Jump to content

Mercury F20 4-takt: svak kjølestråle. Dårlig termostat?


NoobMatrosen

Recommended Posts

6 år gammel Mercury F20 som er meget lite brukt, 30-40 timer. Motor har noen sesonger ikke vært brukt og noen lite. 2 første år var vel 25 timer. Har skiftet impeller for å se om kjølestråle ble bedre,  men nei. Greit nok, impellerskifte var ok å få gjort da den forrige hadde begynt å "satt seg" i fasongen. Kjølestråle virker ok etter start, men blir svakere og mer ujevn etterhvert, så det skjer vel når termostaten begynner å slå inn.

 

Motoren ble ikke ferskvannskjølt en av høstene tilbake i tid, men ellers ble dette gjort, og den fikk kjørt bra mengde ferskvann. 

Kan dette handle om at termostaten er blitt dårlig allerede, eller er det allerede blitt for mye saltavleiring i kanalene i blokka, og at dette viser seg når termostaten slår inn og kobler over til "motor-sløyfa"? Noen som har tips/erfaringer?

 

En annen ting: er det vanlig at det skvetter ut vann i midten på stammen? Det skjer omtrent ved den nedre innfestingen av braketten på stammen. Usikker på om det var slik før...

Redigert av NoobMatrosen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Ligner litt på de samme problemene som Mercury 25/30 efi er belemret med. Der er det visstnok ikke uvanlig at en gummipakning ved adapterplata sveller opp og begrenser sirkulasjon av kjølevann. Har en 25 efi med dette symptomet som jeg tenker å løfte av motorblokka på, så får jeg se om det er dette som er problemet.

Link to post
Share on other sites

Har selv feilsøkt en Mercury 9,9 med lignende symptomer. Startet med å bytte impeller og stake uttaket uten hell. Byttet så termostat, og avsluttet med å kjøre motoren i systemrens. Sistnevnte ga resultater. Tenker denne fremgangsmåten uansett er å se på som en investering for motoren. Hjelper ikke det må du nok gå dypere til verks. 

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for respons. Hadde 9,9en gått mye da, Kjøttmeis? Jeg kan på en måte se for meg at den ene høsten uten ferskvannskjøring kunne rote det til litt... men samtidig at under 40 timer var litt lite for å bygge opp et durabelig saltlag inni kanalene. Men er vel kanskje ikke mengden timer som gjør dette kanskje. 

Link to post
Share on other sites

 

Ut ifra tidligere tråd, så har du hatt problemer med kjølingen i flere år nå(?), eneste måten å løse dette er ved å feilsøke. Det er som oftest impelleren, men denne har du byttet. Hva med å dobbeltsjekke at byttet har blitt utført riktig, og samtidig stake litt i uttaket med en fiskesene? Deretter ville jeg uansett byttet termostat, og da kan du like så godt bestille med deg en flaske systemrens. Begge deler får du fra Ravns Garage om du har serienummeret. Koster ikke stort.

 

Alternativt kan du jo sende inn motoren på service, men dette er i en helt annen prisklasse, og har nok lange ventetider. Du går glipp av en erfaring også;) Tenker det viktigste er at noe blir gjort, og nå har du fått tips til hvor du bør starte:) 

 

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Haha, ja hadde glemt den forrige tråden. Grunn til at det ikke ble no mer aktivitet på den tråden var at jeg staka hullet med en bassgitar-streng, og da var det tut og kjør, fullt trøkk i strålen. Hadde satt seg noe i hullet, som er en klassiker har jeg skjønt. Men bass-strengen gjorde ikke no underverker denne gangen. Får prøve en gang til, men har mistanke på at termostaten har fått no salt greier som har fått kosa seg litt for mye over lengre tid med stillstand

Link to post
Share on other sites

Dro ut en tur og kjørte motoren en runde til i balja. Akkurat så jeg syns det var litt bedre, kunne kanskje ha noe med at balja var smekke full.  Den var vel ikke breddfull forrige gang. Kunne visst ha noe å si for funksjonen til impelleren, ifølge en gammal youtube-kar, at vannlinja var oppe på impeller-nivå... får nesten ta en tur på fjorden og få sjekka det ordentlig. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...