Jump to content

Skal bunnstoffe en båt som aldri har hatt bunnstoff på før.


BåtStella

Recommended Posts

Normalt grunner man skroget (under vann) med epoxyprimer (første gangen). Dette danner da et vanntett sjikt. Deretter påføres bunnstoff over epoxyprimeren. Årene etter legger man bare et nytt lag med vanlig bunnstoff.

 

Litt forskjellige primere på markedet, men sånn helt generelt: Følg produsentens bruksanvisning. Jeg brukte Jotuns to-komponent epoxy-primer "Antipest".

https://batmagasin.jotun.no/grunning-bat-godt-resultat/?gclid=Cj0KCQjwwOz6BRCgARIsAKEG4FV-_ePxV8_iRCtxrbERdUAGTCAqqkycg1c7Jnz_LiizzNKvaD4TRs8aAneNEALw_wcB

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legg på så mange strøk med  epoxy-primer som fabrikanten anbefaler hvis båten ikke er behandlet før.

Hempen sa at når siste strøket med  epoxy-primer var lagt på , skulle et strøk med bunnstoff med en annen farge enn det en skal ha på etter 4 timer. når en legger på det bunnstoffet en skal ha vil en se ved neste opptak at første fargen skinner igjennom der bunnstoffet slites mest og kan legge tykkere lag der neste gang.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

For meg kommer det "riktige" svaret (et slikt finnes neppe, men allikevel) helt an på hva slags båt, bruk osv?

 

Er båten helt ny, eller av eldre dato? Brukes den i ferskvann eller saltvann? Er den kun i bruk noen få måneder om sommeren, hele året på sjøen eller kun brukt en gang i blant og ellers oppbevart på en slipp eller henger? 

 

Fire lag med Antipest/epoxyprimer er kjekt nok det, men nødvendig?

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 32 minutter siden:

 

Fire lag med Antipest/epoxyprimer er kjekt nok det, men nødvendig?

Med Gealcoat påsmørt i forma, tja , men da de begynte å sprøytet på   Gealcoat til slutt tynt lag er vel de fleste enige i et det må til for å få  Gealcoat`n tett.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Han må da ha stått opp for lenge siden nå?

 

Den gangen jeg jobbet med denslags, enten det var seilere på 30 fot eller landstedsbåter på 10 fot:

  • Gunkke bunnen med Aceton, bytte filler ofte.
  • Lett sliping for at primeren skulle feste.
  • Priming etter fabrikantens oppskrift.
  • Bunnstoff etter fabrikantens oppskrift.
Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 1 time siden:

Måragretten eller sur fordi du ikke greide å finne strømper når du Googla. "Tubular webbing "

 

Neida, ikke vanskelig å google Tubular webbing, men som jeg skrev så fant jeg bare det jeg på norsk kaller nylonbånd, ikke den "strømpevarianten" som er det jeg for egen del var interessert i. Ellers var det jo mange gode og konstruktive svar i den tråden og flere alternativer som jeg for egen del ikke var kjent med, eller hadde tenkt på. Av den grunn endte jeg selv opp med noen biter hageslange i sommer, ikke den peneste løsningen, men både billig og grei nok.

 

Men tilbake til denne trådens tittel og innhold; hvorfor ville du for egen del ta deg bryet med en slik omstendelig og dyr bunnbehandling hvis det f.eks var en eldre jolle som skulle brukes i ferskvann eller bare noen måneder om sommeren i saltvann?

Jeg er vel kjent med hva en "grundig" og "riktig" behandling innebærer og som Hulda har beskrevet i all enkelhet og som gjelder for en helt ny båt. Jeg vet egentlig ingenting om den aktuelle båten som det ble spurt om her, gjør du?

 

Muligens er det TS etterspør behandling av en båt av merket Viksunmd bygget i plast og av en størrelse på mellom 16 og 20 fot, men etter hva jeg vet så er dette da ikke en ny båt for produsenten er vel borte, konkurs for lengst, eller gjenoppstått i det siste. Ikke vet jeg.

 

 ps

Jeg er et utpreget A-menneske!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...