Mr_Stian Startet 13.September.2020 Del på Facebook Startet 13.September.2020 Hei. Har en kad44 motor som begynte å tulle litt i dag. Motor er helt ny for meg så vil sjekke litt med dere om jeg er på rett spor. Fylte diesel for første gang på denne båten på fredag (Barracuda 1100). Fylte full tank. Fredagen gikk helt fint. Samme med lørdagen. Tipper ca 1,5 time driftstid på rolig og opp på 3300rpm. På vei hjem i dag så begynte den å tulle litt rett før vi kom hjem. Lå i plan i ca 3200rpm i nesten en time uten problem. Så syntes det som om den droppet litt av seg selv. Før jeg gikk av så gav jeg full gass og fikk 3750rpm. Maks er 3800 i følge datablad. Så gikk jeg ned til ca 1500. Altså under både turbo og kompressor sitt arbeidsområdet. Da jukset den litt opp og ned ca 50rpm. Ikke mange gangene men litt. Så kom det ett dropp på 2-300 rpm kor den gikk tilbake ganske fort. Dette skjedde ett par ganger. Men gikk for det meste på normalt turtall. Sviver helt fint på tomgang. Gikk ned etter ett par timer for å undersøke litt. For meg så virker det at det har noe med diesel tilførselen å gjøre. Har ett racor filter før finfilteret på motor. Ett par små brune klumper i glasset. Men husker ikke om disse har vert der Før, men tipper de ikke hr vert der. Startet så opp å ser noe som kan se ut som luftbobler eller vanndråper som sirkulerer i glassbeholderen. Se video nedenfor. Jeg kommer til å bytte filter i morgen (hvis jeg får tak i nye) for å inspisere de gamle. Mistenker at jeg har fått noe i tanken fra når vi fylte diesel på fredag. Tanken har vert ute for noen år siden for sjekk og rengjøring. Er jeg på rett spor eller er det noe annet jeg og bør sjekke? https://youtu.be/qqf2P3CukMs Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 13.September.2020 Del på Facebook Svart 13.September.2020 (redigert) Tapp gjerne litt av tanken fra bunn hvis det er mulighet til det i en flaske og la den stå en stund og sjekk etterpå. Sjekk filteret for slam og lignende før du kaster det, lenge siden fin filter var byttet? Skal ikke påstå om boblene er vann eller luft, bør nok bort før du feil søker mer Redigert 13.September.2020 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Mr_Stian Svart 13.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2020 Er ikke avtapping i bunn på denne. Filterne er nok byttet på service tidligere i år. Er ikke byttet av meg tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 13.September.2020 Del på Facebook Svart 13.September.2020 Hei😁 prøv å kjør den litt varm på tomgang.legg den så pa ca 1000 omdr samtidig som du rigler på dei grå kontaktstykka ved releboksen på venstre side av motoren.Er du heldig klarer du å framprovosere feilen .Har vert problem med edc motorane til Volvo at der er dårlig kontakt på ledningane fra spaker til motor (gear/gass). Løsninga er å koble dei tre aktuelle ledningane forbi kontaktstykket. 7.3.76 Recall TAMD74EDC and TAMD75EDC .pdf  Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 13.September.2020 Del på Facebook Svart 13.September.2020 Prøvde å sette inn en link , men går ikke.. send meg e-post adressa di så skal eg sende et recall dokument fra vp Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 13.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2020 Har sendt deg pm. Intressant dette med elektrisk feil. Skal sjekke dette i morgen. For meg så virker det til å være enten dette eller noe med dieselen. Så får sjekke begge. Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 13.September.2020 Del på Facebook Svart 13.September.2020 Sendt litt lesestoff👍 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.September.2020 Del på Facebook Svart 13.September.2020 Hvis det surrer dritt i filteret. Stikk en slange ned til tankbunnen og sug opp noen liter. Hender det kommer forundringspakker. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 19.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2020 Da har jeg fått testet litt mer her å det ser ut til at denne hoppingen i turtall kun skjer når jeg sitter inne å styrer. Ikke på fly. Så jeg kan utelukke alt med dieseltilførsel så vil tro at problemet er med enten selve he delen eller kablene. Så har ett par spørsmål til dette. Er det separate kabler fra motorstyring til hver av styreplassenen? Eller er de koblet sammen en plass? Ble tipset om noen koblinger ved motor, men har ingen der. Ser ut som disse er inne i teknisk rom men litt vanskelig å vite hvilken som går til hvor. Hvis det er selve hendelen er det noen som har en link til ny slik? Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 19.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2020 Kabel nr 8. Koblinger mot motor Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 19.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2020 (redigert) Boks merket med 3 er ms unit (multistation unit) og der går kabling fra alternativ kontroll / flybridge og er separert fra hoved kontroll.. bilde er ledningsnett fra kad 44 med to motorer og to spaker.. ganske sikker på at du har dei aktuelle kontaktene😁 Redigert 19.Oktober.2020 av kokken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 19.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2020 Joda, jeg har funnet en haug med kontakter, og en boks merket volvo penta. Men de er ett stykke fra motor. Sånn som jeg forstod innlegget ditt så skulle disse koblingene være nokså nær sikring og rele boksen på motor... Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 20.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2020 Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 22.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Som du ser fra bildet under så har ikke jeg disse kontaktene ved motor. Det går en ganske lang kabel ifra motor og inn til det som er teknisk rom hos meg hvor det er nokså mange av disse koblingene. Noen av de har noe fett på seg ser jeg. Men hvor tror dere feilen ligger? I disse koblingene eller i selve spaken? Og hvilke av disse koblingene er det jeg bør konsentrere meg om? Bilde fra motor: Og fra teknisk rom Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Har du mulighet til å bytt om på spakene samtidig som du ikke endrer på kablingen? Da vil du kjapt finne om feilen ligger i en av spakene eller i kablingen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mr_Stian Svart 22.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Det burde vel i teorien gå greit, men litt usikker på hvordan jeg gjør det... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Løsne spaken (hele klumpen), napp ut nærmeste kontakt, flytt til den andre styreposisjonen og koble til tilsvarende kontakt der. Trenger egentlig bare flytte en spake for å teste. Mulig du må kalibrere spakene før start. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mr_Stian Svart 22.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Får se om jeg får gjort det. Må ned med taket for å få løsnet den på fly. Regner med de er festet fra undersiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.