Jump to content

Dårlig dieselhygiene på bunkersstasjonen?


Båtadvokaten

Recommended Posts

En erfaren båtmann tre andre båter i følge bunkret diesel i Kopervik den 18. juli. Etter 8-10 timers gange fikk to båter som bunkret fra samme pumpe, alvorlige problemer med drivstofftilførselen. Dieseloljen var svart og filtrene tette av seig svart masse. Begge hadde rene filtre før ferieturen startet noen dager tidligere. To båter som bunkret fra annen pumpe samme sted, fikk ikke problemer. Mistanken går i retning av innblanding av tungolje i dieseloljen og at dette kom fra anlegget i Kopervik. Dette er dog ikke endelig bekreftet.

 

Den erfarne båtmann er opptatt av sikkerheten til sjøs, og skittent drivstoff vil man ikke ha. Så han har ikke tenkt å slippe denne problemstillingen før ansvar er plassert OG nødvendige tiltak truffet for å hindre at dette skjer igjen. Motorstopp ved Jærens Rev eller andre steder i åpent hav og høy sjø vil man jo ikke ha. Vi husker vel alle hva som skjedde med KNM Oslo?

 

Så spørsmålet er: Er det noen av forumets medlemmer som har hatt tilsvarende problemer med diesel fra Kopervik? Den skitne dieseloljen kom i tilfelle fra pumpen som står lengst til høyre når man kommer inn mot kaien (lengst vest, om man vil).

 

For ordens skyld: Det ligger ikke i det ovenstående noen fastslåelse av ansvar, og heller ingen beskyldning, hverken om lovbrudd eller brudd på alminnelig folkeskikk eller moral; ei heller er meningen med innlegget å insinuere noe eller å være stygg med noen eller antyde at de selger dårlig vare eller annet negativt. Man er kun ute etter fakta og formålet dermed er uttrykt ovenfor.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Så spørsmålet er: Er det noen av forumets medlemmer som har hatt tilsvarende problemer med diesel fra Kopervik?

Jeg fylte sist Kopervik 15 august og har ikke hatt noen problemer.

 

Fikk dog vann fra et annet anlegg rundt Haugesund tidligere en gang. Da jeg svært forsiktig antydet at jeg hadde en liten mistanke om vann i hans anlegg fikk jeg så klar melding at det overhode ikke kunne være fysisk mulig. Gubben ble så hissig at jeg nesten hadde en følelse av at jeg hadde sluppet lettere unna om jeg ble tatt på fersken til køys med kona hans :lol::lol::lol: Har ikke fylt der siden.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

God ide i og for seg, Anabelle, men analyse av tankinnhold på bunkersstasjonen en tid senere viste ingenting galt. Men muligens er tanken rengjort i mellomtiden eller hele innholdet etter hvert blitt etterfylt med ny og ren vare. Derfor spørsmålet; det er ingen som vil henge ut bunkersstasjonen, og i alle fall ikke uten klart grunnlag. Men som sagt er det viktigste sikkerheten til sjøs.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

............. Mistanken går i retning av innblanding av tungolje i dieseloljen og at dette kom fra anlegget........

 

Den erfarne båtmann er opptatt av sikkerheten til sjøs, og skittent drivstoff vil man ikke ha. .......

 

.... Den skitne dieseloljen kom i tilfelle fra pumpen som står lengst til høyre når man kommer inn mot kaien (lengst vest, om man vil).

 

For ordens skyld: Det ligger ikke i det ovenstående noen fastslåelse av ansvar, og heller ingen beskyldning, hverken om lovbrudd eller brudd på alminnelig folkeskikk eller moral; ei heller er meningen med innlegget å insinuere noe eller å være stygg med noen eller antyde at de selger dårlig vare eller annet negativt. Man er kun ute etter fakta ........

Fakta er da ... 4 båter, to fylte tilfeldig fra Vestlig pumpe og to fra den andre. Går ut ifra at de som fikk problemer fylte fra samme pumpe.

 

- to uttak, eller ett?

- volum ?

- forbruk etter 8 + 10 timer ?

 

Jeg ville egentlig tro at sansynligheten for at dette er tungolje er ganske lav... Tungolje må varmes opp før den kan effektivt pumpes, og som virkelig ville ha hatt en innvirkning på maskinene før oljen kom til filteret ... Dessuten, så kan en jo med god sansynlighet anta at selv om pumpene er forskjellige, så kan jo lagringstanken være den samme.

 

I og med at tungolje har behov for oppvarming, før pumping skjer, så må en da ha en annen type fartøy / kjøretøy for å levere oljen til bunkersanlegget...

 

Mer sansynlig i min (subjektive) tankegang, er dieseldyr :eek: ... trenger selvsagt mer fakta her, men med mindre en har tilgang til informasjon om hvordan filterene som ble skiftet ut før ferien, så ut, hvor mange timer maskinene hadde svevet etter filterskifte, og dieselflyt, bruk av hammerdown el. osv., så blir dette svært vasnkelig uten analyse av det seige brune/sorte belegget som fantes i filterene. Selv opplevde jeg dette i sensommer, uten indikasjon fra vannutskiller... men mine filtere var helt sorte og selv forfilterene var nesten helt tette... plutselig så mistet jeg 500 RPM på toppen, og maxet ut på 1800 RPM på den ene maskinen (andre var øyensynlig OK, intil jeg skiftet filter), som var OK i begynnelsen av sesongen...

 

Jeg har nå lagt nye O-ringer på dieselpåfyllingene, tappet ut bunnen av balansetanken min, og håper at dette, sammen med bruk av Soltron, fjerner årsaken og kurerer symptomene. Men jeg har en liten mistanke om at jeg må skifte filterene igjen etter å ha kjørt et par hundre liter diesel gjennom maskinene mine igjen.... eller filtrere ut fandenskapet.... :headbang: tiden vil vise...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til det aktuelle bunkersanlegget på kopervik, men:

Tviler sterkt på at det er tungolje eller lignende som er blandet inn i dieselen. Skikkelig tungolje er det få plasser en får kjøpt, bare på de aller største tankanleggene som en finner i Bergen, Stavanger osv.

At et lite tankanlegg/marina får levert tungolje til sine tanker fra rafinneri eller lignende, har jeg svært liten tro på. Men det KAN jo ha skjedd.

Å blandetungolje/diesel er svært lite heldigt, i hvertfall visst en ikke vet 100% hva en driver med. Vet at det har blitt eksperimentert med dette på større fiske/lastebåter, med varierende resultat.

Er hvertfall ikke "mat" for en liten båtmotor......

 

Har mer tru på at det enten er dritt/slam fra tankene til anlegget som er blitt pumpet ombord i båtene, eller at det er noe med tankene til båtene.

Link to post
Share on other sites

Ikke overrasket. Det er ihvertfall utrolig hva jeg har sett bli kjørt inn i bensintanker :rolleyes: Men ser en realistisk på det så er nok sjansen for å oppnå det Båtadvokaten beskriver tilnærmet null. Se det som full negativ Lotto pott. Og selv om jeg nektet å skrive under på kvalitet så har jeg aldri sett hva som beskrives.

Link to post
Share on other sites

Hadde tom tank og fylte helt opp(500l) første uke i juli og det samme i begynnelsen av august. Itj nå problem!! :wink:

PS! Det finnes oljefiltreringsanlegg som garantert tar alle forurensninger inkl vann bort ifra drivstoffet ombord. En egen pumpe går da kontinuerlig å sirkulerer/filtrerer drivstoffet på tanken uavhengig av motoren/e.

Link to post
Share on other sites

Hadde tom tank og fylte helt opp(500l) første uke i juli og det samme i begynnelsen av august. Itj nå problem!! :wink:

PS! Det finnes oljefiltreringsanlegg som garantert tar alle forurensninger inkl vann bort ifra drivstoffet ombord. En egen pumpe går da kontinuerlig å sirkulerer/filtrerer drivstoffet på tanken uavhengig av motoren/e.

Link to post
Share on other sites

Selv opplevde jeg dette i sensommer, uten indikasjon fra vannutskiller... men mine filtere var helt sorte og selv forfilterene var nesten helt tette... plutselig så mistet jeg 500 RPM på toppen, og maxet ut på 1800 RPM på den ene maskinen (andre var øyensynlig OK, intil jeg skiftet filter), som var OK i begynnelsen av sesongen...

Jeg har denne sesongen utelukkende fylt diesel i Kopervik, som oftest på pumpen tilhøyre, og opplevde på en tur til Stavanger noe av det samme som Divemaster; mistet turtallet på topp. Da var det Racor-forfilteret (2 mikron) som var begynt å bli tett av svarte "støv-partikler" så det ut som for meg, uten at jeg studerte det noe grundigere. Har ikke sjekket det nye filteret jeg satte inn......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...