

Kopier skrogformen på den uskadde siden av båten over til en tre-fire biter med kryssfiner.

Gjør godt rent ute og inne. (Styren/Aceton).

Sett ei brei remse med tape over skaden på utsiden.

Bruk tvinger og malene du har skåret for å holde skroget i fasong.

Rull på polyester over skaden på innsiden.

Legg en 5 cm. remse over skaden og rull denne fast.

Legg en ny remse over, som overlapper ca. 5 cm. utover oppe på første remse, og rull denne godt inn.

Fortsett til skroget er oppe på 120-130% av original tykkelse.

Blir god som ny.

 

Husk:

Over 18%C.

Ikkeno UV-lys (sol, lysstoffrør).

Under 60% fuktighet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Synes det er vanskelig å bedømme ut fra bildet. Be selger skaffe deg flere bilder av skadestedet. Bilder av både innside og utside. Synes det ser mer ut som en ripeskade i overflaten jeg. Det er av vesentlig betydning om man bare har streifet langs en kant på brygga og således ripet inn sår, eller om det har vært direkte slag mot området som deretter har ført til en gjennomgående sprekk. Også dette bør du søke å avklare. Deretter kan vi synse mer. Det er vesentlig forskjell i arbeidsomfanget mellom en overflateripe og slagskade som har ført til gjennomgående sprekk. Type båt skader heller ikke å få vite.

Link to post
Share on other sites

Dette er desverre alt jeg har, og båten skal tvangsselges så ikke var det så lett å få noe særlig engasjement hos selger for å skaffe flere opplysninger. Ved direkte spørsmål om skaden var ripe eller sprekk fikk jeg svar at det var sprekk etter sammenstøt med brygge, men "at det ække sånn at vannet fosser inn asså!". Jeg har ikke vært i stand til å lokalisere hvor skaden sitter med de avstandsbildene som er tatt, så det er ikke sikkert at den er så stor som jeg inbiller meg. Men hvis "worst case cenario" er som beskrevet i innlegg over, så skal jeg nok klare av det!

Oversiktsbilder i denne tråden: http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=15755

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke enkelt hvis det er en sandvichkonstruksjon.

(kjernemateriale)

Henviser (som vanlig..) til den eminente:

http://www.yachtsurvey.com/Fiberglass_Boats.htm

Er det derimot en sprekk som ikke har påvirket noen innstøpninger eller spant, skulle ikke metoden over være noe problem.

Jeg er derimot skeptisk til styrken i skroget når en slik skade i det hele tatt kan oppstå...

Det burde ikke skje med et tradisjonelt glassfiberlaminat.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noen krise dersom det båten er bygget med kjernemateriale heller, selv om jeg betviler at denne båten er bygget slik.

Det er på en måte en fordel da skroget lettere holder fasongen under reparasjonsprosessen.

Du fjerner det innerste laminatet og kjernematerialet og så reparerer du som beskrevet ovenfor. Legg deretter i nytt kjernemateriale, er det dobbeltkrumme flater er det lettere med kjernemateriale som er slisset, som settes i limsparkel og tvinges/stemples fast. Tilslutt laminerer du over hele greia.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

rens og legg på ny glasfiberarmering på innsiden,,,puss og sparkel på utsiden,,,

det er ikke vits i å legge på glassfiber på utsiden for å pusse vekk igjen alt...

skal du ha glassfiber på utsiden, må du pusse vekk orginal glasfiber till en vissgrad...

beste finnish får du med...forsterket glassfiber på innsiden glassfiber sparkel på utsiden..

.husk gel coat og top coat dette er det som skal på utsiden av glassfibrene tilslutt, det er dette som gjør glassfiber vanntett,,dette må taes på utsiden,

glassfiber sparkel er kanskje ikke nødvendig...

 

DEN SMARTE TINGEN Å GJØRE:

--------------------------------------

tror ikke dette er noe særlig dyrt å få gjort på ett båtstøperi..koster nokk ikke mer en 8000kr garantert mindre..og da får du garanti og en bra finnish..de vet hva de gjør..blir dette gjort feil. kan ddet kanskje bare forverre situasjonen,,Så tenk på det...hør på priser. det vil jeg absolutt anbefale. spesielt til en sånn båt som det der..

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt innlegget til -Shure- med ei klype salt. Fordi:

...husk gel coat og top coat dette er det som skal på utsiden av glassfibrene tilslutt, det er dette som gjør glassfiber vanntett

Dette mener jeg er positivt feil. Det er 2-komponent epoxyprimer som gjør skroget tett, ikke gelcoat og topcoat.
Link to post
Share on other sites

Det tjener ingen hensikt å smøre epoxyprimer over vannlinjen.

Når det er snakk om å gjøre glassfiberen vanntett, vil jeg anta at man sikter til området fra vannlinjen og ned. Over vannlinjen er det jo ikke noe poeng at skroget er helt vanntett. Siden det ble gitt inntrykk av at gelcoat og topcoat gjør glassfiberen vanntett, samt at smiley er litt i tvil om skaden er i vannlinjen, eller over, og fant jeg det riktig å påpeke at dette ikke er tilfelle i henhold til hva jeg har lært meg rundt emnet. Skal man ha det tett, er det 2 kompoent epoxyprimer som gjelder, ut fra hva jeg har oppfattet.
Link to post
Share on other sites

En 40 cm lang sprekk i et glassfiberskrog bør være relativt kurant å utbedre, enten det et sandwich konstruksjon eller kompakt hud.

 

Jeg synes det burde være mye viktigere å fastslå utførelsen og kvaliteten på båten, spesielt skroget, generelt. Det er mistenkelig at skroget sprekker/revner såpass lett. Dersom det er sandwich konstruksjon under vannlinjen ville jeg skygge unna uansett.

 

Sandwich konstruksjonen er stiv og sterk helt til den relativt tynne ytterhuden revner. Da blir det som en H-bjelke som får skåret over den ene flensen. Jeg ville ikke like å gå på havet med en slik båt.

 

Jeg er helt klar over at sandwich konstruksjonen begynner å bli det mest vanlige i lystbåter, men mener at den passer best i konkurranse båter, spesielt under vannlinjen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...