Jump to content

Selfa 26 kystsjark, ulik skrogfasong?


Timmeeh

Recommended Posts

Har sett litt på selfa båter fra 80 tallet, og hatt lyst på en slik. Noen hevder de slingrer fælt, andre er kjempefornøyd. 

 

Det jeg bet meg merke i var to forskjellige båter fra samme årstall, 1983, hadde ulik skrogfasong. Har noen peiling på hva som ble levert før i tiden? Se på bildene under, den ene virke åha mindre kjøl og mer avrundet skrog bak. Mulig kjølen er noenlunde lik men det dr definitivt forskjell på skroget her?

Screenshot_20200914-142529.png

Screenshot_20200914-142505.png

Link to post
Share on other sites

Bildene viser to forskjellige båter. Det nederste bildet viser en "Husky 26" og den øverste en Selfa 26. Husky 26 var jo en grei båt i sin tid. At den ruller mer enn en Selfa 26/28,finner jeg naturlig da den er mye rundere i undervanns skrogform. Har sett opptil flere annonser hvor Husky er avertert som Selfa. Det disse båtene har noenlunde til felles, er ganske lik fasong på styrhuset. 

Link to post
Share on other sites

Hele poenget med et sjark/skøyteskrog er at skroget ruller og beveger seg med sjøen.  Vil tro at Selfa med knekkspant vil føles litt mindre rullende i sjøen enn en båt med avrundet skrog. Ballast vekt og tyngdepungt har kansje like mye å si for opplevd rulling. Selfa er ihvertfal utrolig solide båter. Om jeg hadde vunnet 5 mill i Lotto skulle jeg kjøpt en Selfa Speedsjark med 500 Cummins

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

rogeri skrev for 19 timer siden:

Bildene viser to forskjellige båter. Det nederste bildet viser en "Husky 26" og den øverste en Selfa 26. Husky 26 var jo en grei båt i sin tid. At den ruller mer enn en Selfa 26/28,finner jeg naturlig da den er mye rundere i undervanns skrogform. Har sett opptil flere annonser hvor Husky er avertert som Selfa. Det disse båtene har noenlunde til felles, er ganske lik fasong på styrhuset. 

Da er det ikke mange selfa kystsjarker i handelen, for de fleste jeg ser er lik den nederste ja! Og det forklarer litt. Greit å være obs på det da. 

 

Kjøpte husky opp formene fra selfa da? Her er en 81 mod

 

https://www.finn.no/185882291

Link to post
Share on other sites

Forskjellen mellom dei skrogtypene på Husky og Selfa er mest sansynleg årsmodell.Den siste utgaven av Husky er lik den over med flat bunn.Var med på bygging og utrusting av dei siste Husky båtane.Det blei også lagd form til ny rekke,for ein åpen båt,og enklere sjarktype.

Kjølen vart kutta,og med motor og tanker langt bak gikk den åpne utgaven godt over 20 knop

Link to post
Share on other sites

På trådstarters spørsmål er svaret at i 1982 kom de med et nytt undersvannsskorg med blant annet knekkspant. Du ser og forskjell på utformingen av akterenden samt i baugen. Det øverste bildet er med nytt skrog.

Den type båt ble bygget og levevert fra Trondheim som Selfa og på bergenskanten som Husky. De fleste Huskyene ble levert som selvbygging. Var et firma som het Kausland Selvbyggerservice som stod for det da.

På utgavenene før 1982 var det gjort mange forsøk på å unngå noe av rullingen med plassering av ballast og vet ikke hva uten det hadde særig stor effekt. Var derfor mange som var misfornøyd med hvordan båten oppførte seg spesielt i sidesjø.

Det ble gjort forsøk på å bedre dette ved å tilby å bygge ekstra kjøl hos Selfa i løpet av en helg for så å kunne plastre den på eksisterende båter. Diskusjonen gikk den gangen på om det skulle være betong i denne eller ei.

Men da det nye skroget kom i 82 endret alt dette seg. 

Forskjellen ellers på hvor de var bygget kan sees på at Huskysjarkene hadde runde sorte portlights i sidene mens Selfa firkantet i alu. Skaien i styrehuset på Selfa var boblemønster. I akterenden hadde oftest Selfa et avlangt hallegatt midt på. Men det var så mye rart som ble bygget og innredet i naust og kjellere på den tiden det kan til tider være noe vrient å se forskjell. Noen hadde sett på andre og tok etter. Noen fant sågar frem vinkelkutteren etter noen år og forlenget. Var igrunnen bare fantasien som satte en stopper, ja og lommeboken.

 

Selfa bygger fortsatt helt nye sjarker i forskjellige størrelser men da for den proffe fisker. Formene til Husky har levd et mer omflakkende liv under forskjellige eiere hvor det har vært lappet og prøvd i alle mulige utgaver.

 

Selfa har satset mye på utvikling av alternativ fremdrift og er godt kjent for sin hybridutgave hvor det brukes dieseldrift frem og tilbake til fiskefeltet og hovedsakelig batteri mens de ligger i ro under fiske.

De har og levert en del speedsjarker. 

Men som dere ser av bildene er det stor forskjell på de fra 80tallet og det de leverer i dag.

 

https://www.facebook.com/Selfa.as

 

http://www.selfa.no/

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...