Jump to content

Krasj-kurs eller kilder til basis bruk av VHF?


snekkerbod

Recommended Posts

Vurderer å gå til anskaffelse av en VHF til skjærgårdsjeep-en. Behovet er nok litt mer preget av interesse for duppeditter enn nødvendigvis sikkerhet, men men. Jeg ferdes 90 % innakjærs, men har noen lengre turer i havgapet når været er stabilt og bølgehøyden akseptabel for en 20-foter. Jeg tenker at kanskje kan jeg hjelpe noen eller jeg selv kommer i trøbbel en gang.

 

Har derfor lyst til å vite mer om praktisk VHF bruk. Hva brukes de ulike kanalene til, hva er god praksis, hvordan kommuniserer man, når er det innafor å be om assistanse etc. Ønsker å vite litt rundt dette før jeg evt går til anskaffelse av en VHF og så muligens tar et (obligatorisk?) kurs.

 

Noen som derfor vet om noen kilder til praktisk skikk og bruk av VHF for marine forhold i Norge uten å melde seg på kurs over x antall dager og avsluttende eksamen?

 

giphy.gif 

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøp kursboka  Mayday og sett deg godt inn i stoffet. Deretter tar du prøven elektronisk hos kystradio.no. Det er ikke krav om kurs, men det er virkelig å anbefale. Å ha brukt kystradioens VHF simulator er et must, da 5 oppgaver under eksamen foregår med simulatoren. Mange sliter med simulatoren.

 

Link to post
Share on other sites

arkmarin skrev for 5 timer siden:

Kjøp kursboka  Mayday og sett deg godt inn i stoffet. Deretter tar du prøven elektronisk hos kystradio.no. Det er ikke krav om kurs, men det er virkelig å anbefale. Å ha brukt kystradioens VHF simulator er et must, da 5 oppgaver under eksamen foregår med simulatoren. Mange sliter med simulatoren.

 

Er da mye enklere å ta kurset hvor eksamen er inkludert i selve kurset.

Prøven er en del av kurset å ikke en egen del. Er du passe oppegående å følger nøye med, så er det en goe time, å du har sertifikat for VHF. Så å styre med å bruke tid på å lese boka er bortkastet, spør du meg.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...