Jump to content

Gå rett sideveis med to maskiner.. mulig??


casie

Recommended Posts

Ja, det er mulig å gå tilnærmet rett sideveis. 
Du må bruke ror for å motvirke at båten vil dreie rundt. Jeg regner med at hvis du kjører babord motor fremover og styrbord motor bakover, vil båten dreie med sola. Skal du gå sidelengs, må du da ha tilnærmet fullt rorutslag mot babord. Babord propell vil prøve å dreie båten, mens vannstrømmen over roret vil presse den andre veien. Erfaringsmessig må du ha forskjellig turtall på motorene, bare å prøve seg frem.

Link to post
Share on other sites

For å gå babord: først dreier du baugen ved å sette styrbord frem og babord i bakk, da dreier du baugen så får du styrbord alene i bakk. Da dreier hekken mot babord. Og båten går bakover. Så gjentar du 1 men med noe mer trøkk på motoren som går fremover. Og slik holder du på... Og så hjelper du til med ror.

 

Men det krever at det er litt avstand mellom akslingene/propellene.

Link to post
Share on other sites

Med ett ror må man nesten ha baugpropell for å gjøre sidewalk.

 

For å gå SB med to ror, ett bak hver propell

Ror hard bb

BB motor forover

SB motor akterover

 

Om båten dreier bb, mer turtall sb motor.

 

Må innrømme dette er kun teoretisk fra min side, men kanskje jeg blir stor nok til å prøve en gang.😇

Link to post
Share on other sites

Nei det er ikke mulig.

Rett og slett fordi enkelte fysiske lover ikke tillater det.

Du kan «jukke» deg litt fram og tilbake på en litt klønet måte å til en viss grad flytte båten litt sidelengs hvis strøm og vind er på skipperens side, men som jeg leste i en annen tråd at en kunne gå helt sidelengs med båten sin.... det er ikke mulig  å løfte hekk og baug samtidig uten å kunne sette opp et moment i båtene i form av baupropell eller andre hjelpemidler


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 5 minutter siden:

Nei det er absolutt ikke mulig. Du klarer det kun i kombinasjon med en kraftig baugthruster. Thrustretning kan ikke reguleres ved reversering av propell på en akslingsbåt som på en båt med IPS.

Men du kan ikke gå rett, "rett" til siden med baugstruster, Det er også feil. Og går kontra "naturkrefter". Hekken henger igjen.

Så du må bruke litt mer enn en baugtruster!

 

Men om vi snakker manøvrering, dvs at det er mulig å flytte båten sidelengs, så kan man gjøre det, men at det går litt frem og tilbake. Og om vind eller strøm er sterk og jobber i mot manøveren så finn en annen måte å komme til mål osv.

 

Men det er kjekt å øve på og få til!

 

Jeg gjør dette med drev-båt med en motor og det går jo fint det.

Link to post
Share on other sites

Jo med en kraftig bagthruster kan du gå rett til siden (SB f.eks.) ved å legge ror mot BB, kople forover på SB propell og akterover på BB propell mens du thruster fullt mot SB men det forutsetter at thruster klarer å overvinne vrimomentet hovedpropellene genererer på skroget (baug presses mot BB) og det er det ikke mange baugthrustere som klarer. Har ikke sett en så langt innenfor "vanlig fritidsbåtsegment".

 

Klart man kan flytte båten sidelengs med manøvrering men det blir mange koblinger så det er ofte mer hensiktsmessig å bruke hekkthruster om man har slikt.

 

Enmotors med aggregat vil jeg påstå ikke står tilbake for tomotors hva gjelder manuvrering på alt annet enn det å snu på femøringen, det gjør man mye mer elegant uten koblinger med tomotors.

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 46 minutter siden:

Og om vind eller strøm er sterk og jobber i mot manøveren så finn en annen måte å komme til mål osv.

 

 

Og om en kan bruke vind eller strøm til sin fordel så kan en få til... alt mulig rart egentlig. 

 

Kan gå rett sideveis med seilbåten med vinden litt i vinkel mot lo baug (ifht brygga) og motor på tomgang og inn/ut av gear pluss litt styring. Men det er da virkelig "slow motion" ;-). 

Link to post
Share on other sites

Nå kaller jeg det ikke å manuvrere båten sidelengs om man setter den i bevegelse en meter eller to i forover og akterover retning, sidelengs er det man gjør med bruk av baug/hekkthruster.  Og det går ikke med tomotors uten IPS eller splittede drev da man ikke kan styre propellstrømmen i akteroverretning på en akslingsbåt.

 

Svaret ligger i fysikkens lover for dekomponering av krefter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har heller ikke baugpropell...har kjørt slik i 14 år med denne...jeg greier fint å ta den sideveis ut...men trenger plass forut, for den vil gå litt forover ...

F.eks. legger roret st.b. kjører st.b. motor forover, og holder igjen med B.b. motor... båten går da sakte mot b.b.samtidig som en går sakte fremover ...

Hører med til historien at jeg vurderer montering av baugpropell denne vinteren...😉

Link to post
Share on other sites

Man klarer ikke å gå perfekt sideveis ut uten thruster. Man kan til dels klare det men det avhenger av hvor effektivt roret er. Med til dels mener jeg noe bevegelse frem og tilbake. Mange båter som eksempelvis Princess, Azimut, Sealine og Fairline - har relativt små ror og under manøvrering så må man nærmest se bort fra den effekten.

Link to post
Share on other sites

dante skrev for 8 timer siden:

Man klarer ikke å gå perfekt sideveis ut uten thruster. Man kan til dels klare det men det avhenger av hvor effektivt roret er. Med til dels mener jeg noe bevegelse frem og tilbake. Mange båter som eksempelvis Princess, Azimut, Sealine og Fairline - har relativt små ror og under manøvrering så må man nærmest se bort fra den effekten.

Med vannjett klarer man det uten baugvisp.:yesnod:

 

Med aksling eller drev er min erfaring at man får litt sig enten frem eller bak.(Dog kan jeg ha gjort det feil..:giggle:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...