Jump to content

Hente båt Stavanger - Ålesund


Noflow

Recommended Posts

Hei,

 

Da nærmer det seg muligens kjøp av båt.

Denne ligger i Stavangerområdet og jeg bor selv i Ålesund, så tanken er her å seile skuta nordover på egen hånd. Båten har et fartspotensiale på 40+ knop og er 26 fot lang. Undertegnede er rimelig godt kjent i leia, men jeg har ikke helt oversikt over naturlige plasser å fylle bensin, sett bort fra Haugesund, Bergen, Florø og Måløy. Finnes det noen oversikt over hvor man har greie plasser man kan fylle bensin på veien?

Rekkevidde antas til å ligge på rundt 100nm med sikkerhetsmargin.

 

Begynner å bli noen år siden jeg har holdt på med fritidsbåt, hva anbefaler folket å ta med på ferden av spare parts?

 

Ser ut som det meldes OK vær fra midten av neste uke, så sikter på å hente båten da, dersom det holder seg. Har det ikke direkte travelt, så en avstikker eller to på veien er ikke umulig... Noen anbefalinger? Har i utgangspunktet sikta meg ut en ganske straight-forward rute nordover.

 

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Hvilke motor er det? Påhengsmotor eller innenbords?

 

Det jeg vil ha med meg er: ekstra drivstoffiltre,  impeller, verktøy, sykkelslange, ståltråd, multimeter. Hvis det ikke er vannutskiller ville jeg hatt med det også og montert før avgang tror jeg. Har opplevd før mye trøbbel pga ukjent båt, og vann og drit i drivstoff.

 

I tillegg til dobbelt opp med kart/ kartplotter. 

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene!

Dette er en Ibiza 26 med Suzuki DF300.

Båten har en Garmin plotter, men planlegger også å ha en pad i backup. Utover det var planen i utgangspunktet å ha ekstra filtre/olje, samt litt verktøy. Men alltid greit å sjekke om det er mer man burde ha!

 

Jobber til daglig som skipper på kysten, så er rimelig kjent i leia, men kan ikke si man tenker så mye over alle småplassene en kan fylle bensin, samt ta en fin overnatting...😊

Redigert av Kaftein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fylling:  Med 100 nm burde Lie på Sotra være et greit mål  (eller Waagen ved Askøybroen)  - neste stopp Korssund,  deretter  Måløy (for å toppe tanker før passering Stadt)  - uten problem neste Ålesund.  Ta høyde for mest mulig fulle tanker før passering av utsatte steder;  Uansett sjekk tanker før start, ha med ekstra filter mm ....  (Mye gode tips i tidligere hentetråder) 

 

Overnattinger;  Bekkjarvik, Korssund - evt Silda før passering Stadt:  Mye avhengig av hvor raskt du ønsker turen, eller ønsker å ta det litt mer rolig og oppleve litt ekstra på veien....

Link to post
Share on other sites

Bensin og en fin overnattingsplass med butikk og hotell etter Bergen finner du også i Eivindvik, før Sognefjorden.

Gå innerleia gjennom Alverstraumen fra Bergen, så får du noen annerledes naturopplevelser enn som kystskipper i tillegg :)

Vil også anbefale å gå innom Askvoll og nordover etter Krakhelle, så unngår du mye av gammelsjø'n på vei til Florø.

Gratulerer med ny båt & God tur!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...