Båtadvokaten Startet 18.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2005 En erfaren båtmann tre andre båter i følge bunkret diesel i Kopervik den 18. juli. Etter 8-10 timers gange fikk to båter som bunkret fra samme pumpe, alvorlige problemer med drivstofftilførselen. Dieseloljen var svart og filtrene tette av seig svart masse. Begge hadde rene filtre før ferieturen startet noen dager tidligere. To båter som bunkret fra annen pumpe samme sted, fikk ikke problemer. Mistanken går i retning av innblanding av tungolje i dieseloljen og at dette kom fra anlegget i Kopervik. Dette er dog ikke endelig bekreftet. Den erfarne båtmann er opptatt av sikkerheten til sjøs, og skittent drivstoff vil man ikke ha. Så han har ikke tenkt å slippe denne problemstillingen før ansvar er plassert OG nødvendige tiltak truffet for å hindre at dette skjer igjen. Motorstopp ved Jærens Rev eller andre steder i åpent hav og høy sjø vil man jo ikke ha. Vi husker vel alle hva som skjedde med KNM Oslo? Så spørsmålet er: Er det noen av forumets medlemmer som har hatt tilsvarende problemer med diesel fra Kopervik? Den skitne dieseloljen kom i tilfelle fra pumpen som står lengst til høyre når man kommer inn mot kaien (lengst vest, om man vil). For ordens skyld: Det ligger ikke i det ovenstående noen fastslåelse av ansvar, og heller ingen beskyldning, hverken om lovbrudd eller brudd på alminnelig folkeskikk eller moral; ei heller er meningen med innlegget å insinuere noe eller å være stygg med noen eller antyde at de selger dårlig vare eller annet negativt. Man er kun ute etter fakta og formålet dermed er uttrykt ovenfor. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Så spørsmålet er: Er det noen av forumets medlemmer som har hatt tilsvarende problemer med diesel fra Kopervik?Jeg fylte sist Kopervik 15 august og har ikke hatt noen problemer. Fikk dog vann fra et annet anlegg rundt Haugesund tidligere en gang. Da jeg svært forsiktig antydet at jeg hadde en liten mistanke om vann i hans anlegg fikk jeg så klar melding at det overhode ikke kunne være fysisk mulig. Gubben ble så hissig at jeg nesten hadde en følelse av at jeg hadde sluppet lettere unna om jeg ble tatt på fersken til køys med kona hans Har ikke fylt der siden..... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Anabelle Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 En mulighet hadde kanskje vært å reist tilbake og fylt litt diesel over på en klar beholder - direkte fra pumpa. Kanskje man hadde sett noe? Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Båtadvokaten Svart 18.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 God ide i og for seg, Anabelle, men analyse av tankinnhold på bunkersstasjonen en tid senere viste ingenting galt. Men muligens er tanken rengjort i mellomtiden eller hele innholdet etter hvert blitt etterfylt med ny og ren vare. Derfor spørsmålet; det er ingen som vil henge ut bunkersstasjonen, og i alle fall ikke uten klart grunnlag. Men som sagt er det viktigste sikkerheten til sjøs. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 ............. Mistanken går i retning av innblanding av tungolje i dieseloljen og at dette kom fra anlegget........ Den erfarne båtmann er opptatt av sikkerheten til sjøs, og skittent drivstoff vil man ikke ha. ....... .... Den skitne dieseloljen kom i tilfelle fra pumpen som står lengst til høyre når man kommer inn mot kaien (lengst vest, om man vil). For ordens skyld: Det ligger ikke i det ovenstående noen fastslåelse av ansvar, og heller ingen beskyldning, hverken om lovbrudd eller brudd på alminnelig folkeskikk eller moral; ei heller er meningen med innlegget å insinuere noe eller å være stygg med noen eller antyde at de selger dårlig vare eller annet negativt. Man er kun ute etter fakta ........ Fakta er da ... 4 båter, to fylte tilfeldig fra Vestlig pumpe og to fra den andre. Går ut ifra at de som fikk problemer fylte fra samme pumpe. - to uttak, eller ett? - volum ? - forbruk etter 8 + 10 timer ? Jeg ville egentlig tro at sansynligheten for at dette er tungolje er ganske lav... Tungolje må varmes opp før den kan effektivt pumpes, og som virkelig ville ha hatt en innvirkning på maskinene før oljen kom til filteret ... Dessuten, så kan en jo med god sansynlighet anta at selv om pumpene er forskjellige, så kan jo lagringstanken være den samme. I og med at tungolje har behov for oppvarming, før pumping skjer, så må en da ha en annen type fartøy / kjøretøy for å levere oljen til bunkersanlegget... Mer sansynlig i min (subjektive) tankegang, er dieseldyr ... trenger selvsagt mer fakta her, men med mindre en har tilgang til informasjon om hvordan filterene som ble skiftet ut før ferien, så ut, hvor mange timer maskinene hadde svevet etter filterskifte, og dieselflyt, bruk av hammerdown el. osv., så blir dette svært vasnkelig uten analyse av det seige brune/sorte belegget som fantes i filterene. Selv opplevde jeg dette i sensommer, uten indikasjon fra vannutskiller... men mine filtere var helt sorte og selv forfilterene var nesten helt tette... plutselig så mistet jeg 500 RPM på toppen, og maxet ut på 1800 RPM på den ene maskinen (andre var øyensynlig OK, intil jeg skiftet filter), som var OK i begynnelsen av sesongen... Jeg har nå lagt nye O-ringer på dieselpåfyllingene, tappet ut bunnen av balansetanken min, og håper at dette, sammen med bruk av Soltron, fjerner årsaken og kurerer symptomene. Men jeg har en liten mistanke om at jeg må skifte filterene igjen etter å ha kjørt et par hundre liter diesel gjennom maskinene mine igjen.... eller filtrere ut fandenskapet.... tiden vil vise... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
ultra1 Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Kjenner ikke til det aktuelle bunkersanlegget på kopervik, men: Tviler sterkt på at det er tungolje eller lignende som er blandet inn i dieselen. Skikkelig tungolje er det få plasser en får kjøpt, bare på de aller største tankanleggene som en finner i Bergen, Stavanger osv. At et lite tankanlegg/marina får levert tungolje til sine tanker fra rafinneri eller lignende, har jeg svært liten tro på. Men det KAN jo ha skjedd. Å blandetungolje/diesel er svært lite heldigt, i hvertfall visst en ikke vet 100% hva en driver med. Vet at det har blitt eksperimentert med dette på større fiske/lastebåter, med varierende resultat. Er hvertfall ikke "mat" for en liten båtmotor...... Har mer tru på at det enten er dritt/slam fra tankene til anlegget som er blitt pumpet ombord i båtene, eller at det er noe med tankene til båtene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanssae Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Jeg bunkret 900 liter den 9. august fra samme pumpe , har ikke hatt noen problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Ikke overrasket. Det er ihvertfall utrolig hva jeg har sett bli kjørt inn i bensintanker Men ser en realistisk på det så er nok sjansen for å oppnå det Båtadvokaten beskriver tilnærmet null. Se det som full negativ Lotto pott. Og selv om jeg nektet å skrive under på kvalitet så har jeg aldri sett hva som beskrives. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Fylte 400 liter siste uke i september samme sted, men har ikke hatt problem Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
håvar Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Hadde tom tank og fylte helt opp(500l) første uke i juli og det samme i begynnelsen av august. Itj nå problem!! PS! Det finnes oljefiltreringsanlegg som garantert tar alle forurensninger inkl vann bort ifra drivstoffet ombord. En egen pumpe går da kontinuerlig å sirkulerer/filtrerer drivstoffet på tanken uavhengig av motoren/e. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
håvar Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Hadde tom tank og fylte helt opp(500l) første uke i juli og det samme i begynnelsen av august. Itj nå problem!! PS! Det finnes oljefiltreringsanlegg som garantert tar alle forurensninger inkl vann bort ifra drivstoffet ombord. En egen pumpe går da kontinuerlig å sirkulerer/filtrerer drivstoffet på tanken uavhengig av motoren/e. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JanB Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Fylte diesel i Kopervik 27. juli (kr 5.09!) og har ikkje hatt noko som helst problem. Hugsar ikkje kva pumpe eg brukte, men hugsar det var mogleg å velga kor stort trykk ein ynskte på pumpa (illustert med lastebil og personbil). Men dette er kanskje mogleg på begge pumpene... Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post Share on other sites More sharing options...
Havbris Svart 19.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 Selv opplevde jeg dette i sensommer, uten indikasjon fra vannutskiller... men mine filtere var helt sorte og selv forfilterene var nesten helt tette... plutselig så mistet jeg 500 RPM på toppen, og maxet ut på 1800 RPM på den ene maskinen (andre var øyensynlig OK, intil jeg skiftet filter), som var OK i begynnelsen av sesongen... Jeg har denne sesongen utelukkende fylt diesel i Kopervik, som oftest på pumpen tilhøyre, og opplevde på en tur til Stavanger noe av det samme som Divemaster; mistet turtallet på topp. Da var det Racor-forfilteret (2 mikron) som var begynt å bli tett av svarte "støv-partikler" så det ut som for meg, uten at jeg studerte det noe grundigere. Har ikke sjekket det nye filteret jeg satte inn...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.