Jump to content

Nimbus 3000 med Yanmar LH4 222, hvilken girkasse?


Steinnes

Recommended Posts

Jag hade 18" x 18" fyrbladig på min Nimbus 3000 med en 200 hkr TAMD41B och då uppnåddes väl omkring 23 knop.

Den varvade då c:a 3550 rpm dvs 1840 rpm propelleraxelvarvtal med  MS3 backslag.

Propellerdiametern bestäms av avståndet från propellerbladen till skrovet och där är troligen 18" optimalt.

Men förhållandet fart/varvtalstigningen bestäms ju huvudsakligen av stigningen.

Förhållandet mellan teoretisk och verklig tillryggalagd sträcka per propellervarv kallas slip och finns beräknat i tredje kolumnen i tabellen nedan.

Med 222 hkr borde siktet vara att uppnå 25-26 knop med vid max varvtal på motorn

Nedan en tabell med prestanda på min ganska tungutrustade Nimbus 3000.

bild.png.cabdbb3fd6e7c56c41906861ff6cc028.png

   
                   

 

     
Med lite regula de tri kan Du få en uppfattning om vilken propellerstigning som ger rätt varvtal på propelleraxeln vid max motorvarvtal och lagom slip-faktor. Du kan ju prova någonstans kring 0,75
               
                     
 
   
 
                           
                         
                         
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                           
                         
                           
   

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk dette svaret fra Sleipner:

 

 

Dersom du har 2,52:1 i girutveksling og setter inn Yanmar motoren på 222hk, så blir beregnet propell 4- blad, 23" i diameter og 25" i stigning (S-8 23x25). Det blir altfor stort!

Vi kan ikke skalere propellen så mye ned i diameter (og opp i stigning) så du kommer ut på 18 – 19" diameter.

 

For å få til dette må du få høyere girutveksling (bytte girkasse eller om mulig endre girutvekslingen i eksisterende kasse) så akselomdreiningene blir høyere.

Sjekk om du kan få til en høyere girutveksling, så må vi beregne på nytt om du får til det.

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke plass til mer en 19" i diameter men en annen her inne hadde prøvd det og anbefalte 18" da den kom så nærme skroget at det ble mye lyd. 

 

Så er nok 18 i diameter som er tingen men så er det bare å finne rett vridning og gear. Tror kanskje et ZF68a 1:1,97 skal kunne funke og ikke 2.51 går.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...