Jump to content

Ny propell passer ikke


Prologue

Recommended Posts

Kjøpte meg en ny propell. Den skulle erstatte orginalpropellen.

 

Det viser seg at propellen tar bort i girhuset. Se bilder. Som man kan se er det noen millimeter mellom propell og girhuset på den orginale. På den nye ligger den helt inntil.

 

Det er litt forskjell på propellen på innsiden, der den gamle har et lite hakk i seg som passer girhuset.

 

Den nye propellen går helt fast dersom jeg bruker fingrene til å teite propellmutteren.

 

Må jeg kjøpe en overgang eller noe eller er det bare å sende i retur?

 

 

 

0393A3E0-C18D-488E-8519-C2BB8F3B2528.jpeg

66BAD201-7766-4F77-934C-C4E166B373FF.jpeg

Link to post
Share on other sites

hvilken propell er det ?  kunne se ut som en turning point hustler? 

 

Den ser litt brukt ut?    Er du sikker på at du har rett "thrust washer" til den?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

tenkte mer for å se hvordan "skuldra" så ut, dvs partiet som tar opp skyvekrafta fra thrustskiva.  

Men helt tydelig at nypropellen ikke har noe som tar opp skyvkrafta

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

På en propell er det noe som skal overføre trykket på propellen til akslingen slik at båten går fremover. Så langt håper jeg alle er med. Ettersom utformingen av en slik propellaksling er ulik fra motor til motor lages det samme propell med allemulie ulike monteringsdetaljer slik at en propell skal kunne brukes til ulike motorer med ulike monteringsdetaljer, som trykkbrikke.

 

Det er diameter og koning på senterhullet på thrustwasher/trykkbrikken som bestemmer hvor langt inn på akslingen den kommer. Og så skal dette passe med utformingen og lengden på navet på propellen. Trykkbrikke skal på FØR propell. Og den skal på rett vei. Det er som skrevet over en viss koning på denne.

 

Dersom den ikke passer så har du feil trykkbrikke. Hadde du hatt en trykkbrikke fra før av der, ville propellen kommet for langt ut på akslingen. Men nå kommer propellen for langt inn.

 

Hva skjer når du monterer trykkbrikken på akslingen? Og prøv gjerne begge veier med trykkbrikken!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...