Jump to content

"koking" av lakk


`Laffen

Recommended Posts

Lurte på om det eksisterer ett eller annet kjemisk som får lakk til å koke, slik at den blir lett å fjerne...

Regner vel med at en slik metode tar "hardt" på treverk? grunnen til at jeg spør er at for noen år siden skulle legge nytt gulv hos en kompis, der det hadde vært teppe før (ca 30år gammelt). Når vi skulle fjerne gummien som hadde satt seg i gulvet så lå vi på alle fire og skrapte i 6-7 timer, da var vi kommet ca 1/4del på vei. men så mistet vi ett glass med vann ned på og da viste det seg: bløt opp og kost vekk... 10min senere var vi ferdig....

Det hadde vært kjekt med en lignende metode for lakk påde på tre og stål, hvis noen vet om noe...

(fant ingenting i emnedatabasen, bortsett fra råd om å brette opp armene og skrape :lol:)

Link to post
Share on other sites

Jeg har med godt resultat brukt lut på oljet og lakkert mahogny i sommer. Lag tapetklister (pulver og vann) og bland det med litt kaustik soda (prøv deg fram med dosering). I løpet av kort tid - 10 - 20 min) kan gammel maling/olje/lakk lett skrapes av. Skyll/vask med vann. Fant at det var både billigere og mer effektivt en Reprin. Fryktet at det ville bli skjolder, men etter 4-5 strøk med Benar ser treverket helt nytt ut.

Link to post
Share on other sites

Woohooo.... her går det unna... skrapet rent 30%av skroget på 3 timer (over vannlinje -øverste bordet (skal jo byttes). Valgte ett annet stoff enn reprin pga virketiden (1-3timer), mens det jeg kjøpte hadde 1-30min (+ at på den boksen sto det svart på hvit at den ikke skulle misfarge tre)

Så nå håper jeg bare at jeg ikke har skutt meg selv i foten og kommer ned til en ødelagt båt neste gang sjangsen til å pusle litt byr seg...

Link to post
Share on other sites

Jeg har med godt resultat brukt lut på oljet og lakkert mahogny i sommer. Lag tapetklister (pulver og vann) og bland det med litt kaustik soda (prøv deg fram med dosering). I løpet av kort tid - 10 - 20 min) kan gammel maling/olje/lakk lett skrapes av. Skyll/vask med vann. Fant at det var både billigere og mer effektivt en Reprin. Fryktet at det ville bli skjolder, men etter 4-5 strøk med Benar ser treverket helt nytt ut.

Oj. Du har jammen hatt flaks, og fått av lakken før luta fikk nevneverdig kontakt med mahognien. I tillegg har du heller ikke nøytralisert flaten.....

 

Det har seg nemlig slik, at lut på edeltre, stort sett allt untatt gran og furu, misfarger edeltreet, og det blir svart. Nøytralisering av trevirket etter lutpåvirkning er nødvendig om man skal unngå forsåpning av etterfølgende oljebehandling, og derved misfrging avskalling.

 

Jeg antar din "flaks" har sin årsak i at luta aldri kom i direkte kontakt med treet, fordi du tok skrapejobben i helt riktig tid.

 

Woohooo.... her går det unna... skrapet rent 30%av skroget på 3 timer (over vannlinje -øverste bordet (skal jo byttes). Valgte ett annet stoff enn reprin pga virketiden (1-3timer), mens det jeg kjøpte hadde 1-30min (+ at på den boksen sto det svart på hvit at den ikke skulle misfarge tre)

Så nå håper jeg bare at jeg ikke har skutt meg selv i foten og kommer ned til en ødelagt båt neste gang sjangsen til å pusle litt byr seg...

Det trenger du ikke å være redd for. Ut fra det du beskriver benytter du en malingsfjerner som inneholder metylenklorid (har flere "skulenavn"). Det kan være STS2, Duxola, eller tilsvarende. Greie stoffer å fjerne maling med, om man ikke skal jobbe med dem hver dag i yrke. Men, metylenklorid er svært farlig, så bruk for all del værnemaske, hansker etc, selv om du jobber i friluft, og vask deg svært godt etterpå. Metylenklorid angriper kroppen gjennom øynene, huden, og ikke minst luftveiene, så vær forsiktig.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...