Jump to content

Hvordan oppbevare små gassbeholdere i båt trygt?


Knallipadden

Recommended Posts

Lazyjack skrev 33 minutter siden:

Tett pose i drenert ankerbrønn. 

 

Jeg brukte en slik "mesh" pose i ankerbrønn. Tenkte det var lurt at gassen kunne slippe ut av posen dersom lekasje. 

Men endte jo bare med at boksene startet å ruste nesten med en gang, så det var ikke noe lurt. 

Neste gang vil jeg bruke en tett pose. 

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev for 10 timer siden:

Det er ikke alle små båter som har denne muligheten. Da må i så fall gassbeholdere oppbevares ved siden av bensintanken. Vet ikke om det er en god løsning? 

Om bensintanken står i ett drenert rom, ville jeg lagret gassen der.

Da er alt som kan gasse og er farlig på en plass. 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 32 minutter siden:

Om bensintanken står i ett drenert rom, ville jeg lagret gassen der.

Da er alt som kan gasse og er farlig på en plass. 

 

Åja??

 

  • Andre produkter må aldri oppbevares sammen med gassflasker, dette gjelder ikke minst brennbare materialer som brennstoff, olje, maling eller korrosive væsker. Dette for å unngå farlige situasjoner

 

 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 10 timer siden:

Hmmmm, vel. Bærepose fra Biltema formoder jeg regnes som uforsvarlig? De har ligget nedi bunn av båten i 15 år. Kan vel bare kaste dem i pappavfallet.

Hva mener du Hulda? Har du oppbevart små gassflasker i bunnen av båten i 15 år, i en plastpose fra Biltema? Og hva mener du med å kaste i pappavfallet? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev for 1 time siden:

Med andre ord er der ikke noen gode løsninger? 

Eneste "gode løsningen" er at gassen dreneres ut av båten dersom den lekker ut av flasken. 

 

Hvordan du får det til, kommer jo helt an på båten din. Jeg har små "sprayboks-størrelse" gassbokser til gassgrillen. Gassgrillen oppbevares i et stuerom inni båten, gassflaskene ligger i taurommet fremme i bauen - der det er hull i bunnen og ut skutesiden for både vann og gass. 

 

Hvis du ønsker mer spesifikke tips så må du nesten dele med oss hvilken båt du har :-)

 

Du kan jo oppbevare dem inni båten og i et ikke-drenert rom, men da bryter du forskriften slik jeg forstår det. Samt øker risikoen vesentlig. Men er det en åpen båt på 15 fot stiller jo saken seg annerledes enn om det er en lukket båt på 25 fot. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 50 minutter siden:

Hva mener du Hulda? Har du oppbevart små gassflasker i bunnen av båten i 15 år, i en plastpose fra Biltema? Og hva mener du med å kaste i pappavfallet? 

 

Ment som en fleip. Slik humor er ikke alltid lett å forstå, blant alle de andre gode- og eleverte forslagene. 

Link to post
Share on other sites

@Hulda :thumbsup:

 

(Kan være vansklig å forstå ironi noen ganger. Jeg så ikke for meg at du var typen til å lagre slikt i bunnen av båten din. 😉)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

All respekt for de små. De store har sikkerhetsventil som slipper ut gassen når trykket stiger. De små kan 'eksplofaenme'dere'.

For min del tror jeg beste plassen er i rommet for tauverk helt forut.

Det gir best sikkerhet ift brann ombord også.

 

Selv om cockpit er selvlensende på en daycruiser, kan det godt være 'vannlås' på slangene ut slik at gassen ikke tar denne veien ut.

Om lekkasjen er fersk, vil du vil reagere på lukten fra en gasslekkasje lenge før det blir eksplosivt der du oppholder deg. Men, etter litt tid, kan godt cockpiten ha blitt ventilert, mens gassen som har funnet veien under dekk blir værende. De færreste av oss har sniffing av kjølsvinet som en del av oppstartsrutine, men innenbords bensin har i det minste motorromsvifte som skal kjøres før hver oppstart. 

 

Brann i båt er ikke å spøke med og handlingsrommet for å begrense skaden kan være ytterst lite. Da handler det mest om å berge liv.

Forebyggende tiltak kan man derimot gjøre en betydelig forskjell med liten innsats.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Ok løsning?: 2 kg flaske (åpen), 1 m slange og lekkasjetester. Flaska har standard ventil/krane som alltid stenges etter bruk. Dvs maks brukstid ca 1/2 time.
Med flaska i tett kasse, er vel kranen åpen «hele tiden», og da er det kanskje risiko for gasslekkasje med heimlaga koblinger (til rør, slange, lekkasjetester, kokeapparat).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...