ok67 Startet 18.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2005 Er i ferd med å kjøre inn min 40HK Suzuki og unders litt over hastighet kontra motorturtall etc. Ifølge Suzuki pusheren skal propellen som står på motoren ha 14" stigning. Gearet har en utveksling på 2.27:1. Om jeg gir (nesten) full spiker så drar jeg motoren lett opp i 6500 o/min, som er over maks anbefalt (6200). Jeg oppnår da en fart på 18kn. Dette gir meg en slipp på ca 45%, noe som jeg synes er mye. Nå står båten litt mye på hekken, slik at trimflaps er noe som jeg må sette på til neste sesong. Vil senking av baugen kunne påvirke slippen på propellen? Hva er egentlig normal slipp på en påhengsmotor? Når båten er i plan? Eventuelt halvplan? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 (redigert) Hørtes voldsomt ut med 45%, tror jeg ville sjekket om det virkelig var en 14" som sto på. Den skulle jo gjort mer enn 18 knop også mener jeg. (Er det GPS målt?) Ca hvor lang & tung er båten? Normal slipp på en båt av din størrelse som planer fint er vel et sted mellom 10-20% , avhengig av propell m.m Redigert 18.Oktober.2005 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 18.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Vell, inntil videre tviler jeg litt på propell stigningen, skal sjekke denne nærmere til helga. Farten er målt med GPS, til 18.3kn for å være nøyaktig. Båten er 17fot ikke så veldig bred og vekten annslår jeg til ca 400-500 kg. Kan gjøre litt mer beregninger med Hullform bassert på skrogformen og hvordan vannlinja nå er for å få et relativt godt bilde av hvor tung den egentlig er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 ang. fart, en Rana 17 med dekk/vindskjerm og 40hk gjør et sted rundt 24 knop , så du burde iallefall være i det området. Et tips til trimflaps er å lage hengslete plater påmontert syrefaste strekkfisker. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 18.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 ang. fart, en Rana 17 med dekk/vindskjerm og 40hk gjør et sted rundt 24 knop , så du burde iallefall være i det området. Et tips til trimflaps er å lage hengslete plater påmontert syrefaste strekkfisker. M.a.o en form for faste trimflaps, men som kan justeres ved å stille på strekkfisken ? Blir jo betydelig billigere enn f.eks Smart Trabs, Lenco ol. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Tror jeg ville spart til ordentlige trimflaps hvis du først skal ha det. Det koster ikke mye i båtsammenheng, og noe av det største poenget med disse er å kunne justere de i fart for å få båten til å gå rett med skjev lastfordeling, og å kunne justere de etter fart/sjø o.l. Bennet sine koster vel ca 3000, og du finner vel muligens noen brukte sett også... Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 18.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Kommer nok til å satse på "ekte" trmflaps, men jeg må modifisere litt på hekken for å feste sylinderen oppe, da hekken runder framover. Det blir et prosjekt til våren. Men vil montering av trimflaps som presse ned baugen ha noen påvirkning på slippen på propellen. Når båten går mer flatt i vannet så vil vel turbulensen i vannet som når propellen kansje bli mindre slik at propellen får "bedre tak" og slippen går ned ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 22.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Sjekket propellen i dag, den er 11.5X9, dvs. stigning på 9". Oppnår ca 18kn (GPS) ved et sted mellom 6500-6800 omdr. Har da en slipprosent på litt i overkant av 15, som virker mer normalt. SIden jeg klarer å få motoren opp i 6800 omdr/min som maks mens maks anbefalt er i området 5600-6200 så må jeg nok ha en propell som gjør at maksturtallet minker med ca 800 omdr. Kan 3" eller 4" ekstra være passe? Ender da på 12" eller 13" i stigning. Hva sier ekspertisen på baatplassen ? Hvorfor forhandleren kan påstå at 14" er standard når det er 9" på min skal jeg prøve å finne ut av på mandag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 22.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2005 Bennet sine koster vel ca 3000, og du finner vel muligens noen brukte sett også... Brukte trimplan ser ut til å være umulige å oppdrive, har hvert borti noen på blocket men de blir solgt før man får snudd seg. Kjøpte nettop et sett med QL hydraliske for 3000,- sek helt nye i esken noe som kan sies å være billig da ny pris hos drevia er 6830,- sek Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 24.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2005 Snakket med forhandleren i dag; tar med propellen tilbake og bytter den i en som er riktig. Regner med at 25kn kan være innen rekkevidde da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.