Jump to content

Identifisere Volvo Penta 290 DP drev


Frodel70

Recommended Posts

Jeg har ikke greid å finne noe ut i fra serienummeret annet enn at det må være etter DP-A og DP-B1 (sammenlignet med to serienummer fra disse drevene). Det var også et skille på innfestning av trimsylindre fra DP-B1 til DP-C, og det ser ut som jeg har den senere versjonen. Vannintaket er også smalere enn det var på DP-C så da finner jeg at det mest sannsynelig er DP-C1 da DA-D og senere fikk nytt utslipp av eksos. 

Kan det stemme at dette da er DP-C1?

sterndrive.png

Link to post
Share on other sites

Kaffelars skrev for 10 timer siden:

godt mulig utveksling på drevet er 2.3:1.

Da er det forskjellige tannhjul i øvre veksel, i forhold til drevene med 1,95/1,78/1,68:1 - altså ikke 'bare' å bytte undervannshuset.

Takk for svar. Ja jeg har sett på en del propellberegninger og har kommet til at det muligens er riktig det du sier. Propellen skal vistnok være tilsvarende B7 og båten gjør 37 knop ved 4800 omdreiningen noe som skulle tilsvare 2,30:1. Var ikka klar over at det også var forskjellige tannhjul i øvre veksel. Har ikke funnet noe konkret om dette men du har kanskje noen data å dele?

Fant denne, men fiinner ikke noe konkret om forskjellige tannhjul i øvre veksel:
https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7749309_003?path=MarineDrivesAndTransmissions%2F7749309%2F7749309_44%2F7749309_003

 

propell2.png

Redigert av Frodel70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I topp på forkant av drevet rett ved belg/styrehjelmen skal det være et typeskilt som identifiserer drevtype, utveksling og serienr.

Sikkert malt over, men skal kunne pusses forsiktig med scotchbrite el.l så du får frem detaljene.

 

Om du ser på eks. Marinepartseurope.com, finner du at gearsett i øvre veksel har forskjellig delenr. for 2,3:1. Alle lavere utvekslingene har et annet felles nr. for øvre sett, og endringer i utveksling er da kun i nedre hus.

 

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kaffelars skrev for 11 timer siden:

gearsett i øvre veksel har forskjellig delenr. for 2,3:1


Jeg finner at girsett i nedre veksel på DP-E har samme delenummer for 1,95:1 og 2,32:1 mens det er to forskjellige delenummer på DP-C1 for 1,95:1 og 2,30:1. Usikker på hvordan de fikk dette til, men det kan ha noe med at de muligens byttet propell aksling. DP-E har også en ekstra utveksling; 1,68:1 så jeg antar de oppnår det med og sjonglere mellom to girsett itil både øvre og nedre.

Nå lurer jeg på om jeg kan bytte kun øvre girhus på mitt DP-C1 til et fra DP-E med 1,78:1, men jeg antar det ikke går. 

Redigert av Frodel70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sunbee'en/Draco1800 er en lettdrevet båt med bra skrog, hadde en 1800 Suntop for endel år siden som gjorde rundt 31knop med en liten Volvo B230(aq145 el. 151) og 280SP.

Hvis drevet ditt ellers er ok, girer bra og olja har sett fin ut ved skift, ville jeg heller prøvd å  gå opp et hakk i stigning, eks. B8/C8 evt. J/A7 el. J/A8 istedet for å begynne å eksperimentere med innmaten i drevet.

Har du 2,3:1 så er dette evt. 1,95:1 riktig gearing for det turtallet du får på inngående aksel, hvilen motor har du egentlig? Er det Aq260 el. 271?

En lett V6 på 225hk tror jeg ville vært perfekt i dette skroget, evt. en Steyr rekkesekser.

Link to post
Share on other sites

Kaffelars skrev 1 time siden:

gå opp et hakk i stigning, eks. B8/C8 evt. J/A7 el. J/A8


har fått vite at optimale propeller for denne båten er B8. For stålpropell slutter serien på C7 og den blir for liten. Tenker jeg går for B8 men Volvo anbefaler stålpropell til alle båter med over 240 hk og hastight over 38 knop så skulle gjerne hatt det hvis det var mulig.

Bytte av drev er et langtidsprosjekt i tilfelle jeg bytter til en større motor eller vil bruke stålpropell. Har lest at 1,78:1 brukes av diesel og big block motorer da den tåler mer dreimoment, men at 1,95:1 er det som leveres til small block V8 og at 2,30:1 ble levert til V6 og de mindre V8 motorene.

Motoren og båten gjør nå 37 knop ved 4800 omdreininger. Vet ikke hvor mye ekstra fart et B8 oppsett vil gi, men med det er jeg på max stigning for 2,30:1. Jeg vet ikke hvor mye slip det resulterer i men jeg mistenker det for å være lite gunstig at propellen har max stigning sammenlignet med lavere stigning som snurrer raskere. Du kanskje vet?

 

Kaffelars skrev 1 time siden:

Har du 2,3:1 så er dette evt. 1,95:1 riktig gearing for det turtallet du får på inngående aksel, hvilen motor har du egentlig?


Motoren ble byttet til en ny long block på 260 hester i 2014. Båten fikk V8 og drev på nitti tallet og det ble opplyst at det var en AQ271 da jeg kjøpte båten, men jeg har funnet eldre informasjon fra forrige eier som sier det var en AQ260 som ble satt i.

V6 ville sikkert vært mer gunstiv med tanke på vekt, men motoren som står i virker fint så kommer nok til å beholde den til den ev. ryker. Har forresten fått tilbud om et par DP-E drev med 1,78:1 så jeg kan muligens få satt sammen et fungerende drev til en fin pris etterhvert. Virker ikke som det er gunstig å bygge om det jeg har og det fungerer greit så det får stå slik det er intil videre.

Redigert av Frodel70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

vil ikke si jeg vet, dette er et ormebol og prøving og feiling er min erfaring. 

Dette er på flere måter mye enklere med singel prop..

Det jeg vil *tro* er med en så lett båt som 18 foteren din, med såpass mye motor og høyt toppturtall, vil økning i pitch gi positivt utslag uten for mye slip eller kavitasjonsproblemer med den gearingen du har.

B8 kan bli bra, A8 el. J8 kan ha litt mer grep i vannet og bedre aksellerasjon, dette må bare prøves mener jeg :)

C7 kan også være et bra alternativ, med tynnere blader og er litt mer 'aggressiv' enn B7.

Mener Winrace også kan tune DP propeller med pitch og cupping om du vil ha 45+ på topp

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...