wilma Startet 9.September.2020 Del på Facebook Startet 9.September.2020 Såvidt jeg har funnet ut er det en egen plugg som kan skrus ut på nedsiden av luftfilteret på motoren for å suge ut olje på D motorene. Men er det noen som vet om dette bare er et hull som sugeslangen kan føres ned i, eller er det et rør der som man kobler seg på? Hvilket verktøy bruker man til å løsne pluggen? Hvis det bare er et hull, hvor stor slange får jeg nedi der? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.September.2020 Del på Facebook Svart 9.September.2020 Det lommer opp en gummislange der med en plugg i enden. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 9.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2020 (redigert) @Bårdp supert, vet du ca hvilken dimensjon man må ha på slangen fra oljepumpen for å koble til? Redigert 9.September.2020 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.September.2020 Del på Facebook Svart 9.September.2020 Husker ikke sikkert men åpningen i slangen er muligens 8-10mm. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 9.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2020 Takk. Får ta en nærmere titt i helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.September.2020 Del på Facebook Svart 9.September.2020 Jeg bruker den tykkeste slangen som fulgte Pela-pumpen. Om du ikke har slange som passer akkurat kan noen runder med elektrikertape ytterst på en litt for tynn slange gjøre susen. Bruk slangeklemmen som låser blindpluggen til å sikre sugeslangen mot gummislangen. For øvrig er prosedyre for oljeskift greit beskrevet i instruksjonsboken. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
wilma Svart 9.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2020 @Brigg takk, jeg har kjøpt oljeskiftepumpen på Biltema som er mistenkelig lik den som selges på Maritim til en helt annen pris. Det følger med tre forskjellige slanger, så skal nok få noe til å passe. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 11.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2020 Da har jeg brukt fridagen til å jobbe med motoren. Pluggen til bunnpannen på min D6-370 fører bare til et hull man kan putte sugeslangen nedi, ingen tilkobling av noe slag. Det, sammen med oljefilterene, veivhusfilter og luftilter, var ganske greit. Olje og filter på girkassen var noe verre da denne sitter forholdsvis vanskelig til. Men med tøy og bøy gikk det også. Og med en pumpe som går i begge retninger var det lett å fylle girkassen også.... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 wilma skrev for 1 time siden: Pluggen til bunnpannen på min D6-370 fører bare til et hull man kan putte sugeslangen nedi, ingen tilkobling av noe slag Det var rart. Så du har ikke en slange som stikker opp rett bak luftfilteret, blendet med en messinglignende plugg i enden? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
wilma Svart 11.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2020 https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10157122101271261&id=574161260 Her ser man plasseringen av "tappehullet" Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 Peilepinnen kan på disse motorene flyttes til SB side i stedet for BB som er originalt fra fabrikk. Jeg har gjort dette fordi tilgangen til motoren et bedre på SB side. Du har brukt hullet hvor peilepinnen skal stå om den flyttes til SB. Hullet er blendet med en plugg fra fabrikk. Se etter en sort gummislange som er koblet på nederst på blokka lenger bak på SB side, denne er ment for oppsuging av motorolje. Slangen kommer vanligvis opp i bakkant av luftfilteret og foran veivhusventilasjonsfilteret. Slangen er blendet med en messigaktig plugg som er sikret med en slangeklemme. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
wilma Svart 11.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2020 (redigert) Aha. Men det fungerte meget bra da😉 Fikk ut i overkant av 18 liter, og noe av oljen er vel fortsatt i filterene. Da skal jeg lete litt litt neste gang jeg er i båten. Stusset litt over at pluggen fortsatt var grønn etter 13 år🙄 Finnes det noe bildet av dette tro? Ikke alltid lite lett å se alt på tegningene til VP. Fikk en aha opplevelse med konstruksjonen på lokket til girkassen også.... Redigert 11.September.2020 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.September.2020 Del på Facebook Svart 12.September.2020 Vær obs på det lokket over filteret på girkassa. Jeg strammet skruen for lite en gang med det resultat at lokket hoppet av og masse oljesøl. Så nå strammer jeg så jeg er helt sikker. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
wilma Svart 12.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2020 Jeg slet skikkelig ned å få løsnet dette, forrige gang var det en VP mekaniker som skiftet og han har nok dradd til skikkelig, det gjorde jeg også..... Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 18.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2023 Fant jo slangen for å suge ut motorolje etterhvert, så på oljeskiftene etter at jeg startet dette innlegget har jeg brukt den. Men, jeg har jo en oljeskiftpumpe som kan gå begge veier. Er det noe i veien for å fylle opp med olje samme veien som jeg tapper den? Det er jo slik jeg skifter olje på HS80 giret. (kommer ikke til slik at jeg får helt olje fra oljeflaske på giret) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.September.2023 Del på Facebook Svart 18.September.2023 Det går helt fint. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
wilma Svart 18.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2023 @Brigg takk. Forstår ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på dette før, har jo alltid fylt giret på den måten. Og i og med at jeg suger ut oljen over på en 20 liters kanne ser jeg jo hvor mye jeg har fått ut. Da er det jo bare å kjøre inn samme mengde fra den nye 20 liters kannen. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 18.September.2023 Del på Facebook Svart 18.September.2023 Absolutt det enkleste Mange båter med litt størrelse på motorer har ofte fastmontert en slik pumpe for enkelt oljeskift uten søl Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.September.2023 Del på Facebook Svart 18.September.2023 wilma skrev for 8 timer siden: Da er det jo bare å kjøre inn samme mengde fra den nye 20 liters kannen. Du bør uansett peile nivået både før første start og etter å ha kjørt motoren ett minutt eller to. Det rommes mye olje i de nye oljefilterene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
wilma Svart 19.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2023 oberst1 skrev for 20 timer siden: Absolutt det enkleste Mange båter med litt størrelse på motorer har ofte fastmontert en slik pumpe for enkelt oljeskift uten søl Hmm. Pumpen min har 4 ører for fastmontering. Kanskje jeg skal gjøre det, har jo ikke brukt den noe annet sted siden den ble kjøpt....🤔 også slipper jeg å lure på hvor jeg la den i fjor😆 Brigg skrev for 19 timer siden: Du bør uansett peile nivået både før første start og etter å ha kjørt motoren ett minutt eller to. Det rommes mye olje i de nye oljefilterene. Enig. Det var også tanken👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.