Jump to content

Slipp prosent på propell på påhenger


ok67

Recommended Posts

Er i ferd med å kjøre inn min 40HK Suzuki og unders litt over hastighet kontra motorturtall etc.

 

Ifølge Suzuki pusheren skal propellen som står på motoren ha 14" stigning. Gearet har en utveksling på 2.27:1.

Om jeg gir (nesten) full spiker så drar jeg motoren lett opp i 6500 o/min, som er over maks anbefalt (6200). Jeg oppnår da en fart på 18kn. Dette gir meg en slipp på ca 45%, noe som jeg synes er mye.

 

Nå står båten litt mye på hekken, slik at trimflaps er noe som jeg må sette på til neste sesong. Vil senking av baugen kunne påvirke slippen på propellen?

 

Hva er egentlig normal slipp på en påhengsmotor? Når båten er i plan? Eventuelt halvplan?

Link to post
Share on other sites

Hørtes voldsomt ut med 45%, tror jeg ville sjekket om det virkelig var en 14" som sto på. Den skulle jo gjort mer enn 18 knop også mener jeg. (Er det GPS målt?)

Ca hvor lang & tung er båten?

 

Normal slipp på en båt av din størrelse som planer fint er vel et sted mellom 10-20% , avhengig av propell m.m

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vell, inntil videre tviler jeg litt på propell stigningen, skal sjekke denne nærmere til helga.

 

Farten er målt med GPS, til 18.3kn for å være nøyaktig. Båten er 17fot ikke så veldig bred og vekten annslår jeg til ca 400-500 kg. Kan gjøre litt mer beregninger med Hullform bassert på skrogformen og hvordan vannlinja nå er for å få et relativt godt bilde av hvor tung den egentlig er.

Link to post
Share on other sites

ang. fart, en Rana 17 med dekk/vindskjerm og 40hk gjør et sted rundt 24 knop , så du burde iallefall være i det området.

 

Et tips til trimflaps er å lage hengslete plater påmontert syrefaste strekkfisker.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ang. fart, en Rana 17 med dekk/vindskjerm og 40hk gjør et sted rundt 24 knop , så du burde iallefall være i det området.

 

Et tips til trimflaps er å lage hengslete plater påmontert syrefaste strekkfisker.

M.a.o en form for faste trimflaps, men som kan justeres ved å stille på strekkfisken ?

Blir jo betydelig billigere enn f.eks Smart Trabs, Lenco ol.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville spart til ordentlige trimflaps hvis du først skal ha det. Det koster ikke mye i båtsammenheng, og noe av det største poenget med disse er å kunne justere de i fart for å få båten til å gå rett med skjev lastfordeling, og å kunne justere de etter fart/sjø o.l. Bennet sine koster vel ca 3000, og du finner vel muligens noen brukte sett også...

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Kommer nok til å satse på "ekte" trmflaps, men jeg må modifisere litt på hekken for å feste sylinderen oppe, da hekken runder framover. Det blir et prosjekt til våren.

 

Men vil montering av trimflaps som presse ned baugen ha noen påvirkning på slippen på propellen. Når båten går mer flatt i vannet så vil vel turbulensen i vannet som når propellen kansje bli mindre slik at propellen får "bedre tak" og slippen går ned ?

Link to post
Share on other sites

Sjekket propellen i dag, den er 11.5X9, dvs. stigning på 9".

Oppnår ca 18kn (GPS) ved et sted mellom 6500-6800 omdr.

Har da en slipprosent på litt i overkant av 15, som virker mer normalt.

 

SIden jeg klarer å få motoren opp i 6800 omdr/min som maks mens maks anbefalt er i området 5600-6200 så må jeg nok ha en propell som gjør at maksturtallet minker med ca 800 omdr. Kan 3" eller 4" ekstra være passe?

Ender da på 12" eller 13" i stigning. Hva sier ekspertisen på baatplassen ?

 

Hvorfor forhandleren kan påstå at 14" er standard når det er 9" på min :rolleyes: skal jeg prøve å finne ut av på mandag.

Link to post
Share on other sites

Bennet sine koster vel ca 3000, og du finner vel muligens noen brukte sett også...

Brukte trimplan ser ut til å være umulige å oppdrive, har hvert borti noen på blocket men de blir solgt før man får snudd seg. Kjøpte nettop et sett med QL hydraliske for 3000,- sek helt nye i esken noe som kan sies å være billig da ny pris hos drevia er 6830,- sek

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...