Jump to content

Erfaring eller kjennskap til Muama Ryoko 4G-ruter?


JanB

Recommended Posts

Nokon som kjenner til eller har erfaring med Muama Ryoko 4G-ruter, som det blir reklarmert heftig for her på BP og ein del andre nettsider? 
Har søkt litt på nettet, men finn stort sett berre "testar" som eigentleg er salsannonser.  Og nettannonsene kan virka litt useriøse og "google translate" med dårleg norsk språk .  Er dette lureri eller bra greier?  

 

50 prosents "tilbodspris" er NOK 815 for ein stk (kvantumsrabatt for fleire) - og det er inkludert førehandsbetalt europeisk SIM-kort, iflg. annonsa frå det som ser ut for å vera eit litauisk selskap. 

 

Redigert av JanB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det der er bare tull og svindel, akkurat som den Wifi-extenderen som også dukker opp i reklamene av og til.

 

Annonsen viser en helt vanlig 4G-ruter med batteri, etter hva jeg kan se. Du kan like gjerne kjøpe en bærbar, batteridrevet 4G-ruter fra f.eks. Huawei eller TP-Link, og trolig bli minst like fornøyd, sannsynligvis mer fornøyd.

 

Legg merke til at det ikke nevnes kostnader for bruk noen steder. Tekniske spesifikasjoner utover at man får 150 Mbit/s hastighet er totalt fraværende. Og velger du "Bestselgeren" hvor du kjøper 3 og betaler for 2, så viser sluttsummen at du faktisk betaler for alle 5. Og hvem i alle dager skulle kjøpe 5 slike?

 

Min konklusjon: Hold deg unna.

 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 7 timer siden:

Det der er bare tull og svindel ...

 

Min konklusjon: Hold deg unna.

 

Ja, slik er mine mistankar også. Men blir jo litt usikker om det er noko bra som ein ikkje har høyrt om før - særleg når det dukkar opp som reklame på ei så pass seriøs nettside som BP.  Synd at det er slike annonser her.  

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, JanB said:

Ja, slik er mine mistankar også. Men blir jo litt usikker om det er noko bra som ein ikkje har høyrt om før - særleg når det dukkar opp som reklame på ei så pass seriøs nettside som BP.  Synd at det er slike annonser her.  

 

BP får servert reklame via et reklamenettverk, de vet ikke spesifikt hvem alle annonsører er. Det er mulig å blokkere enkelte kategorier reklame (ikke betting, ikke porr osv), og man kan blokkere enkeltreklamer. Men før man kan blokkere så må man jo se reklamen for å vite hva man skal blokkere. Tungvint, men det er sånn det fungerer på de fleste nettsteder nå for tiden. Man håndterer ikke reklame manuelt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Man får en følelse av gratis wifi i hele Europa, da man leser reklamen.....


 

men i det finstilte står det....

Each SIM card that comes with Ryoko will have a limited amount of data (500 megabytes) prepaid in the card. Once You use out all of the prepaid megabytes that comes with the SIM card, you can either top up the card and continue using the same SIM card or You can use any other SIM card that has 4G connection capabilities.

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Gunga Din said:

Each SIM card that comes with Ryoko will have a limited amount of data (500 megabytes) prepaid in the card.


Det følger med et SIM-kort fra «Top Connect» eller noe sånt, som skal fungere i flere land. Man kan bruke det eller kaste det og bruke et eget SIM-kort. Jeg mistenker at det kortet som følger med har en mye dyrere dataplan enn et selvskaffet, men jeg kan ikke bevise det. 
 

Jeg chattet litt med supporten deres i går kveld, og de svarer vagt på alle spørsmål som blir direkte eller hvis man ber om presisering. 
 

Jeg står på min anbefaling: Hold dere unna.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hadde heller satset på noe sånt:

https://www.komplett.no/product/1081030/datautstyr/nettverk/mobilt-bredbaand/zyxel-wah7706-4g-router#
Tilfeldig valgt. Har ikke sett den nevnte reklamen, men har brukt tilsvarende konsept som linket til i mange år i båten med godt resultat. Lading på USB, batteri hvis en vil ha den med bort fra båten noen timer og tar liten plass. Min har stått med lader på året rundt. 

Link to post
Share on other sites

Anbefales på det sterkeste. Fikk den på døra gjennom DHL. Noe for sen frakt, men fikk oppdatering hele veien. Har brukt den på hytta i 14 dager, med bra nettilgang. Brukte under 300mb på 14 dager. Fungerer helt fint. Kan koble på inntil ti enheter. Dette er overhodet ingen svindel, men svært seriøst. Bra 4g dekning. Anbefales.

Redigert av Båtsmannen38
Skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtsmannen38 skrev for 2 timer siden:

Anbefales på det sterkeste. Fikk den på døra gjennom DHL. Noe for sen frakt, men fikk oppdatering hele veien. Har brukt den på hytta i 14 dager, med bra nettilgang. Brukte under 300mb på 14 dager. Fungerer helt fint. Kan koble på inntil ti enheter. Dette er overhodet ingen svindel, men svært seriøst. Bra 4g dekning. Anbefales.

Ja du har jo brukt mye data ser jeg. Har du set mye Youtube/hørt mye musikk med all den data du har brukt?

 

PS: Hvor har du hytte? Mulighet for at jeg kan stikke innom å se den i drift?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev On 10.9.2020 at 16.25:


Det følger med et SIM-kort fra «Top Connect» eller noe sånt, som skal fungere i flere land. Man kan bruke det eller kaste det og bruke et eget SIM-kort. Jeg mistenker at det kortet som følger med har en mye dyrere dataplan enn et selvskaffet, men jeg kan ikke bevise det. 
 

Jeg chattet litt med supporten deres i går kveld, og de svarer vagt på alle spørsmål som blir direkte eller hvis man ber om presisering. 
 

Jeg står på min anbefaling: Hold dere unna.

Ut ifra det de svarte en annen på facebook, så bruker de simkort fra Flexiroam

Å det er på ingen måte gratis. En får bedre deal hos norske selskaper, evt ha et eget data simkort på sitt mobil abb som jeg sjøl har.

Så ingen grunn for å betale for ekstra abb

https://www.flexiroam.com/coverage?fbclid=IwAR1pWWJdugFDNwvcWlyJAxfQ3rDUTQJDkxHPwfTM8bBboWbRCPi74B2RHMU

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Okkaby said:

Ut ifra det de svarte en annen på facebook, så bruker de simkort fra Flexiroam


Da jeg chattet med dem via deres hjemmeside var det TopConnect de sa var den tjenesten som ble brukt. Jeg sjekket hjemmesiden nå, og jeg kjenner den igjen - det var den som ble oppgitt til meg.

 

Så de vet ikke selv hvilken leverandør de bruker. Ikke veldig betryggende.
 

Hvorfor i alle dager skal man kjøpe et totalt ukjent merke som ikke er spesielt billig, og som gir forskjellige svar på samme spørsmål fra forskjellige brukere? Da velger man heller et kjent merke og får med service og support. Og kanskje man til og med får noen programoppdateringer i løpet av produktets levetid - det er ikke vanlig blant de ukjente merkene.

 

Hvis Båtsmann38 har rett, så fungerer produktet, men under 300MB på 14 dager er ikke akkurat et stort erfaringsgrunnlag. Det er mindre enn jeg bruker per dag med min mobiltelefon. 


- De sier ingenting om tekniske spesifikasjoner. Hvilke wifi-standarder følges? 2,4 og 5 GHz? Batteriets størrelse? Type SIM-kort?

- De sier ingenting om kostnader for bruk. Hva koster datatrafikk med deres SIM fra enten TopConnect eller Flexiroam? Det sier de ingenting om. Hvordan fungerer dataplanene deres? Så vidt jeg vet er de pliktige til å oppgi slike detaljer i sin markedsføring i Norge.
- Hva med garanti og support? De holder til i Estland(?), må man sende varene dit hvis det er problemer? Har de norsk support-partner? Telefonsupport? 


Nei, hele greia er så vag at jeg ikke ser noen grunn til å velge dette produktet når det finnes kjente varer til salgs i Norge, med norske forbrukerrettigheter og en pris som ligger i samme prisområde.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Reklamen for dette produktet er ikke sammsvarende med det du får. Det er svindel! Og i Norge er dette forbudt!

At det er mulig å bruke produktet forandrer jo ikke på det. Desverre så ser det ut til at mange bare trekker på skuldrene av slik reklame. Bare å holde seg unna som popeye70 skriver.

Redigert av Too Much (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå kommer jo 5G bokstavelig talt for full fart, og en router med 5G har jo noe for seg. Siden denne sesongen likevel er på hell er det kanskje like greit å avvente en liten bærbar 5G-router, tipper disse er tilgjengelige innen neste vår? 

Da kommer det ganske sikkert også en Muama Ryoko 5G-router på Båtplassen for de som trigges av bettingkjøp på nettet. Om ikke annet har jeg nå gitt annonsøren ideen til en ny annonsetekst :giggle: .

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 12 timer siden:


Da jeg chattet med dem via deres hjemmeside var det TopConnect de sa var den tjenesten som ble brukt. Jeg sjekket hjemmesiden nå, og jeg kjenner den igjen - det var den som ble oppgitt til meg.

 

Så de vet ikke selv hvilken leverandør de bruker. Ikke veldig betryggende.
 

Hvorfor i alle dager skal man kjøpe et totalt ukjent merke som ikke er spesielt billig, og som gir forskjellige svar på samme spørsmål fra forskjellige brukere? Da velger man heller et kjent merke og får med service og support. Og kanskje man til og med får noen programoppdateringer i løpet av produktets levetid - det er ikke vanlig blant de ukjente merkene.

 

Hvis Båtsmann38 har rett, så fungerer produktet, men under 300MB på 14 dager er ikke akkurat et stort erfaringsgrunnlag. Det er mindre enn jeg bruker per dag med min mobiltelefon. 


- De sier ingenting om tekniske spesifikasjoner. Hvilke wifi-standarder følges? 2,4 og 5 GHz? Batteriets størrelse? Type SIM-kort?

- De sier ingenting om kostnader for bruk. Hva koster datatrafikk med deres SIM fra enten TopConnect eller Flexiroam? Det sier de ingenting om. Hvordan fungerer dataplanene deres? Så vidt jeg vet er de pliktige til å oppgi slike detaljer i sin markedsføring i Norge.
- Hva med garanti og support? De holder til i Estland(?), må man sende varene dit hvis det er problemer? Har de norsk support-partner? Telefonsupport? 


Nei, hele greia er så vag at jeg ikke ser noen grunn til å velge dette produktet når det finnes kjente varer til salgs i Norge, med norske forbrukerrettigheter og en pris som ligger i samme prisområde.

Ingen tvil om at det er rene svindel. Prøvde å chatte med de. Skrev om de snakket norsk. Så kom det samme svar gang etter gang om at de ville ha min mail så de kunne komme tilbake om forbindelsen ble brutt. Alt dette på Engelsk. 

Fortsatte å skrev på Norsk om de snakker Norsk. Så plutselig etter sikker 30min. Så Kom det svar fra Lysette på Norsk. Men da samme svada om å få min mail. Når jeg da skrev A.Hitler@gmail.com så ble det stille. Så mulig hun nu forsøker å komme i kontakt med avdøde Adolf hehe

Men ja det finnes jo plenty av disse dingser å få kjøpt til samme pris eller billigere fra Norske butikker med Norsk garanti om en trenger en sådan. Personlig så bruker jeg en egen mobil som modem, har da datakort i denne å både nettbrett å gutten bruker denne som modem uten problemer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Den er enkel å bruke , lett å sette opp og har god hastighet uten napp og rykk.

 

Du er ikke bundet til det medfølgende sim kortet, skaff et data tvillingkort så går det helt fint.

Er det låst med pin kode, går du inn i webb-oppsettet på selve routeren og låser opp data-simkortet derifra.

Hvordan gjør du det? les bruksanvisningen :-))

Jeg er veldig fornøyd.

 

Kompatibelt???

Les dette: Saksa fra Wikipedia.

5G kan utnytte LTE (4G) for slik å gjøre det enklere og billigere å bygge ut. I "non-standalone mode" benytter 5G kjernen fra LTE, kalt EPC. Telefoner som kan kommunisere både med 4G og 5G kan kommunisere med en basestasjon via LTE som så konfigurerer en 5G oppkobling på nye frekvenser. 

Håper dette kan skape litt orden i forvirringa her.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sjøsjukogså skrev 14 minutter siden:

Den er enkel å bruke , lett å sette opp og har god hastighet uten napp og rykk.

 

Du er ikke bundet til det medfølgende sim kortet, skaff et data tvillingkort så går det helt fint.

Er det låst med pin kode, går du inn i webb-oppsettet på selve routeren og låser opp data-simkortet derifra.

Hvordan gjør du det? les bruksanvisningen :-))

Jeg er veldig fornøyd.

 

Kompatibelt???

Les dette: Saksa fra Wikipedia.

5G kan utnytte LTE (4G) for slik å gjøre det enklere og billigere å bygge ut. I "non-standalone mode" benytter 5G kjernen fra LTE, kalt EPC. Telefoner som kan kommunisere både med 4G og 5G kan kommunisere med en basestasjon via LTE som så konfigurerer en 5G oppkobling på nye frekvenser. 

Håper dette kan skape litt orden i forvirringa her.

 

 

 

Nytt medlem å reklame for en overpriset kina dings hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Vel , du får andre typer, de er store og er prisa fra NOK 3000 og ned til 700 , men mange av de kan du IKKE putte i lomma.

RYOKO´s får du for NOK 640, ved kjøp av 2, en til deg og en gave kanskje. Den er såpass liten og nett.

Har testa denne nå med forskjellige konfigureringer og hastigheten er GOD.

Gjerrig på batteriet er den også.

Link to post
Share on other sites

Sjøsjukogså skrev for 4 timer siden:

Vel , du får andre typer, de er store og er prisa fra NOK 3000 og ned til 700 , men mange av de kan du IKKE putte i lomma.

RYOKO´s får du for NOK 640, ved kjøp av 2, en til deg og en gave kanskje. Den er såpass liten og nett.

Har testa denne nå med forskjellige konfigureringer og hastigheten er GOD.

Gjerrig på batteriet er den også.

Tja kan jo like godt gå å kjøpe en av disse her lokalt. Da trenger en ikke kjøpe 2 for å få den til 640kr.

I tillegg så har en Norsk garanti og support. ikke trenger en sende noe ut av landet om en får problemer.

Så du kommer nok ikke langt med din reklame her nei

https://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/mobilt-bredband/150624/zyxel-wah7601-lte-4g-n300-wifi-mobil-router

https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/mobilt-bredband/ruter/4g-ruter/d-link-dwr-932-4g-ruter-med-modem-n150-p61672

https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/mobilt-bredband/ruter/4g-ruter/tp-link-m7200-4g-ruter-med-modem-p62818

Vet hvor jeg kjøper jeg, om jeg trenger noe sådan. Men har jo en mobil som fungere fint som modem. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Sjøsjukogså said:

Vel , du får andre typer, de er store og er prisa fra NOK 3000 og ned til 700 , men mange av de kan du IKKE putte i lomma.

 

D-link DWR-932 4G-ruter med modem N150 (kr 599,-)

https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/mobilt-bredband/ruter/4g-ruter/d-link-dwr-932-4g-ruter-med-modem-n150-p61672

 

TP-link TL-WR902AC Reiseruter AC750 (kr 445,-)

https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/mobilt-bredband/ruter/mobil-rutere/tp-link-tl-wr902ac-reiseruter-ac750-p61628

 

Alcatel Link Zone MW40V 4G Router (kr 699,-)

https://www.teknikmagasinet.no/produkter/gaming-data/nettverk/4g-routere/alcatel-link-zone-mw40v-4g-router

 

Alle tre med norsk garanti og reklamasjon. Alle tre med support i Norge. Alle tre i samme prisområde som den du reklamerer for. Alle tre med fulle tekniske spesifikasjoner oppgitt. Alle tre fra kjente produsenter.

 

Men for all del - en "noname" trådløs router kjøpt fra utlandet, med ukjent innmat, ukjent garanti og ukjent reklamasjon kan sikkert være helt OK så lenge den fungerer. Men hva gjør du hvis den slutter å fungere?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 5 minutter siden:

 

 

 

Men for all del - en "noname" trådløs router kjøpt fra utlandet, med ukjent innmat, ukjent garanti og ukjent reklamasjon kan sikkert være helt OK så lenge den fungerer. Men hva gjør du hvis den slutter å fungere?

Enkelt svar på dette. Da går den i søpla hehe For er garantert ikke noe hjelp å få.

Så skal en først kjøpe sådan fra utlandet, så kan en heller gå til Aliexpress/wish/DHgate eller tilsvarende hvor en får det billig.

Men de skal nu ha kredd for innsatsen de ligger i å få et salg hos @Sjøsjukogså haha Men er nok lite salg de får generert her på siden tenker jeg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har denne. Kjøpte den for noen dager siden. Fungerer som lovet så langt i alle fall. kjennes solid konstruert ut, ingen plastikk følelse. 
Får foreløpig den hastigheten jeg skal ha. Bruker chillimobil fri data med datasim. 
Putta inn simkort og slo på, så var den oppe og gikk. 
Har ikke fått testet batteritid enda, men foreløpig så er jeg fornøyd i forhold til prisen. 
Betalte 250kr for min helt ny i eske. 


Kjøpte den for å ha noe enkelt i båten istedet for å bruke telefonen som router. So far so good. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...