Jump to content

Bytte olje på Volvo Penta D6 2007, eget sted for å suge ut olje.


wilma

Recommended Posts

Såvidt jeg har funnet ut er det en egen plugg som kan skrus ut på nedsiden av luftfilteret på motoren for å suge ut olje på D motorene. Men er det noen som vet om dette bare er et hull som sugeslangen kan føres ned i, eller er det et rør der som man kobler seg på? Hvilket verktøy bruker man til å løsne pluggen? Hvis det bare er et hull, hvor stor slange får jeg nedi der?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker den tykkeste slangen som fulgte Pela-pumpen. Om du ikke har slange som passer akkurat kan noen runder med elektrikertape ytterst på en litt for tynn slange gjøre susen. Bruk slangeklemmen som låser blindpluggen til å sikre sugeslangen mot gummislangen. 

 

For øvrig er prosedyre for oljeskift greit beskrevet i instruksjonsboken. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da har jeg brukt fridagen til å jobbe med motoren. Pluggen til bunnpannen på min D6-370 fører bare til et hull man kan putte sugeslangen nedi, ingen tilkobling av noe slag. Det, sammen med oljefilterene, veivhusfilter og luftilter, var ganske greit. Olje og filter på girkassen var noe verre da denne sitter forholdsvis vanskelig til. Men med tøy og bøy gikk det også. Og med en pumpe som går i begge retninger var det lett å fylle girkassen også....

Link to post
Share on other sites

wilma skrev for 1 time siden:

Pluggen til bunnpannen på min D6-370 fører bare til et hull man kan putte sugeslangen nedi, ingen tilkobling av noe slag

 

Det var rart. Så du har ikke en slange som stikker opp rett bak luftfilteret, blendet med en messinglignende plugg i enden?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Peilepinnen kan på disse motorene flyttes til SB side i stedet for BB som er originalt fra fabrikk. Jeg har gjort dette fordi tilgangen til motoren et bedre på SB side. 

 

Du har brukt hullet hvor peilepinnen skal stå om den flyttes til SB. Hullet er blendet med en plugg fra fabrikk. 

 

Se etter en sort gummislange som er koblet på nederst på blokka lenger bak på SB side, denne er ment for oppsuging av motorolje. Slangen kommer vanligvis opp i bakkant av luftfilteret og foran veivhusventilasjonsfilteret. Slangen er blendet med en messigaktig plugg som er sikret med en slangeklemme. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Aha. Men det fungerte meget bra da😉 Fikk ut i overkant av 18 liter, og noe av oljen er vel fortsatt i filterene. Da skal jeg lete litt litt neste gang jeg er i båten. Stusset litt over at pluggen fortsatt var grønn etter 13 år🙄 Finnes det noe bildet av dette tro? Ikke alltid lite lett å se alt på tegningene til VP. Fikk en aha opplevelse med konstruksjonen på lokket til girkassen også.... 

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vær obs på det lokket over filteret på girkassa. Jeg strammet skruen for lite en gang med det resultat at lokket hoppet av og masse oljesøl. Så nå strammer jeg så jeg er helt sikker. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Fant jo slangen for å suge ut motorolje etterhvert, så på oljeskiftene etter at jeg startet dette innlegget har jeg brukt den. Men, jeg har jo en oljeskiftpumpe som kan gå begge veier. Er det noe i veien for å fylle opp med olje samme veien som jeg tapper den? Det er jo slik jeg skifter olje på HS80 giret. (kommer ikke til slik at jeg får helt olje fra oljeflaske på giret)

Link to post
Share on other sites

wilma skrev for 8 timer siden:

Da er det jo bare å kjøre inn samme mengde fra den nye 20 liters kannen. 


Du bør uansett peile nivået både før første start og etter å ha kjørt motoren ett minutt eller to. Det rommes mye olje i de nye oljefilterene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev for 20 timer siden:

Absolutt det enkleste :smiley: Mange båter med litt størrelse på motorer har ofte fastmontert en slik pumpe for enkelt oljeskift uten søl :thumbsup:

Hmm. Pumpen min har 4 ører for fastmontering. Kanskje jeg skal gjøre det, har jo ikke brukt den noe annet sted siden den ble kjøpt....🤔 også slipper jeg å lure på hvor jeg la den i fjor😆

 

Brigg skrev for 19 timer siden:


Du bør uansett peile nivået både før første start og etter å ha kjørt motoren ett minutt eller to. Det rommes mye olje i de nye oljefilterene. 

Enig. Det var også tanken👍

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...