Jump to content

Evinrude Angler 5hk startproblemer


Geir Stokkeland

Recommended Posts

Jeg har en eldre Evinrude Angler 5-hester, serie nummer starter på 5603 som kan tyde på at det er en 1966 modell men det er jeg ikke sikker på. Hendelen for fast/start/stopp på siden vil ikke stå i start posisjon når snora dras, så den er svært vanskelig å få start på. Når den først starter går den jevnt en kort stund, så slokner den. Pluggene er fine, ser ut til å få passe med tilgang på bensin. Og ny bensin. Hva kan være problemet? Jeg vil gjerne ha kontakt/respons fra noen som har hatt/har denne.

20200823_185120.jpg

Link to post
Share on other sites

Geir Stokkeland skrev for 21 timer siden:

Hendelen for fast/start/stopp på siden vil ikke stå i start posisjon når snora dras, så den er svært vanskelig å få start på.

 

Jeg ville kanskje begynt med å finne ut hvorfor hendelen ikke vil holde seg på plass i startposisjon når du drar i snora (hvis jeg leser innlegget ditt riktig) 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Jeg har en helt lik motor, -68-modell, fra den tid ingen lagde bedre motorer enn Evinrude. Denne motoren er nesten uutslitelig, men den har gammeldags stiftetenning. Min hadde ligget ubrukt i mange år da jeg fikk den, og den hadde en del nykker til å begynne med, ikke helt ulik de du sliter med. Jeg skiftet alt av tenningsdeler (spoler, stifter, kondensatorer), og etter det har motoren både vært lettstartet og pålitelig.

Link to post
Share on other sites

Hei "gon", du som har 1968 modellen. Har du noe bilde/foto på hvordan hendelen på siden stopper i hakket som indikerer "start"? Hendelen glipper til "stop" idet snora dras, og det skal ikke være nødvendig å holde fast hendelen mens en drar startsnora. Jeg tenker slik at jeg får begynne med den først?

Link to post
Share on other sites

Geir Stokkeland skrev for 1 time siden:

Tusen takk alle sammen for gode svar! Jeg skal se hva jeg får til. :) For å svare på det ene spørsmålet, ja motoren går en stund, men så blir blæra på slangen litt slappere. Ikke utenkelig at pumpeskifte ville være bra.

 

Joda men du må teste om motor går videre ved hjelp av manuell pumping. Gjør den det så har bensinpumpen problemer. 

Hjelper det ikke å pumpe på blæren so ville jeg sett på den hendelen....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...