Jump to content

Er det Kvalitetsforskjell på batterier?


btt

Recommended Posts

Har ikke prøvd Skanbatt men magefølelsen min tilsier at de nok er like bra som alle andre. Det eller verste man kan gjøre er å kjøpe batterier som har ligget lenge på lager, gjerne med lav spenning. Lagring og lav spenning vil knekke ethvert batteri uansett merke. Finn deg en forhandler som har stor «gjennomtrekk» av batterier, og ikke en butikk på hjørnet som selger noen få batterier i året. 

Link to post
Share on other sites

Skanbatt er Skandinavisk batteriinport sitt eget merke. Butikken hette før Sandvik service. En anerkjent forhandler i Kristiansand. Skanbatt er deres eget merke. De hevder det kommer fra Varta fabrikken. Uten at jeg kan si om det er samme ting fordi.

Jeg har brukt de på båt, traktor og MC. Bare gode erfaringer. 

Som alltid kjekt å få "ferske" batteriet. Jeg liker å handle fra de med stor omsetning. For meg på Sørlandet, så er det lett å stikke innom deres butikk, lager.  

 

Link to post
Share on other sites

Klart det er kvalitetsforskjell på batterier, en må vite bruksmønstret og kjøpe etter   det..

Har en valget mellom to merker kjøp det med mest BLY.

 

Har du en rask båt og liker hopp og sprett , da kan du ikke kjøpe et billig  batteri  med vibrasjonsmotstand  V 1.

Da må du opp i V3 ellers rister batteriet fort i stykker.

 

Sakset fra SØNNAK,

Hva er vibrasjonsmotstand? Batterier utsettes for ulike grader av vibrasjon avhengig av bruksområde, 
og de utformes derfor i henhold til tre ulike nivåkrav: V1, V2 og V3. 
-V1 tilsvarer normal bruk i personbil.
-V2 tilsvarer blandede kjøreforhold, landevei og terreng.
-V3 betyr at batteriet takler stor påkjenning, f.eks. kjøring i terreng med anleggsmaskiner,
skogsmaskiner osv.....

 

i prinsippet kun trengs for å starte motoren i eldre biler som har få strømforbrukende enheter,
 til at det er en viktig del av strømforsyningen i f.eks. lastebiler med mye elektrisk utstyr som gjør
 at til at batteriene dyputlades på daglig basis. For at batteriene skal kunne møte de ulike kravene 
utformes de i henhold til fire nivåer: E1, E2, E3 og E4.
 -E1 gjelder batterier til personbiler og andre applikasjoner som ikke krever gjentatte dyputladinger. 
-E2 gjelder normal bruk i yrkestrafikk med standardutstyrte kjøretøyer.
-E3 gjelder kjøretøyer med mye ekstrautstyr i yrkestrafikk.-
E4 gjelder intensiv bruk i yrkestrafikk med kjøretøyer med mye ekstrautstyr. 

https://sonnak.com/faq-sporsmal-og-svar/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ja, selvfølgelig er det forskjeller på batterier. Det er jo derfor de fleste batteriprodusenter lever flere serier, tilpasset forskjellige bruk. 

I denne tråden snakker vi om en batteribank til forbruk. Begge nevnte fabrikanter leverer tilsvarende tilsvarende forbruksbatterier. Jeg kan ikke se noen batterileverandører oppgir hvilken E-klasse, og hvilken V-klasse de er i, men jeg antar de er tilpasset bruket. 
 

Eller hva tror du Roger Jo?

 

Ser forøvrig Varta og Skanbatt sitt 180 ah veier det samme, noe som enkelte mener en en indikasjon for kvalitet. 
 

Men heldigvis finnes det forskjellige merker på markedet, noen ønsker merker de har hørt om før, noen ikke. Det er vel derfor importøren leverer for begge kjøpegruppene.

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev for 2 timer siden:

I denne tråden snakker vi om en batteribank til forbruk. Begge nevnte fabrikanter leverer tilsvarende tilsvarende forbruksbatterier. Jeg kan ikke se noen batterileverandører oppgir hvilken E-klasse, og hvilken V-klasse de er i, men jeg antar de er tilpasset bruket. 

Det er det jeg forsøkte å si  med E og V klasse. Finn ut hva du trenger og bruksmønster.

Skal det stå i boden er V1 ok  Skal det tappes og lades mange ganger er E4 bra.

 

Be om TECHNICAL DATASHEET  Var hos en stor batteriguru og lurte på et Vartabatteri  han hadde ikke det inne men kom med et

Euroglobe med samme spek.  men ingen  E og  V   i databladet og 1000 kr billigere, Skreiv til Euroglobe og spurte fikk til svar at det var ikke påbudt å oppgi,  så det ville de ikke oppgi. Kjøpte ikke det.

 

Her et datablad jeg fikk fra  Sønnak  laget av EXIDE    Sønnak Expert HVR SE1853

http://www.frihavne.com/wp-content/uploads/2020/09/SE1853-D05110C18-A_TechnicalDataSheet.pdf

 

 

  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 22 minutter siden:

Det er det jeg forsøkte å si  med E og V klasse. Finn ut hva du trenger og bruksmønster.

Skal det stå i boden er V1 ok  Skal det tappes og lades mange ganger er E4 bra.

 

Be om TECHNICAL DATASHEET  Var hos en stor batteriguru og lurte på et Vartabatteri  han hadde ikke det inne men kom med et

Euroglobe med samme spek.  men ingen  E og  V   i databladet og 1000 kr billigere, Skreiv til Euroglobe og spurte fikk til svar at det var ikke påbudt å oppgi,  så det ville de ikke oppgi. Kjøpte ikke det.

 

Her et datablad jeg fikk fra  Sønnak  laget av EXIDE    Sønnak Expert HVR SE1853

http://www.frihavne.com/wp-content/uploads/2020/09/SE1853-D05110C18-A_TechnicalDataSheet.pdf

 

 

  

Jo, vel og bra det. Jeg har nå levd et halvt liv uten og bekymre meg over V-, eller E-klasser. Men kjøpt batterier hos batterhandler, og fått batterier til det bruket jeg har hatt.

Jeg har som sagt Skanbatt forbruksbatteri nå. Det var forøvrig en erstatning for et Sønnak Dual batteri. De har fungert utmerket begge. 

Du nevner Euroglobe også. Det fungerte forøvrig lengre på min motorsyklel en dyrt "merkebatteri". 

 

Jeg prøver bare å svare på det som trådstarter spør om. Erfaringer med Skanbatt. Jeg har som sagt bare gode erfaringer med de. At du, Roger jo, er skeptisk er helt ok. 

Link to post
Share on other sites

Regner med Biltema har høye faktorer på alle disse da det ikke er noen problem å få deres batterier til å vare i 8-9 år i en hurtiggående båt med mye hopping og risting bare de unngår dyputladinger og ellers får vanlig stell som full opplading før vinterlagring, samt frakopling under lagring.

Link to post
Share on other sites

btt skrev for 1 time siden:

Takker for flotte kommentarer , det ble bestilt 12 stk 115 A Skanbatt i dag så får en ta godt vare på dem og håpe dem får et godt liv  

Da blir det mye strøm .

Sikkert et ok batteri-

et tynt datablad

https://www.batteri.no/file/standardmappe-uni/datablad-sk115ah.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev for 12 timer siden:

Siden Varta har vært nevnt noen ganger her, så kan jeg opplyse at de er identiske med Bosch sine batterier.

Ja,det er Varta som produserer batteriene til Bosch.
Batteriene er helt like inkludert farge på batterikassa det er bare klistre etikketene som er forskjellige.
Derfor tar jeg det med minst ti klyper salt når jeg hører at Varta også produserer batterier for andre som ikke engang ligner på egen produksjon og med andre tekniske spesifikasjoner.
Nå var dette nødvendigvis ikke ett svar til denne tråden da man har hørt slike  påstander siden "Mjøsa brant"

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...