Jump to content

Vurderer kjøp av Princess Riviera 36 med 2 x VP Tamd 61a. Er dette lurt??


frheie1979

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å kjøpe en Princess Riviera 36 1988 mod. med 2 x Tamd61a. Motorene har gått 1700 timer.

Er det noen som vet intervall for ventiljustering på disse motorene?

Alle kjølere og intercoolere er nylig overhalt og eksosbend ble byttet i 2015. Er det andre ting jeg bør sjekke?

Båten ser fin ut og har lest mye bra om disse motorene, MEN dette er 32 år gammelt.. Løp og kjøp eller løp unna?

Takker for alle innspill :)

Frode

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke du får noe entydig svar på dette. Båten er jo stor og dyr å holde ship shape & bruke. Du kan jo være heldig at ikke det ligger noen skjulte utgiftsbomber og at man slipper unna med forventet løpende vedlikehold.  Mye å spare om man har nok tid & kunnskap til å ordne det meste selv.

Skal man sette bort servicer, oppgraderinger og vedlikehold så løper taksameteret fort..

Det ligger jo noen oppussingstråder her om Princess og andre større båter, enkelte har brukt uendelig mye tid & penger på vedlikehold og oppgraderinger.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Selv om motorene i utganspunktet er svært solide, så er "all bets off" på den motor som er over 30 år gammel. Den kan gå 30 år til på ikke mer enn normalt vedlikehold eller den kan dra på seg 50.000 eller mer i utgifter neste gang den startes. Verdt å ha i bakhodet før man kjøper...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar så langt. Litt usikker nå på om jeg tørr å kjøpe så gammelt når dokumentasjon/ servicehistorikk ikke er helt på plass. Solide motorer, men som flere sier så kan ting skje når som helst. 

Noen meninger på om dette er ett bedre alternativ? Noe nyere båt, motorer og drev tatt ut og overhalt i 2017. (Drev er fra 2003) 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=189346156

Her er det riktignok drev (ikke alle er glad i dette heller.. Kom gjerne med alternative båtmodeller i dette prisområdet om dere har noen gode forslag  :)

Link to post
Share on other sites

Alt havner vel om pris og din forventing 

 

Solgte i fjor en Fairline fra omtrent samme tid og samme størrelse, og 60 motorer. Hadde hatt den i 11 år sånn circa. Veldig glad i båten. Utover vanlig bruk så puttet jeg nok inn godt over halv mill i «nødvendige» arbeider. Dette fikk jeg jo null igjen for ved salg. Så var det jo en drøy halv mill i verditap på opprinnelig kjøpesum. Så kommer jo alle de ordinære løpende utgiftene.

 

Er båten godt holdt og mye er oppgradert, så kan det jo bli en hyggelig reise. Men er lite gjort og prisen høy, så bør du kjenne deg selv, hva du kan gjøre selv, og om du er typen som begynner å oppgradere eller klarer å la være. 
 

Uansett er Princess 36 en fin båt, og det er i utgangspunktet solide motorer. Du nevner eksosbend er skiftet (det er bra). At babord gir ryker på twin installasjoner fra denne tiden er normalt - litt jobb men ikke all verden.

 

Jeg hadde lite trøbbel med mine motorer (eksobend, gir, kjølere på gir og en vannpumpe), men litt mer på drivlinjen (propeller, akslinger, pakkbokser osv). 
 

Nå er jeg litt sær, men drev står på listen over ting jeg ikke skal eie.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke noe problem om noe er gammelt eller med/ uten drev etc om man er kapabel og villig til å betale det det koster å holde alt i bra stand.

Veldig mange får sjokk over kostnader på  eldre båt med 2 motorer på nærmere 40 fot. Tror det er  få som har kost på under 10K i måneden på drift og vedlikeholsdsutgifter.

 

Bare innendørs opplag er jo en heftig kost. Man vil jo nødig ha fukt, lukt ,mugg, skader av vind eller snø eller muse-reir i en slik båt ( noe man fort kan få om man tar utendørs opplag og ikke gjør alt rett )

 

Driftkostnader er jo også litt om man drar den opp i plan. 30 timer frisk kjøring blir jo fort 3000+L Diesel.

 

Skal man sette bort service på motor og drev blir det fort  30K for 2 motorer/ drev.

Før eller siden ryker det en kjøler, turbo eller drev/ gear eller 12 nye dyser. kostnad 30-100K

Ny kalesje , kanskje 30-40K

Baugpropell, ankervinsj, dieselvarmer, navigasjon/ elekronikk, lekksjer etc...

 

Prøver ikke å skremme, men båt er et dypt hull av utgifter og man bør vite hva man går til. Båt handler jo mye om følelser, så om kost nytte følelsen ikke er der så blir båtlivet i stor båt en kort ( og  dyr) affære.

Link to post
Share on other sites

Hvis du Setter bort alt kan du kanskje få slike summer som #hanto1 opererer med. Hittil i år har jeg en kost på under 30000 inkl uttak, båtplass, opptak,i dag, ,utført service selv og diesel med en kost på 8000 men da er tankene nesten fulle ved opptak.

 

Du må ikke ha innendørs opplag feks, fukt ordnes med luftavfukter .

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...