Jump to content

septik sensor i tank


925Riviera

Recommended Posts

Jeg synes at de kontaktløse modellene til gobius ser interessante ut men koster en skjorte og et buksebein :giggle:

 

Har bestemt meg for at jeg trenger en måler til min tank også, kjøper delen fra Kina og bygger min egen ala gobius løsning i vinter. Ser ut til at man med riktig kunnskap og litt vilje kan bygge løsningen med 3 sensorer selv for rundt 5-600kr. Tenkte jeg skal legge ut en lite tråd på det her sen.

Link to post
Share on other sites

Wema lager jo en septikgiver basert på samme prinsippet som bildet ditt viser; en flottør "smultring" som glir på en stang. Septiksensoren har i tillegg et rør med hull utenpå seg. Det prinsippet virker bra under følgende forutsetninger:

  • Kvern på toalettet slik at det som havner i septiktanken er tyntflytende
  • Tilstrekkelig med vann i tanken
  • God septikhygiene; tømme, skylle og fylle med ferskvann etter hver tur (bla. for å sørge for at flottøren på giveren ikke setter seg fast)

Har hatt slike givere over lang tid, la alltid inn full demontering og rens av denne giveren ved hver sesongstart.

 

Wema septikgiver

Septikgiver.jpg.8080153e84bad3dbfd552d84a5b206ab.jpg

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også den giveren som Bonus la ut bilde av.

Den fungerer helt topp, men det krever som det sies at man gidder å utføre vedlikeholdspunktene som beskrives.

 

De punktene bidrar uansett til at man reduserer andre problemer med septiken.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Har haft denna öppna Wema givare med plaströr i septitanken i 10 år utan några problem alls.

Och jag gör ingen regelbunden eller årlig service på givaren.

 

image.jpeg.f5f587c2963057f57ebf45361a9f8501.jpeg

 

Men jag har Jabsco Quiet Flusk toaletter med centrifugalpump och kvarn som slår sönder avfallet redan när det lämnar toaletten.

Det kanske underlättar funktionen.

 

Så min erfarenhet är att givarprincipen med öppen flottör runt ett rör med reed-brytare fungerar bra.

Däremot så måste man ju ta reda på om givarens material tåler miljön i tanken.

 

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flusher du ned dritten fra toalettet med søt- eller sjøvatten? Jeg bruker sjøvann (kvern i toalettet), men giveren gror til med urinstein slik at jeg har gitt opp slike givere for lenge siden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Flottørgiver i septiktank er å be om problemer. Har vært der . . . . :cryin:

Vedlikehold innvendig i en septiktank er ikke noe de fleste ønsker seg . . .

 

Jeg har nå innstallert induktiv giver som sitter på utsiden av tanken. Den virker perfekt på plasttanken min. For metalltank finnes det tilsvarende i et rør som montres  innvendig i tanken. Denne trenger bare to ledninger fra giver til nytt display. Derfor  kunne jeg bruke det eksisterende ledningsstrekket da jeg byttet ut den gamle håpløse flottørgiveren.

http://www.newprovidencemarine.com/

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tror ikke noen har nevnt det her - men vann/fuel sensor er 0- 190 Ohm mens septik er 240 - 30 ohm. Så setter du en vannmåler til et septik instrument så vil det vise nesten fullt hele tiden.  Så husk å velge sensor og instrument med samme Ohm :smiley:

 

Mer om det her

https://wema.co.uk/pages/how-to-test-a-sender-fuel-water-holding-tank

 

@Javi - har du da kjøpt hele programmeringskitet fra BEP også?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 1 time siden:

@Javi - har du da kjøpt hele programmeringskitet fra BEP også?

Ja, jeg kjøpte det, men de fleste som selger disse giverne vil nok programmere den for deg dersom du ber om det.

Jeg kan også bistå med dette, eventuelt låne ut utstyret dersom noen har behov.

Redigert av Javi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Javi skrev 1 minutt siden:

Ja, jeg kjøpte det, men de fleste som selger disse giverne vil nok programmere den for deg dersom du ber om det.

Jeg kan også bistå med dette, eventuelt låne ut utstyret dersom noen har behov.

passer denne på samme hullmønster som Wema/KUS monteringsflensene?

 

https://seatronic.no/monteringsflens-for-wema-kus-septikgivere

 

I andre enden har du et vanlig analogt WEMA/KUS instrument?

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 6 minutter siden:

passer denne på samme hullmønster som Wema/KUS monteringsflensene?

 

https://seatronic.no/monteringsflens-for-wema-kus-septikgivere

 

I andre enden har du et vanlig analogt WEMA/KUS instrument?

 

Ja, jeg mener den skal passe, men du trenger ikke den øverste delen med gjenger.  Kun flensen med de fem M5 eller M6 hullene.

Det medfølger en korkpakning som skal ligge imellom, og det påstås at det er viktig at denne og ingen annen pakning benyttes.

I andre enden har jeg et helt standard WEMA instrument, men du kan programmere utgangen fra giveren til flere forskjellige signaler.

Redigert av Javi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...