Jump to content

Anker

880

Recommended Posts

Har hatt original Bruce og i dag en kopi fra Lambertseter Industrier. Begge har vært uovertrufne ved oppankring til land i stygg vind. Stålkvalitet eller ikke, tror kanskje noen av bidragsyterne burde være mer bekymret for det som skjer i den andre enden.

Våre "kjære" fjellbolter til 30 kroner stykket er nok et vesentlig svakere ledd enn ankeret, for oss som ligger fortøyd til land. Hva med stålkvaliteten i den litt rustne og gamle bolten som en fra kommunen en gang slo ned i fjellet, eller bjerka i vannkanten?

Nei, faren for brudd i så grove detaljer som et anker, det tar ikke fra meg nattesøvnen. Om Bruce-ankeret er sååååååååå mye bedre enn en kopi, ville jeg sikkert hatt blitt tilbudt "sikkerhets-rabatt" fra mitt forsikringsselskap. De som er bekymret, kan jo ringe forsikringsselskapet og sjekke om ankerbrudd er en hyppig årsak til forlis.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Nei, faren for brudd i så grove detaljer som et anker, det tar ikke fra meg nattesøvnen. Om Bruce-ankeret er sååååååååå mye bedre enn en kopi, ville jeg sikkert hatt blitt tilbudt "sikkerhets-rabatt" fra mitt forsikringsselskap. De som er bekymret, kan jo ringe forsikringsselskapet og sjekke om ankerbrudd er en hyppig årsak til forlis.

Mvh. BEG

Her gjelder nok også det gamle ordtaket om at intet kjede er sterkere enn det svakeste leddet.

For om ankeret holder, hva med sjakkelen uten musing, den litt dubiøse kjettingen, det lettere skamfilte tauet og hva som ellers måtte være fra ankeret og opp....

Ryker noe av dette så er båten på rek   -   mens det (mer eller mindre) kostbare ankeret ligger igjen på bunnen.

Konklusjon: man kan ikke se seg blind på ankeret, kast også et blikk på resten av kjeden :lol:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ja, jeg er inne på samma tanke!

I och för sig så har ikke min fråga legat inne så länge, men hitills bare

ett ankarbrudd, som hade sin förklaring!

Det finns så mycket svage lenker på vegen opp  o i  båten!

tror  helt sikkert  bmo (som startade denne tråden) kan anvende

en brucekopi som hekk-ankare, när han endå sitter fast i fören,

med förmodligen to andre tamper !!!!!!

o till Poseidon;

Ryker noe av dette så er båten på rek   -   mens det (mer eller mindre) kostbare ankeret ligger igjen på bunnen.

Konklusjon: att ikke anvende rustfritt ankare till flere tusen kroner!!!!

uten bruke pengerne på något kul istället !!!!

S/Y Gunga Din

• 9 måneder senere...

En vennetjeneste er en annen vennetjeneste verdt? Er man gode venner hjelper man vel hverandre uten å ta betaling i penger? En påskjønnelse i form av noen flasker vin eller noe annet han setter pris på? Mellom venner er det tanken som teller. :yesnod:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

:yesnod:

Hei jolav, og velkommen på forumet!

Hva du skal betale kommer vel litt an på hvor gode venner dere er?

Du kan jo spørre hvor mange timer han brukte på jobben og så ta det derifra. Og så finnes det veldig mange gode konjakker på markedet også!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

• 6 år senere...

Når jeg overtok båten fulgte det en 12Kg Paraply med forkjetting med.

Men dette ble alt for tungt for mannskapet mitt å håndtere. Når det blir et tiltaksspørsmål vedr. det å hive dregg så sliter man litt vedr å legge seg i uthavn :)

Jeg kjøpte derfor et 5Kg Bruce Biltema for å få noe lettere å handtere på badeturer. Uten forkjetting festet det seg dårlig og dreggfestet røyk lett.

Fikk tak i sjakkel som passet Brucekopien og fikk koplet forkjettingen... det gjorde susen.

Og dette lette 5kg Brucebiltemakopien (med kjetting) sitter nå som et skudd både i gjørme,sand og steinbunn. Dreggfestet har ikke sluppet en eneste gang.

Dessuten klarer de eldre barna trekke det opp.

Men jeg har 12kg'en liggende i båten... til bruk for mer sikker fortøyning når det er påkrevd.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...