Jump to content

Utveksling/propell Volvo Penta DP290A


Frodel70

Recommended Posts

Jeg har en 18 fots Draco med en 260 hesters Voldo Penta V8 og 290 DuoProp drev. Jeg får ikke den hastigheten båten skal ha og har kommet over et lite dillema. Winrace sier at optimal propell for denne båten er B8, som er Volsos høyeste stigning for aluminiumspropell og vil kunne gi opp til 48 knop fart, men i katalogen til Volvo Penta står det at man bør gå for rustfritt stål i hastigheter over 38 knop og med motoreffekt over 240 hk. Problemet er bare at stålpropell med høyeste stigning er C7, noe som er lavere stigning enn B8.

Jeg forstår det slik at jeg da må endre utveksling hvis jeg vil bruke propell i stål, men hvordan finner jeg ut hvilken propell/utveksling jeg bør bruke da?

Noen som har erfaring med dette og kan svare?

Redigert av Frodel70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Prolimit skrev for 1 time siden:

Det er nok litt forskjell på B og C propeller. B har 3 blader på begge propeller og C har vel 3 på fremre og 4 på bakre propell. Så C7 kan nok tilsvare B8. 
Vet ikke helt sikkert men det kan sikkert Winrace eller Volvo svare på. 


Her er svaret jeg fikk fra Winrace:
 

Sitat

 

B8 er 2 x 3 blads aluminiumspropeller. Det er cirka 1 ½ tomme forskjell på B7 og B8 (en tomme er cirka 150-200 RPM).

Volvo Penta har stål propeller, men ikke i den størrelsen du har behov for. C7, som er det største, har 25,8 i stigning (B8 har 27 ½).

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...