Jump to content

Boblehavn, utenbordsmotor tiltet opp eller ned?


Yolo

Recommended Posts

Motorene er konstruert for å drenere seg selv når de vippes opp. Man slipper korrosjon og groe.

Har selv hatt forskjellige motorer i bruk om vinteren, alltid vippet opp.

Hadde det vært et problem ville forumet hatt skrekkhistorier, kan ikke huske ett eneste eksempel på at oppvippet motor har blitt frostskadet.

Får vondt når jeg ser kostbare motorer står nede..... :worry:

 

Sørlandet2 skrev for 3 timer siden:

Etter en regnskyll, eller når motor blir tiltet opp, så ser undervannshuset slik ut som på bildet. Fullt av vann. Jeg vil tro ikke det er bra hvis det blir sprengkulde. Er nok fornuftig å tilte ned. 

Da må det være en dreneringskanal som er tett. Hva slags motor er dette?

Link to post
Share on other sites

En liten korreksjon. 

Dette bildet er tatt ca en halvtime etter motor er tiltet opp. 

Kanskje det er drenering som slipper ut vannet sakte. Ser det er litt under kanten nå. 

Men regn og sludd vil komme inn via senter av propellen og fylle undervannshuset. Og jeg vil anta at eventuelle drenering fryser til. 

Jeg har båten på land, så passer på å tilte ned om vinteren. 

Til dere med båten på vann så er det jo delte meninger om det. Boka sier jo sitt. 

Samtidig så kan jeg jo sitere forhandleren sin mening, han mente motorer er jo konstruert for å være i vann. Da er alle anodene i kontakt med vann.

Link to post
Share on other sites

I Tromsø, eller egentlig NordNorge så ser jeg de aller fleste har motoren oppe. Kun om det blir ekstremt kaldt, les under minus 8-10 grader, så ser jeg mange senker de ned i sjøen. Årsaken kan være at det aldri er kaldere en 3 pluss grader i sjøen på det kaldeste. De jeg har spurt sier de har motor oppe pga tæring, men når det blir veldig kaldt så har underhuset det bedre nede i sjøen der det er varmere. Men jeg har ennå tilgode å høre om fastfrosset impeller. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mercury marine, driver litt med båtmotorer. Og de skriver at mercury utenbordsmotor skal være tiltet ned ved temperaturer under frysepunktet i luften.

Om man tror disse vet hva de driver med så gjelder dette for deres båtmotorer.

 

Sikkert lurt å følge dette rådet om man har en slik og vil at garantier og annet skal gjelde.

 

Men om noe sprekker om det fryser,?

Det er ofte vann igjen "bak propellen" som på bildet over etter å ha tiltet motoren opp. Det er helt vanlig på alle utenbordsmotorer.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...