Jump to content

Hvem type AIS anbefales ?


btt

Recommended Posts

AIS kobles til via NMEA 2000 så du kan bruke andre produsenter sine uten problemer. Raymarine sine har innmat fra SRT, de lager innmaten til flere av de store båtekektronikkprodusentene. em-trak er en AIS produsent som eies av SRT management, den var billigere enn Simrad og Raymarine da jeg kjøpte, men bortsett fra huset var de alle like. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Signalene fra en AIS er i formatet NMEA0183 og/eller NMEA2000. 
 

De fleste Ray-plottere etter 2005 kan håndtere begge formater. Har du typen plotter ?

 

Husk at du til mange AISer må ha separat VHF-antenne og separat GPS-antenne. 
 

Greit å sjekke ut det når du kjøper. Noen har innebygget GPS, andre ikke.

Billigste AIS på markedet er Matsutec HA 102 fra AliExpress. Den ligger i område 230-250 Euro levert til Norge via Polen. Leverer data i NMEA0183.

 

skal du ha en Ray AIS 650 så ligger den på ca 7000. Da må du fortsatt ha begge antenner i tillegg.

 

Husk at du må ha AIS transpondertype, dvs at den både sender ut din posisjon og mottar andre.

 


 

 

Link to post
Share on other sites

Litt avhengig av bruken din så kan du velge AIS650 i stedet for AIS 700. AIS 700 har  Lengre rekkevidde og raskere oppdateringer med SOTDMA

 

Om du kun skal "innaskjærs" tenker jeg en 650 holder lenge.

 

Begge har antennesplitter for VHF så du bruker eksisterende VHF antenne. Du må ha egen GPS antenne til disse (følger med)

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Too Much skrev 1 time siden:

AIS 650 har ikke ikke innebygget VHF splitter, den må ha egen antenne eller en egen splitter om du ønsker å benytte eksisterende antenne.

 

Måtte sjekke tilbudet fra den gang vi satt inn AIS 650 - og jeg husket feil. AIS 650 har ikke splitter.

Da hadde jeg uten tvil gått for AIS 700 nå ja :-) Da får du innebygd splitter og bedre synlighet

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@PostIT Enig med deg. Mitt poeng er bare at skal man ha noe nytte av en AIS, så er transpondervarianten (se og bli sett) å foretrekke.  Hvis man er ukjent med disse produktene så er det lett å bli lurt ved at noen AISer er mye billigere enn andre fordi de bare er mottakere.  I hvert fall greit å vite hva man evt kjøper.

 

Til fritidsbåt er egentlig Matsutec HA 102 helt kurant etter mitt syn. Du får nokså mye verdi for pengene sammenliknet med langt dyrere modeller. For de fleste i fritidsbåt er poenget å kunne se andre med AIS, samt å være synlig selv. De fleste AISer krever at du må ha både VHF-antenne og GPS-antenne i tillegg.

 

Til AIS som kun leverer NMEA0183, så må man muligens også ha en NMEA0183 multiplexer i tillegg hvis man ikke har en ledig inngang på plotteren som kan settes til korrekt hastighet på dataene, dvs Baud rate på 38400.

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde selv Matsutec HA 102 på forrige båt, da koblet opp mot Raymarine C120 Classic inkl radar, autopilot osv. Fungerte helt utmerket. Bestilte nå samme greia på nytt til Princess 50 fly. Fikk levert rett på døra ila et par uker. Var poststemplet fra Kina, men jeg bestilte egentlig med levering fra Polen på AliExpress. Uansett, varen kom som avtalt til 234 Euro. Har ikke fått noen toll-/momsregning men er forberedt på at den kan dukke opp i ettertid. Hvis ikke så er jo de pengene spart.

 

Har et litt sammensatt system av ulike generasjoner med 3 plottere, VHFer, autopilot, kompass, fart, dybde, radar osv, som jeg for tiden bygger om til å samarbeide via både NMEA2000, NMEA0183, SeaTalk og SeaTalk ng. Har i tillegg mobilt bredbånd med wifi (linje og trådløst) i båten, så med tiden tenkte jeg å koble det også innpå for å kunne leke enda mer med Ipad, pc osv. Med diverse utstyr i generasjoner fra 2007 til 2020 så er det jo litt morsomt at du faktisk kan få mye mer ut av det gamle ved å integrere og dele det. Venter også på utstyr til å hente ut motordata som skal inn på samme nett. Det sitter imidlertid Coronafast i England, visstnok.

Link to post
Share on other sites

@btt: Skal prøve å oppdatere litt underveis.

 

Mht din Raymarine E140 Wide så har den ikke innebygget autorouting, men hvis du kjøper et abonnement på Navionics Boating app (ca 1000,- pr år) så får du full autorouting på iphone/ipad som du etterpå kan overføre til din E140W via NMEA2000. 

 

Hvis du legger opp et NMEA2000-nett så finnes det overganger, trådløse og kabel, som kan overføre en autorute fra f eks en iphone til NMEA2000-nettet som din E140W er en del av.  Det du da egentlig overfører er en serie med koder i NMEA2000-format.

 

Tør ikke påstå at det nødvendigvis blir en billig eller enkelt, men det er teknisk mulig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...