Jump to content

Nødmotor på Hobby 540 cc


Storseien

Recommended Posts

God kveld båtfolk. Jeg har en hobby 540 cc som jeg har tenkt å montere en 6 hk firetakter på for sikkerhets skyld om jeg er langt hjemmefra og hovedmotor av en eller annen grunn svikter. Båten er 17-18 fot og tror den veier over 700 kg med 50 hesten som står på den. Synst dere dette høres ut som en god plan.? Noen her som har gjort lignende? Har sett båter på Finn.no med reserve motor så der kommer ide’en fra. Noen som har noen formening om hvilken fart jeg vil få? Motoren vil jeg montere på badeplattforma. Bilde av tilsvarende båt her! https://e39baat.no/baater/hobby-boat/540-cc/

Redigert av Storseien (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er Japan motor. (Suzuki DF 50) fra 2013. Sjelden å sjelden! Hører rett som det er om folk som får problemer og må ringe etter hjelp med nyere påhengser. Oftest bare bagateller som løs batteriklemme osv men likevel. Motoren går som ei klokke, og får vedlikeholdet sitt, men jeg sitter jo med en indre uro hvær gang jeg er langt til havs. Hadde vert godt for psyken med en ekstra motor om ikke annet. 

Link to post
Share on other sites

Storseien skrev 1 time siden:

Ja det er Japan motor. (Suzuki DF 50) fra 2013. Sjelden å sjelden! Hører rett som det er om folk som får problemer og må ringe etter hjelp med nyere påhengser. Oftest bare bagateller som løs batteriklemme osv men likevel. Motoren går som ei klokke, og får vedlikeholdet sitt, men jeg sitter jo med en indre uro hvær gang jeg er langt til havs. Hadde vert godt for psyken med en ekstra motor om ikke annet. 

 

VHF....? God rekkevidde på havet...

Link to post
Share on other sites

Hei

Du er ikke den eneste som har tenkt på dette, men som det er sagt er det vel til dorgebruk de fleste har anskaffet extra motor. Dorgefart inntil 4-5 knop tror jeg du vil oppnå. Mindre med bølger og vind i mot. Det vil ta sin tid å komme hjem, men kanskje det vil hjelpe på psyken :) 

 

Du nevner du vil feste på badeplattform. Beslag selges av maritim. (håper det i så fall ikke kommer for mye i veien)

https://www.maritim.no/motorbrakett-for-badeplattform

 

Ellers er det flere muligheter å feste på akter (så at du ikke hadde badeplattform på babord side ?

 

DORGEMOTOR.jpg

DORGEMOTOR 2.jpg

DORGEMOTOR 3.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...