Jump to content

Kad44 jager på turtall fra ca 1500rpm


Mr_Stian

Recommended Posts

Hei. Har en kad44 motor som begynte å tulle litt i dag. Motor er helt ny for meg så vil sjekke litt med dere om jeg er på rett spor. 

 

Fylte diesel for første gang på denne båten på fredag (Barracuda 1100). Fylte full tank. 

Fredagen gikk helt fint. Samme med lørdagen. Tipper ca 1,5 time driftstid på rolig og opp på 3300rpm. På vei hjem i dag så begynte den å tulle litt rett før vi kom hjem. 

Lå i plan i ca 3200rpm i nesten en time uten problem. Så syntes det som om den droppet litt av seg selv. Før jeg gikk av så gav jeg full gass og fikk 3750rpm. Maks er 3800 i følge datablad. 

 

Så gikk jeg ned til ca 1500. Altså under både turbo og kompressor sitt arbeidsområdet. Da jukset den litt opp og ned ca 50rpm. Ikke mange gangene men litt. Så kom det ett dropp på 2-300 rpm kor den gikk tilbake ganske fort. Dette skjedde ett par ganger. Men gikk for det meste på normalt turtall. 

 

Sviver helt fint på tomgang. Gikk ned etter ett par timer for å undersøke litt. For meg så virker det at det har noe med diesel tilførselen å gjøre. 

 

Har ett racor filter før finfilteret på motor. Ett par små brune klumper i glasset. Men husker ikke om disse har vert der Før, men tipper de ikke hr vert der. Startet så opp å ser noe som kan se ut som luftbobler eller vanndråper som sirkulerer i glassbeholderen. Se video nedenfor. 

 

Jeg kommer til å bytte filter i morgen (hvis jeg får tak i nye) for å inspisere de gamle. 

Mistenker at jeg har fått noe i tanken fra når vi fylte diesel på fredag. Tanken har vert ute for noen år siden for sjekk og rengjøring. 

 

Er jeg på rett spor eller er det noe annet jeg og bør sjekke? 

 

https://youtu.be/qqf2P3CukMs

Link to post
Share on other sites

Tapp gjerne litt av tanken fra bunn hvis det er mulighet til det i en flaske og la den stå en stund og sjekk etterpå. Sjekk filteret for slam og lignende før du kaster det, lenge siden fin filter var byttet? 

 

Skal ikke påstå om boblene er vann eller luft, bør nok bort før du feil søker mer

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Hei😁

prøv å kjør den litt varm på tomgang.legg den så pa ca 1000 omdr samtidig som du rigler på dei grå kontaktstykka ved releboksen på venstre side av motoren.Er du heldig klarer du å framprovosere feilen .Har vert problem med edc motorane til Volvo at der er dårlig kontakt på ledningane fra spaker til motor (gear/gass). Løsninga er å koble dei tre aktuelle ledningane forbi kontaktstykket. 7.3.76 Recall TAMD74EDC and TAMD75EDC .pdf

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått testet litt mer her å det ser ut til at denne hoppingen i turtall kun skjer når jeg sitter inne å styrer. Ikke på fly. Så jeg kan utelukke alt med dieseltilførsel så vil tro at problemet er med enten selve he delen eller kablene. Så har ett par spørsmål til dette. 

 

Er det separate kabler fra motorstyring til hver av styreplassenen? Eller er de koblet sammen en plass? 

Ble tipset om noen koblinger ved motor, men har ingen der. Ser ut som disse er inne i teknisk rom men litt vanskelig å vite hvilken som går til hvor. 

 

Hvis det er selve hendelen er det noen som har en link til ny slik? 

Link to post
Share on other sites

Som du ser fra bildet under så har ikke jeg disse kontaktene ved motor. Det går en ganske lang kabel ifra motor og inn til det som er teknisk rom hos meg hvor det er nokså mange av disse koblingene. Noen av de har noe fett på seg ser jeg.

 

Men hvor tror dere feilen ligger? I disse koblingene eller i selve spaken? Og hvilke av disse koblingene er det jeg bør konsentrere meg om?

 

Bilde fra motor:

 

Bilde_20_10.2020,_16_44_02.jpg.dfcccbdb9da80fb6a94fbc910e166722.jpg

 

Og fra teknisk rom

 

Bilde_21_10.2020,_18_52_20.jpg.2efab92edf7d40cf28bcf9a160f841d2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å bytt om på spakene samtidig som du ikke endrer på kablingen? Da vil du kjapt finne om feilen ligger i en av spakene eller i kablingen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Løsne spaken (hele klumpen), napp ut nærmeste kontakt, flytt til den andre styreposisjonen og koble til tilsvarende kontakt der. Trenger egentlig bare flytte en spake for å teste. 

 

Mulig du må kalibrere spakene før start. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...