Taskeladden Startet 9.September.2020 Del på Facebook Startet 9.September.2020 (redigert) Hei! Har sett på en maxi 84 jeg kan få til en latterlig pris. Båten ble kjørt for motor til båtplassen den ligger på i 2017. Har ikke vært folk i den eller utført vedlikehold siden ca samme tid. La merke til at det var lite motstand i motor når jeg dreide på svinghjul. Motor gikk fint rundt. La også merke til at dekompresjonshendel har stått i åpen posisjon de siste 3 årene. Satt den i lukket stilling men fortsatt kjentes det litt for lett ut å dreie på svinghjulet. Noe håp om at ventiler kan ha satt seg, eller kan det være annet? Selger har ingen grunn til å lyve om at båten gikk dit den ligger for motor. Tips til ting jeg bør sjekke over? Redigert 9.September.2020 av S/Y Vega (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Bårdp Svart 9.September.2020 Del på Facebook Svart 9.September.2020 Er vel bare ventilene som sitter fast. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 9.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2020 Takk for svar. Skal sjekke i morgen, finnes det noen røvertriks for å få løs en eventuel vrien ventil? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Bårdp Svart 9.September.2020 Del på Facebook Svart 9.September.2020 Ta av smokken og hell diesel ned i ventilstyringen beveg den så opp og ned til du får den helt luket. Om ikke det lykkes må du nok av med toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Falch1 Svart 9.September.2020 Del på Facebook Svart 9.September.2020 (redigert) Det er garantert ventilene som ikke tetter skikkelig. Og ja, det finnes et røvertriks som jeg har brukt mange ganger på akkurat den motortypen. Sprut motorolje inn i innsuget når du kjører den på starteren. Da legger det seg en oljefilm på ventilsetene som tetter nok til at du får den i gang. Ha ikke i for mye, men begynn forsiktig. Når du kjenner kompresjonen har blitt bedre kan du fore den med litt startgass. LITT!🙂 Når den er i gang bør den gå en stund for at setene skal sette seg og tette bedre ved neste oppstart. Det er altså ikke ventiler som sitter, men det er setene som ikke tetter. Redigert 9.September.2020 av Falch1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 9.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2020 Takk for gode tips begge to, dette skal prøves. Noe annet jeg må ta hensyn til når jeg starter en motor som har stått i 3 år? Motoren har seildrev, og er rimelig greit grodd, iallefall i vannlinjen. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Popeye70 Svart 9.September.2020 Del på Facebook Svart 9.September.2020 2 minutes ago, S/Y Vega said: Noe annet jeg må ta hensyn til når jeg starter en motor som har stått i 3 år? Motoren har seildrev, og er rimelig greit grodd, iallefall i vannlinjen. Følg med på kjølingen. Hvis det er veldig grodd i inntaket, eller hvis sjøvannsfilteret har blitt en blåskjellfarm kan det tenkes at det blir lite kjølevann til motoren. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Taskeladden Svart 14.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2020 For å slippe kaste bort tid på en innenbords som kanskje ikke starter, og om den starter så kanskje ikke får kjøling, så fikk jeg tak i en som kunne dykke og ta en sjekk på skrog og drev. Kan si det sånn at det var greit å få sjekket. Skroget så minst like delikat ut, og kjølen var blitt nesten rund. Så han tok jobben med å skrape over skrog og drev, samt rense ut vanninntak og ventiler. Møtte til avtalt tid og gjorde mer enn avtalt jobb for avtalt betaling. Trivelig kar også, så han anbefales absolutt videre dersom man skulle trenge en dykker. Fikk video av før/etter på mail samme kveld. Jeg er kjempefornøyd. Vet ikke om forumreglene sier noe om å legge ut navn/ drive reklame, men pm meg så får du både navn og telefonnummer dersom du skulle trenge det. No kan det være verdt ett forsøk :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.