Jump to content

Trøbbel med propellaksel?


Sondre93

Recommended Posts

Hei. Har et pågående problem på båten min nå. Noen ganger vil ikke båten gå fremover, men propellakslingen og klemflensen snurrer fortsatt så jeg mistenkte først at det kan ha satt seg noe greier i propellen. Men av og til så kommer aksleringen plutselig og båten går litt fremover, men stopper opp etterhvert dersom jeg gir mer gass. Så hender det også at klemflensen hopper litt ut fra splines/tennene til girakslingen. Kan det være det blir for mye tyngde og belasting bak på propellen at den drar akslingen og flensen bakover?

Link to post
Share on other sites

Det ville jeg ikke kjørt med, få en kyndig til å se på dette.

Sondre93 skrev 1 time siden:

Noen ganger vil ikke båten gå fremover, men propellakslingen og klemflensen snurrer fortsatt

høres ut som løs propell.

 

Sondre93 skrev 1 time siden:

 Så hender det også at klemflensen hopper litt ut fra splines/tennene til girakslingen.

Her trenger jeg et bilde med forklaring

 

Sondre93 skrev for 1 time siden:

propellen at den drar akslingen og flensen bakover?

Er det når du bakker?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 1 time siden:

Det ville jeg ikke kjørt med, få en kyndig til å se på dette.

høres ut som løs propell.

 

Her trenger jeg et bilde med forklaring

 

Er det når du bakker?

Jeg også tenker at løs propell kan være problemet, men kan en løs propell klare å dra både propellakslingen og klemflensen ut fra akslingen på girkassa? Jeg har ikke bilde tilgjengelig nå, men skal få dratt ut og tatt bilde. Det er ikke en låsemekanisme på klemflensen sånn at den ikke kan skli ut. Det er kun tenner/spor som klemflensen sitter fast i, det er en zfbw6 girkasse jeg har om det er til nyttig info? Virker som det er når jeg bakker at den sklir ut

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 13 timer siden:

En slik gearboks?    finner du klemflensen på nett?.

Ps. er det denne flensen som vandrer frem og tilbake?

image.jpeg.239f3d6bfe8acc6a14bf7ff39a9afcb6.jpeg

Ja 99% lik den du viser her. Her er bilde av flensen med splines som går over girakslingen. Jeg minstenker at verkstedet må ha glemt å montere den bolten med gjenger som skal låse flensen? Ellers skulle aldri flensen ha blitt dratt bakover fra sporene

A92D4AC8-DED8-48DC-855F-685A5DFA5729.jpeg

Link to post
Share on other sites

index skrev 10 minutter siden:

Her mangler det nok en bolt ja. Evt at den er knekt. Dette er girflensen, klemflensen er den delen som sitter på akslingen. Du må få tak i en ny bolt og stramme den med korrekt moment. 

Det skal jeg få verkstedet til å gjøre. Jeg kjøpte alle delene og ba de sette på alt, noe de ikke har gjort! Ble også fortalt at propellen ble festet skikkelig. Jeg satt propellen på akslingen selv, men hadde ikke såpass stor skiftenøkkel og pipe til å få festet den godt nok så jeg ba verkstedet om å gjøre det 

Link to post
Share on other sites

Enig Reklamasjon, hvis bolten mangler. Forsøkte å finne manualen   denne heter noe annet men er prinsippet det samme?

kan noen flere deler ha vandret?????

Kjenner ikke denne zfbw6 det er sikkert  noen her som kan den.

 

PS.

er motor aksel  rettet opp?

image.png.99f11ee2704b3dfe994647b5119af968.png

 

Fant denne  det er  feil  navn på linkene 

https://grinde.files.wordpress.com/2012/06/qr-zfgear-bw6-bw7-1.pdf

Mulig noe nyttig her

https://grinde.wordpress.com/grinde/teknik-tips/bukh-vaerkstedshandbog/

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 40 minutter siden:

Enig Reklamasjon, hvis bolten mangler. Forsøkte å finne manualen   denne heter noe annet men er prinsippet det samme?

kan noen flere deler ha vandret?????

Kjenner ikke denne zfbw6 det er sikkert  noen her som han den.

 

PS.

er motor aksel  rettet opp?

 

image.png.99f11ee2704b3dfe994647b5119af968.png

 

index skrev 58 minutter siden:

Det høres ut som en ren reklamasjonssak ja!

Ja absolutt! De skal få ta opp båten på deres regning og gjøre det ordentlig. Bildet du sendte er 100% nøyaktig slik det skal være. Er nesten så man skulle tro de har satt ringen foran med vilje slik at de kan tjene seg noen ekstra tusen når ting faller av igjen.  Å sette skiven foran tar jo minst 5mm plass. Mener den er hele 5mm tykk. Jeg betalte 13500kr for hele jobben, kanskje de tenker at her har vi en kar med lite peiling vi kan tjene noe ekstra på? De byttet også giraksling og shims osv, akkurat det har de faktisk gjort, men det andre som jeg nevner har de ikke gjort. Jeg har hatt litt problemer med marinaen her tidligere også, de svarer ikke på henvendelser, fikk ikke utsett av båt på bestilt dato så nå dette. Tenker at jeg skal prøve å lære meg litt skruarbeid selv sånn at jeg slipper sånt opplegg som dette. Håper dere har hatt en bedre båtsesong en meg 😂

Link to post
Share on other sites

index skrev for 6 timer siden:

Husk å sjekke at du har nok olje på giret etter at dette er fikset, det er jo en tetning på utgående aksel som kan ha lekket når flensen beveger seg. Du har kanskje sett oljesøl i kjølen?

Oljesøl har jeg masse av i kjølen, ikke pga aksel, men motorolje. Har også en oljelekkasje, som ikke ble avdekket under service da de skulle gå igjennom alle slanger og se etter lekkasjer osv. Oljelekkasjen viste jeg om så det blir en annen sak, men kan ikke huske å ha sett girolje

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...