Jump to content

Askeladden c65, hjelp til valg av båthenger


lydtrygve

Recommended Posts

Har en Askeladden c65 curiser. 21 fot. Båt inkl. motor, full tank og litt div veier ca 18-1900 kg. 

Så tydelig at trenger en henger med nyttelast på rundt 2000 kg og totalvekt på rundt 2600-2700 kg. Har BE og tilgang på bil med 3500kg krok på jobben så det er ikke noe problem.

 

Men sliter litt med å navigere i det store utvalget av forskjellige modeller, utstyr olg. Føler forhandlere er flinke til å svare på hva som er riktig henger i forhold til vekt, men ikke hvordan den vill ligge i hengeren. 

Hatt mange båthengere som følt ikke har passet 100% til båten, men vert små rimelige båter som stort sett har blitt kjørt noen hundre meter til/fra vannet så har ikke gjort noe. 
Men er snakk om en båt på nesten 2t som koster litt. og vill bli kjørt i mellom bolig og hytta (ca 20 mil) noen ganger i året). 

 

Er det eks. viktig med selvjusterende vugge, fremfor faste kjøreruller? 

Slipper på hytta er veldig slak og kanskje en fordell med på hele bakre del, eller ihverfall bakere rulle? 

 

Og går det faktisk greit svieve opp 2 tonn med en manuell vinsj? Eller MÅ en ha el vinsj? 

 

Og er eks. svela sine hengere vert såpass mye mer en eks. litt rimeligere hengere fra Tysse, Tendal, GK +++? 
I bruktpris på finn her og nå synes Svela hengere selges med større verditap en de litt rimeligere modellene. 

 

Ble det mye spørsmål. Og veldig "smak og behage" ting. Men håper noen kan dele erfaring.
Er noen andre poster på forumet rundt båthengere, men føler mange av disse ikke helt belyser samme problemstilling. Men send gjerne link vis er noe relevant. 

 

På forhånd tusen takk for all hjelp. 

 

 


 

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte en ny Gaupen henger i år. Denne har fast vugge - som du tilpasser til båten. Deretter står den fast til din båt. Selvjusterende vugge er praktisk om du har tenkt å ha flere forskjellige båter.

Det som gjorde at vi valgte Gaupen denne gangen, var muligheten til å kjøre den ut i sjøen ved opptak/utsett (slik som de gjør i USA). Det gjør det mye enklere å ta båt ut og opp (hvorvidt hengeren da varer like lenge, vet jeg ikke, men den er beregnet på den bruken). I tillegg hadde den modellen vi valgte (L1821) vesentlig flere hjul i vuggen og noe som for meg ser ut som et mer gjennomtenkt vuggesystem enn tilsvarende fra andre produsenter. Min erfaring med båthenger er at jo større den er, og jo tyngre båt den er beregnet for, jo bedre er den å ha båten, så jeg ville valgt den største hengeren båten passer på.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

LiHar hatt to stk hss/respohengere. Synes de har gjennomgående god kvalitet. Mange kjølruller, god vugge og gangbrett gjør sjøsetting enkelt.

 

kjekt å vippe ut lys også og ikke fjerne hele lysrammen.

 

kjørte Trondheim -Østfold med den gamle (hss1200) og Trondheim - Kristiansand med 1800 som jeg har nå👍🏼

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Siden jeg jobber på Svela er jeg partisk, men hvis du ser på de som jobber med båt er det en veldig stor andel som bruker Svela. De tilbakemeldinger vi får er at det er stor forskjell på våre hengere og andre merker. Spesielt rullesystemet som gjør det enkelt å få båten av og på hengeren er oppskattet av de som bruker hengeren mye. Når det gjelder vinsj, er det selvsagt deilig med elvinsj, men det er ikke noe problem å sveive opp en båt som din, (forutsaatt at man er frisk og normalbyggd)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Håper det er greit å stille et spm her. Jeg er i samme situasjon. Har 21 fot båt som skal kunne fraktes langt. Er det noe med at en henger kan bli for stor rett å slett, slik at man sliter med å få riktig balanse? Ser på de største til BK, Svela og Respo, som er beregnet for opp til 24-27 fot ca. Hvis ikke så er det jo bare å kjøpe størst mulig, så slipper man å kjøpe ny henger når man får 3-fotssyken neste gang.

Link to post
Share on other sites

JRO skrev 1 time siden:

Håper det er greit å stille et spm her. Jeg er i samme situasjon. Har 21 fot båt som skal kunne fraktes langt. Er det noe med at en henger kan bli for stor rett å slett, slik at man sliter med å få riktig balanse? Ser på de største til BK, Svela og Respo, som er beregnet for opp til 24-27 fot ca. Hvis ikke så er det jo bare å kjøpe størst mulig, så slipper man å kjøpe ny henger når man får 3-fotssyken neste gang.

Hengeren kan normalt ikke bli for stor, da det bare er plassere båten lenger bak på hengeren. Kan ikke svare for de andre merkene men på Svela hengeren er det i hvert fall enkelt å flytte baugstøtten bakover. Vi leverer mye til profesjonelle marinaer og båttransportører og de bruker som regel de litt større hengerne sine på alle båter fra 8-28 fot. En annen ting er jo at ekvipasjen blir unødvendig lang når du kun har en 21 fots båt på den, men hvis man har god plass spiller jo ikke det noen rolle.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 26 minutter siden:

Hengeren kan normalt ikke bli for stor, da det bare er plassere båten lenger bak på hengeren. Kan ikke svare for de andre merkene men på Svela hengeren er det i hvert fall enkelt å flytte baugstøtten bakover. Vi leverer mye til profesjonelle marinaer og båttransportører og de bruker som regel de litt større hengerne sine på alle båter fra 8-28 fot. En annen ting er jo at ekvipasjen blir unødvendig lang når du kun har en 21 fots båt på den, men hvis man har god plass spiller jo ikke det noen rolle.


Takk for svaret! Jeg ser på Respo 2700 og 3500. Er litt rimeligere enn Svela, men jeg tror vel ikke man går feil på noen av de eller BK Hengeren. :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke gi inn i en diskusjon om konkurrentenes produkter, men det er forskjell på hengerne og jeg anbefaler deg å ta en titt på produktene i virkeligheten. Du kan også dra til en marina eller lignede å se hva de bruker;) Sen er det selvfølgelig slik at hvis man har en helt vanlig V-bunnsbåt som bare skal opp på høsten kjøres en kort bit og settes ut på våren da trenger man kanskje ikke å betale ekstra for å få de fordeler en bedre henger gir. Hva slags båt har du og hvor holder du til?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...