Jump to content

Hva er en 2011 Volvo Penta D4 260 med 600 timer verdt komplett med drev og elektronikk?


Mr_TJ

Recommended Posts

Gal som jeg er leker jeg med tanken om å benytte meg av Volvo Penta kampanjen som gir utstyr for 100 000,- om man bytter til den nye DPI motoren.

Det blir sannsynligvis ikke noe av, men om jeg skal kunne vurdere det "rasjonelt" må jeg i alle fall vite cirka hva jeg kan få for motoren jeg bytter ut.

Ingenting galt med den, og den vil være helt komplett.

 

Hva er den verdt, og hvor vanskelig er det å få solgt den?

Link to post
Share on other sites

Finner du tilsvarende til salgs på Finn, kan det være en indikator.

 

Evt. legg det du har ut på Finn som "vurderes solgt", det kan gi en indikasjon.

 

Ellers har jeg ikke noen forutsetninger til å vurdere verdi.

 

Kanskje en forhandler kan gi deg ett anslag?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg finner på finn er en motor i deler som har ligget under vann. Pris er satt til 25. Her medfølger ikke drev eller noe annet.

Antydning fra forhandler er 50, men synes det også virker lavt for komplett og velfungerende motor med drev.

 

Selv ville jeg tippe 100-150, men det er en totalt ukvalifisert gjetning.

Link to post
Share on other sites

Det ble solgt en D6 med drev og 5000 gangtimer for 170 tkr fra en forhandler for en tid tilbake.

 

Du skal nok lete lenge etter å finne feilfrie D4 / D6 med lave gangtimer på billigsalg, en båteier med en KAD kan jo fint bruke et par hundre lapper på å kraftig oppgradere ytelsen i båten sin om båten er verdt oppunder millionen fra før. Det er en relativt lav kostnad for en moderne, pent brukt motor med drev. Spesielt om det er en senere DPH variant.

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 14 minutter siden:

D4'en din er jo ikke engang innkjørt. Og drevet har mange mange  timer igjen, med full overhaling, bytte av slitedeler ville du hatt "nytt" drev for 30.000kr ish.. Hva skal VP ha for nye motor med DPI...? Du ender vel fort opp med mellomlegg på 300' uansett..

Jeg har akkurat fått overhalt mitt drev hos drevservice. Kom på 70000 kr pluss utgifter til mekaniker, frakt etc. Det var et  290 dpd. Fikk da garanti i 1 år på drevet. Nytt 290 dpe drev koster ca 120 000. Riktignok en total overhaling, så det meste av innmat er jo byttet. 

Link to post
Share on other sites

abro skrev 1 minutt siden:

Jeg har akkurat fått overhalt mitt drev hos drevservice. Kom på 70000 kr pluss utgifter til mekaniker, frakt etc. Det var et  290 dpd. Fikk da garanti i 1 år på drevet. Nytt 290 dpe drev koster ca 120 000. Riktignok en total overhaling, så det meste av innmat er jo byttet. 

 

OK, må innrømme at jeg tok prisen litt fra hofta....:) Men 70' + var jo en del, da er du ikke så langt unna nytt drev.. Men det blir kanskje som nytt...?

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 2 minutter siden:

 

OK, må innrømme at jeg tok prisen litt fra hofta....:) Men 70' + var jo en del, da er du ikke så langt unna nytt drev.. Men det blir kanskje som nytt...?

Ja skal være nesten som nytt. Jeg hadde ikke noe særlig valg fordi drevet røyk på ferietur langt hjemmefra. Måtte bare få slep til nærmeste verksted. Ble ikke så mange valgmuligheter når båten ble liggende 5 timer hjemmefra. Hadde jeg hatt båten hjemme hadde jeg kanskje kunne brukt litt tid til å finne brukt etc. Men skal være bra nå etter en skikkelig overhaling, og bør holde 1000-1500 timer med rett bruk og vedlikehold. 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 10 timer siden:

Hva skal VP ha for nye motor med DPI...? Du ender vel fort opp med mellomlegg på 300' uansett..

 

Ny motor, D4 320 DPI, koster 500,- ferdig installert. Kampanje fra VP nå, hvor man får med tilleggsutstyr for 100,-. Ikke alt der jeg ville kjøpt utenom, men det gir i alle fall en reell verdi på halvparten, så man kan trekke fra 50,-.

Så spørs det hva man kan få for gamle-motoren, og hva man reelt sett øker båtens verdi med.

 

Det man får ved motor bytte:

-ny motor med ny teknologi og garanti

-halvering av servicekostnadene (service kun annenhvert år)

-lavere drivstoff kostnader

-Opp fra 260 brukte hester til 320 nye (båten ble levert ny med 260 eller 300. Feriepakket båt med hele familien i trenger 300, men de aller                                                                         fleste er levert med 260)

 

Båten slik den er i dag har en verdi på ca 900. Hva ville du vært villig til å betale ekstra for den med ny motor?

Link to post
Share on other sites

Om jeg skulle lagt såpass mye penger i oppgradering av båt, ville jeg nok heller sett meg rundt etter en nyere båt. Men om dette er drømmebåten du hatt siden den var ny og fortsatt ser på den som en perfekt båt for ditt bruk i årene framover, forstår jeg godt at du er villig til å bruke en god slump penger på å holde den i toppform. Å ha en båt over lengre tid gjør at en kjenner styrker og svakheter og vet hvordan situasjoner som oppstår skal løses. Å vite at båten er velholdt og i topp stand bør bidra til at de gode dagene for båtliv kan benyttes til akkurat det. Skal ikke komme med noen sum for hva jeg ville vært villig til å betale. Det er også veldig avhengig av pesonlig økonomi.

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev 5 minutter siden:

Om jeg skulle lagt såpass mye penger i oppgradering av båt, ville jeg nok heller sett meg rundt etter en nyere båt

 

Det forstår jeg og er enig i. Båten ble innkjøpt i vinter, har kun brukt  den en sesong, og kommer ikke til å beholde den i 10 år. Samtidig leies den ut, og det er en grunn til å sørge for at motor er tipp topp (selv om det på ingen måte kan forsvare en slik investering alene).

Dette er ikke drømmebåten, selv om jeg er veldig fornøyd, men det blir ikke byttet båt med det første (vi har blant annet en svært gunstig båtplass med grense på 30 fot).

Jeg merket godt i sommer at den manglet noen hester. Måtte sende mor og barn i baugen for å komme i plan, og med litt bølger ble det mye ploging fordi motoren strevde og 18 knop i plan ble for fort. Med full båt og jolle på plattformen er det enten 1 500 o/m og 6-8 knop, eller fra 2 800 o/m og 18 knop. Båten hadde hatt godt av større motor.

 

tilplan skrev 18 minutter siden:

Skal ikke komme med noen sum for hva jeg ville vært villig til å betale. Det er også veldig avhengig av pesonlig økonomi.

 

Det forstår jeg også, men det er nettopp et viktig moment i total bildet. Hvor mye mer er en båtkjøper villig til å gi for en 2011 mod båt med en svært oppgradert motor?

Hvis du er eller kunne vært en potensiell kjøper, hva ville du vært villig til å gi?

Jeg vil tippe at de få modellene med D4 300 er langt enklere å selge, og opp til 50,- høyere i pris.

Besparelsen på service over 10 år antar jeg er ca 75,- (hvis en normal service tilsvarer 15 pr år. Fordi jeg leier ut tar jeg ikke service selv. Setter det bort som en trygghet for både meg selv og leietakere, og har da noen å reklamere til om det skulle være noe).

 

-og bare så det er nevnt, sannsynligheten for at jeg gjør dette er svært liten. Til syvende og sist er det sannsynligvis dårlig økonomi. Men for å gjøre en kvalifisert vurdering trenger jeg tall å bygge på; pris på ny motor - pris på brukt motor - økt båtverdi)

Link to post
Share on other sites

Har fulgt litt med på disse båtene, i år har prisbildet vært i en egen klasse.

i 2019 ble det solgt noen med 10 modeller med 260 motor for rundt 800.000,-

Samtidig ble det solgt en med 300 motor for rett under 1mill (lurer på om det også var en 11 eller 12mod, men skal ikke si det sikkert).

I år har det blitt solgt noen med veldig lavt timeantall for 920 og 950ˋ samt en mindre pen 10 modell som først gikk for 740 også kom den til salgs igjen i høst for 849. Vet ikke helt hva den ble solgt for nå.

Om du regner 900 for din båt, får 150 for gammel motor og legger ut 500 på ny så er du på ca 1.250.

Det ligger en 2017 Bav S30 med 300 for 1.570 på finn, får sikkert prutet den litt..

Jeg tror ikke du kommer frem med dette regnestykket..

Det er nok bedre butikk for deg å selge din for 900++ og prute hardt på den som ligger til 1.5 

Skal du gjøre dette for å ha båten lenge så betyr det selvsagt lite.

Om båten blir lettere å leie ut tviler jeg også på, når man leier så bryr man seg ikke så mye om alder og timeantall på motor.

Det er ditt "problem" at den virker hele leieperioden.

 

Link to post
Share on other sites

Har selv solgt en Scand Baltic i sommer, og det lå også en annen av samme årsmodell til salgs i nærheten. Båtene var 2007 modeller, og den andre hadde byttet motor i 2012. Siste oppdatering av den annonsen ligger med en marginalt høyere pris enn jeg fikk for min som også hadde 750 timer mer. Tør påstå at det var null uttelling for nyere motor i dette eksempelet, men jeg har kun sett annonsen for den andre. For fem år siden hadde det nok gitt et godt utslag på prisen.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 5 timer siden:

Om båten blir lettere å leie ut tviler jeg også på, når man leier så bryr man seg ikke så mye om alder og timeantall på motor.

Det er ditt "problem" at den virker hele leieperioden.

 

Jeg tenker ikke at den blir lettere å leie ut, men det blir tryggere for kunden og lettere for meg hvis det er færre drifts stans.

Jeg tror jo også at om folk er fornøyd kommer de tilbake. Er de misfornøyd leier de et annet sted neste gang.

Problemer med motor ødelegger ferien for folk og bidrar til misnøye. Ny motor vil forhåpentligvis være mer pålitelig, og enklere å levere inn på garantien.

 

For øvrig tror jeg du har rett bortsett fra at dette ikke bare er en ny motor, men ny teknologi som skal gi en merkbar forskjell under kjøring, lavere driftskostnader, lavere service kostnader og noen flere hester.

Redigert av Mr_TJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan fort oppleve plunder med ny motor også. En godt vedlikeholdt 2011 motor er nok vel så driftssikker som en ny, om ikke sikrere. Ettersom du ikke har hatt båten lengre enn en sesong ville jeg ventet med å påkoste den så mye penger. Dersom svak motor er et irritasjonsmoment, så kjøp heller en båt med riktig motor. Det er en kjent sak at motorbytte ikke er noen som betaler seg når du skal selge. Klarer du å styre unna de store oppgraderingen kan du kanskje selge båten nesten uten tap om 2 - 3 år. (avhengig av markedet selvfølgelig). Bytter du motor er du nærmest garantert er tap på +/- 300.000kr ved salg om 2-3 år.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er så veldig mye som er helt nytt i den nye D-serien, den er jo basert på forrige generasjons motor. Optimalisering og forfining samt ikke minst litt økning av maxturtallet (som jeg ikke deler den store entusiasmen over) beskriver vel mesteparten hva gjelder endringene på selve motoren.

 

Og grunnkonstruksjonen til D4/D6 kan i høyeste grad kalles for å være velprøvd nå med 16 år på baken siden lanseringen i 2004. DPI drevet er visstnok helt nytt fra innerst til ytterst.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...