Jump to content

Propell skadet. Rep. eller ny?


Anchorman

Recommended Posts

Sprekken i hylsen er hva vi kaller 'administrativ sprekk'. Det er altså noe kontorfolkene holder øye med, mekkegutta behøver ikke å blande seg. Sprekken i propellbladet er ikke så uskyldig som den kan virke i første omgang. Blåser du opp bildet ditt, vil du se at sprekken fortsetter forbi den røde ringen du har tegnet. Dessuten har propellen en del kaviteter (groper) bortgjennom. På Hulda hadde en slik propell avsluttet sitt liv, og gått til resirkulering.

 

Det som burde bekymre deg en smule mer, er at både propelle og hylse er inne i en avsinkingsfase. Det betyr i klartekst at elektroner forsvinner, kobberet blir igjen, og det er sprøtt materiale. 

Link to post
Share on other sites

Mja. Det går ikke an å gjøre en kylling ut av ei gammel høne. Det er basisen. Sprekken i propellbladet fortsetter sannsynligvis på korngrensene innover i materialet. Hvis du kan tenke deg et ras av sprekker i 3D. Nedbremsing av selve avsinkingen kan gjøres ved å tilføre elektroner. Eksempelvis ved å montere anode. Trolig har du en lekkasje på plussiden, muligens. Ellers burde ikke avsinkingen funnet sted, trolig. Materialet er trolig, mest sannsynlig, avsinkingsherdet messing. Propellen til Hulda har vært neddykket i sjøvann 24/12 i 16 år. Ikke antydning til avsinking.

Åja, tidshorisont, noe mellom 20 timer og fem år. Helt ubrukelig prognose. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut som det kommer nye poster på budsjettet... Det er godt med sink. 1 på aksling og 3 andre som er koblet mot gjennomføring. Jeg tok over båten ifjor, så jeg har bare videreført mengde sink. Byttet alle i våres. Mener å ha lest at det kan bli feil med for mye anoder også? 

 

Får gjøre noen målinger fra batteriene mot jording også. 

Link to post
Share on other sites

Akkurat der blir det ikke for mye sink. Der handler det mer om mV enn mA. For mye strøm vil igrunnen bare gi mer groe. Man kan komme inn i overspenningskurver, det skal man vokte seg for. Men sjekk først ut ditt eget strømsystem. Vær også klar over at dette kan være en skade som har sitt utspring for mange år siden. Det eneste som er sikkert her er at det blir mye synsing. Spesielt når båt er ukjent, motor og anlegg er ukjent, lokasjon er ukjent. Det eneste jeg vet er at Anchorman har en propell og en hylse :-) Om båten er i Nigeria eller Svalbard vet jeg ingenting om.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...