Jump to content

VP md7 motor mangler kompresjon etter 3 år stillestående.


Taskeladden

Recommended Posts

Hei! 

Har sett på en maxi 84 jeg kan få til en latterlig pris. 
 

Båten ble kjørt for motor til båtplassen den ligger på i 2017. Har ikke vært folk i den eller utført vedlikehold siden ca samme tid.

La merke til at det var lite motstand i motor når jeg dreide på svinghjul. Motor gikk fint rundt.
La også merke til at dekompresjonshendel har stått i åpen posisjon de siste 3 årene. Satt den i lukket stilling men fortsatt kjentes det litt for lett ut å dreie på svinghjulet. 


Noe håp om at ventiler kan ha satt seg, eller kan det være annet? Selger har ingen grunn til å lyve om at båten gikk dit den ligger for motor. 

Tips til ting jeg bør sjekke over? 

 

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Det er garantert ventilene som ikke tetter skikkelig. Og ja, det finnes et røvertriks som jeg har brukt mange ganger på akkurat den motortypen. 

Sprut motorolje inn i innsuget når du kjører den på starteren. Da legger det seg en oljefilm på ventilsetene som tetter nok til at du får den i gang. Ha ikke i for mye, men begynn forsiktig. Når du kjenner kompresjonen har blitt bedre kan du fore den med litt startgass. LITT!🙂

Når den er i gang bør den gå en stund for at setene skal sette seg og tette bedre ved neste oppstart. 

Det er altså ikke ventiler som sitter, men det er setene som ikke tetter.

Redigert av Falch1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips begge to, dette skal prøves. 
Noe annet jeg må ta hensyn til når jeg starter en motor som har stått i 3 år? Motoren har seildrev, og er rimelig greit grodd, iallefall i vannlinjen. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, S/Y Vega said:

Noe annet jeg må ta hensyn til når jeg starter en motor som har stått i 3 år? Motoren har seildrev, og er rimelig greit grodd, iallefall i vannlinjen. 

 

Følg med på kjølingen. Hvis det er veldig grodd i inntaket, eller hvis sjøvannsfilteret har blitt en blåskjellfarm kan det tenkes at det blir lite kjølevann til motoren.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

For å slippe kaste bort tid på en innenbords som kanskje ikke starter, og om den starter så kanskje ikke får kjøling, så fikk jeg tak i en som kunne dykke og ta en sjekk på skrog og drev. 

Kan si det sånn at det var greit å få sjekket.
528403633_Uskrapetdrev.png.9e3f534228f2856a4976afee2ed01b03.png

 

Skroget så minst like delikat ut, og kjølen var blitt nesten rund. 

Så han tok jobben med å skrape over skrog og drev, samt rense ut vanninntak og ventiler. 

Møtte til avtalt tid og gjorde mer enn avtalt jobb for avtalt betaling. Trivelig kar også, så han anbefales absolutt videre dersom man skulle trenge en dykker. Fikk video av før/etter på mail samme kveld.
Jeg er kjempefornøyd. 

 

Vet ikke om forumreglene sier noe om å legge ut navn/ drive reklame, men pm meg så får du både navn og telefonnummer dersom du skulle trenge det. 

 

840364860_skrapetdrev.png.562632fad54a9ea9b5c5c66ace7b524f.png

 

No kan det være verdt ett forsøk :)

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...