Jump to content

Hvorfor anbefaler Yanmar lite olje på motoren under vinteropplag


Espen C

Recommended Posts

 

Espen C skrev for 4 timer siden:

Lurer på Hvorfor anbefaler Yanmar lite olje på motoren under vinteropplag? Står at man skal fylle opp til minimum merket på oljepinnen for så og fylle opp resten til våren. 

eh, kan du vise til hvor Yanmar anbefaler dette?

 

Ellers bør du slutte å spiser sterke krydder slik at man unngår rare drømmer ;-)

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange her som latterliggjør trådstarter, Men hvis du går inn i ORIGINAL håndbok for eldre Yanmar-motorer Link:

.... så finner du på side 53 i håndboka at Yanmar anbefaler å fylle opp til Minimum-strek med olje om høsten, og side 57 ( punkt 9 ) ved vårklargjøring etterfyller/fyller opp til FULL med motorolje.

Link to post
Share on other sites

Hafrsfjord skrev 6 minutter siden:

... så finner du på side 53 i håndboka at Yanmar anbefaler å fylle opp til Minimum-strek med olje om høsten, og side 57 ( punkt 9 ) ved vårklargjøring etterfyller/fyller opp til FULL med motorolje.

 

Da er vi tilbake til spørsmålet TS stilte: "Hvorfor anbefaler Yanmar lite olje på motoren under vinteropplag?".

 

Jeg kan ikke svare. Har som sagt aldri hørt dette før, og kan heller ikke finne en logisk grunn til denne anbefalingen. Men noe må da ligge bak, etter som Yanmar skriver det i håndboken @Hafrsfjord viser til ?

Link to post
Share on other sites

Dette er jo interessant og jeg har ingen teorier om grunnen. Men jeg har lest igjennom  original manualen til min 4LHA-DTP og der kan jeg ikke finne noe om det. Noe som i såfall tilsier at Yanmar har gått bort i fra dette som generelt råd for sine motorer så vidt jeg kan skjønne. Er der i såfall for at det ikke anses som vesentlig lengre? Eller at det ikke er et generelt råd, men er spesifikt opp mot visse modeller?

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Jeg leste det samme som TS i manualen til den forrige Yanmaren jeg hadde, en 4JH et eller annet fra 1984. Dette stod i et kapittel om vinterkonservering og påfylling av ny olje før vinteren. Så vidt jeg husker var grunnen at ny olje da skulle renne over og gjennom motoren når den ble fyllt opp før oppstart igjen etter vinteren. 

Det stod også at motoren skulle kjøres varm med en blanding av diesel og motorolje før den ble stoppet for vinteren.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hafrsfjord skrev for 11 timer siden:

Ser det er mange her som latterliggjør trådstarter, Men hvis du går inn i ORIGINAL håndbok for eldre Yanmar-motorer Link:

.... så finner du på side 53 i håndboka at Yanmar anbefaler å fylle opp til Minimum-strek med olje om høsten, og side 57 ( punkt 9 ) ved vårklargjøring etterfyller/fyller opp til FULL med motorolje.

Så gøy med ting fra en svunnen tid! Her står det at man skal ta ut dyser og fylle på med olje i sylinderne og la det svive rundt! Og vi gjorde det. Med vekt på fortid. Det var slik man gjorde.

Det er ikke slik man gjør lengre på en motor fra denne tidsalderen. Mye rart man gjorde før, altså for 20 år side og mer, som ikke lenger er relevant. De var til og med "De" form når man beskriver kjøper! Artig lesning. Og skrevet av en kyndig person dette! Sjelden godt skrevet, med tydelige beskrivelser og klart språk. Her kan de nye manualene bli bedre.

 

Så dersom trådstarter hadde sagt noe om at dette gjaldt Yanmar før i tiden eller på gamle motorer i sin tid foreslo hadde jeg ivhertfall være mer i stand til å se konteksten. Om man omformuler fra "anbefaler" til "anbefalte".?For det er ikke slik at man kan finne at Yanmar nå anbefaler å gjøre dette.

 

Jeg oppfatter at svaret på spørsmålet er  at båten skal ligge på sjøen og ha rett vinkel på motor for ikke å fylle på for mye olje. Det står det en del om i denne manualen. Peilepinnen bestemmer uansett vinkel motor/båt står det og at  vinkel når båten ligger på sjøen er det man skal bruke når man fylle og peile olje til rett nivå.

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 10 timer siden:

Det stod også at motoren skulle kjøres varm med en blanding av diesel og motorolje før den ble stoppet for vinteren.

 

Jeg tror jeg ville vært skeptisk til å mate dysene i en NYERE motor med noe annet enn ren diesel, selv om jeg vet at det er noen verksteder anbefaler dette som en løsning ved F.eks problemer med dieselpumpe.

Personlig ville jeg ikke valgt denne løsningen. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Det gjorde jeg de første 10 årene, men har ikke gjort det de siste 20årene på min Yanmar 4JHE.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vitsen ved at hælde meget lidt olie på inden vinter er ikke, at der er lidt olie på motoren. Vitsen er, at man skal hælde olie på i foråret og man skal gøre det inden første opstart. Ved oliepåfyldningen fordeler olien sig over knastaksler og andet, som gennem vinteren er tørret ind og som trænger til lidt olie inden opstarten. Jeg husker ikke hvor, men jeg har læst noget tilsvarende for VP.

Mon ikke olien man kunne købe da Lars H's motor var ny (dengang i forrige årtusinde) var af ringere kvalitet, som ikke bandt til overfladen og smurte på samme måde som den man køber i dag? Det giver en forklaring på hvorfor anbefalingen er fjernet fra manualen.

 

(Holder en Yanmar længe? Ved ikke, har kun haft min i 30 år ... )

Redigert av mthoms
sexistisk stavefejl ... (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt problem når jeg skal starte min 34 år gamle Yanmar om våren etter opplag, er at den er så lettstartet! Selv om jeg holder stoppknappen inne når jeg vrir om nøkkelen, - ja så fyrer den på under sekundet!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 19 minutter siden:

Mitt problem når jeg skal starte min 34 år gamle Yanmar om våren etter opplag, er at den er så lettstartet! Selv om jeg holder stoppknappen inne når jeg vrir om nøkkelen, - ja så fyrer den på under sekundet!

Det er vel fordi spenningen over solenoiden faller når stsrtmotoren koples inn antar jeg. Det finnes vel en manuell dtopphendel som kan bindes opp mens du turner motoren noen runder på starteren.  På den annen side, når motoren har holdt i 30+ år så går det vel bra uten denne prosedyren😅

Link to post
Share on other sites

Den teorien om at det skulle bli så lav spenning til at stoppsolenoiden at den ikke skulle klare å holde seg aktivert når starteren drar, betviler jeg med topp friskt startbatteri. Men som du sier, er det nok greit å droppe prosedyren på samme måte som at jeg sluttet med å kjøre motoren med en 50/50% blanding diesel/motorolje før opplag for 20 år siden.:wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Yanmar hadde tidligere veldig omstendige prosedyrer, men om man fulgte dem ville det nok gi motoren et enda lengre liv. Det var bla. anbefalt å koble av eksosslangen og blende denne. Da står nok eksosbend tørrere gjennom vinteren. Det blir nok et tørrere miljø for toppen også. Helt sikkert bra. Jeg har ikke gjort det på min Volvo penta D1 og der måtte jeg bytte bend etter 5 sesonger. Forøvrig så jeg en ny liten Yanmar i sommer og den hadde rustfritt bend.

Link to post
Share on other sites

blueline skrev for 1 time siden:

Det var bla. anbefalt å koble av eksosslangen og blende denne.

 

Jeg kobler ikke av eksosslangen, men jeg tetter igjen eksosen ved utløpet bak på båten med tett plast og tape, slik at det ikke kommer luft inn. Det er faktisk også i tråd med hva Yanmar anbefaler i manualen til 4Lha-dtp

C414D958-3F1F-4B84-ABE2-46AD21C3B0F0.jpeg.680cb60a911745f36704b4eb6bd11a2a.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...