Napoli Startet 11.September.2020 Del på Facebook Startet 11.September.2020 Jeg har en 90 e-tec med 2:1 utveksling. Denne står med en Viper 19 propell. Maks turtall er 5450, med toppfart på 35 knop. Ifølge Mercury sin slipp kalkulator gir dette et slipp på 18%, som jeg tror at er noe høyt. Kan jeg gjøre noe for å redusere slippen? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Solseng Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 Kan kanskje la seg gjøre å la en god propellfyr legge litt mer cupping på propellen. Like viktig er å finne ut hvorfor du får så høyt slip. Om det f.eks. er fordi motoren trimmes litt for høyt når man logger toppfart? Eller om dette er typiske slip%-tall på denne typen propell på denne motoren og lignende båter? En annen "vanlig" forklaring på unornalt høyt slip er om det er montert givere/sensorer i hekken nær propellen som gir turbulent vann til propellen. F.eks. fartsmåler, ekkolodd o.l. Du er forsåvidt innenfor motorens turtallsområde, men ser at Evinrude oppgir 5000-5200 som optimalt. Er det det som er målet? Å havne på rundt 5200rpm? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 Hva er tanken bak at du mener du må redusere slippet? Om det blir lavere ender du bare opp med å måtte ha en annen propell da motoren ikkje vil orke dra den rundt. Synes ikkje det er så galt eg mht til det såpass lave omdreiningstallet på på propellen tatt i betrakning, derimot heilt normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 11.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2020 (redigert) Motoren trimmes høyt for å få toppfart, men ikke unormalt høyt, har ingen givere som bør ødelegge noe for propellen. Jeg har i og for seg ikke noe større mål for denne båten enn å få den til å gå mest mulig optimalt i marsjfart (rundt 24 knop, der har jeg 4000 omdreininger og 24% slipp). Jeg innbiller meg bare at såpass høyt slipp er både ineffektivt og dermed dyrt? Propellen er valgt etter test av 6 forskjellige propeller, dette var den som gav et best middelresultat mellom god toppfart og riktig turtall (ønsket å ligge høyt på maks turtall ved wot, da båten ofte kjøres med passasjerer). Båten er forresten en 1977 modell Boston Whaler Montauk 17, vet ikke hvor mye båtmodellen har å si for slipp? Redigert 11.September.2020 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Solseng Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 Vrient å si hvorfor du får 18% slip med Viperen. En av de "groveste" propellene til 4,25" gearcase er Mercurys Trophy Plus. En stor 4-blader som er kjent for veldig lavt slip. Det er en tyngre propell for motoren å drive, så jeg ville forventet noe lavere topphastighet. Dog kan nok motoren heises et hull uten at det påvirker grepet. Den kommer i 17". En 19" ville nok kvelt motoren. Mulig den kunne gitt litt mer på cruise@4000rpm? Uansett: Et ormebol... Synes i likhet med Cerberus at du er sånn noenlunde innafor med oppsettet, at jeg ikke tør anbefale noenting. La slip være slip, og behold propellen - med mindre du er veldig interessert da... Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 11.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2020 (redigert) @Solseng - får man Trophy Plus i 17p med 13 splines? (Kunne vært artig å prøve det...) Da blir det vel uansett til at jeg prøver å heve motoren ett hull (den står midt på nå). Redigert 11.September.2020 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Solseng Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 Vil tro det. Den bruker Mercs FloTorQ utskiftbare hub-system, så regner med at det lar seg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 Litt mer info om Trophy Plus: https://e-ribbing.com/en/propellers/358-testing-the-trophy-plus-propeller-on-a-larsen-495-rib-by-a-suzuki-df-140hp.html Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.September.2020 Del på Facebook Svart 13.September.2020 Napoli skrev On 11.9.2020 at 19.47: Båten er forresten en 1977 modell Boston Whaler Montauk 17, vet ikke hvor mye båtmodellen har å si for slipp? båtmodellen kan ha endel å si. Whalerne er vel generelt solid bygd og tyngre enn mange andre båter i samme størrelse..? Og Montauk har vel sk. "katedralskrog" , se for meg at det sammen med tungbygd båt vil gi litt mer vannmotstand...? Kjenner ikke Viper propellen godt, men ut fra skriverier her inne så er inntrykket mitt at det er en helt ok allround propell men som ikke utmerker seg på noen områder ... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Napoli Svart 13.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2020 ivar skrev 4 minutter siden: båtmodellen kan ha endel å si. Whalerne er vel generelt solid bygd og tyngre enn mange andre båter i samme størrelse..? Og Montauk har vel sk. "katedralskrog" , se for meg at det sammen med tungbygd båt vil gi litt mer vannmotstand...? Kjenner ikke Viper propellen godt, men ut fra skriverier her inne så er inntrykket mitt at det er en helt ok allround propell men som ikke utmerker seg på noen områder ... Helt riktig som du skriver om modellen. Relativt tung båt, med katedralskrog. Båten var den første skjærgårdsjeepen (Boston Whaler oppfant skjærgårdsjeepen med denne modellen), og oppfører seg veldig likt som en rib, stabil og rolig i sakte gange, men kommer helt ut av vannet og opp på plata i fart. Jeg endte opp med å spørre i en Boston Whaler gruppe på Facebook. Slippet er visst for høyt for denne modellen, og grunnen er visst at jeg har motoren montert for lavt. Så da blir det å prøve å heise den et hull. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.