Jump to content

Sirkulere ferskvannside VP TAMD 41B


Anchorman

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har vært flink i år ved at jeg har tappet av gammel kjølevæske, skylt systemet og fylt på ny VP kjølevæske. 

 

I manualen står det at systemet kan stå uten væske gjennom vinteren, men etter litt tenking bestemte jeg meg for at det var bedre å ha væske der siden den inneholder antikorrosjonsmiddel. Så for meg at et tørt system letter ville begynne å ruste. 

 

Amatør som jeg er gikk jeg dermed på en aldri så liten "rookie mistake" ved at jeg først fylte i kjølevæske, så etterfylte jeg med demineralisert vann. Så innså jeg at dette ikke får blandet seg siden jeg ikke kan starte motoren... Båten er på land og motor var allerede vinterkonservert da jeg innså blemmen. Det jo fare for at vannet kan fryse om dette ikke får blandet seg.

 

Så hvordan løser jeg dette enklest? Ser for meg følgende 2 muligheter for å få sirkulert og blandet dette. 

 

1) Lage en løsning slik at jeg kan bruke ferskvannspumpa i motoren ved å ta av kilereimer og rotere pumpa direkte. Lar det seg gjøre eller er det noe i kretsen som vil sperre for sirkulasjon?

 

2) Koble inne en sirkulasjonspumpe i kretsen som går via VVB. Lar det seg gjøre eller er det noe i kretsen som vil sperre for sirkulasjon? 

 

På forhånd takk! 

Link to post

Du får ikke åpnet termostaten kun ved å sirkulere. Jeg ville tappet av, blandet 50 % og fylt på igjen. Bare tull å la motoren stå tørr innvendig om vinteren. Vil blant annet, i sære tilfeller, kunne skade tetningen i sirkulasjonspumpen. Motoren blir jo aldri helt tørr fordi om kjølevæsken blir tappet av. Det blir et miljø med '100 %' fuktighet. 

Link to post

Jeg har ikke så lyst å tappe av siden jeg har brukt en god del tid på å vaske motorrommet og kjøl. Blir unektelig noe søl ved tapping.

 

Jeg tenkte det ville bli best om jeg fikk sirkulert mest mulig av systemet vha. en pumpe. Slik jeg leser VP manualen er termostatene kun for å åpne sløyfen via varmeveksler når temperaturen er høy nok. 

 

Kan kanskje koble på en slange fra tappingen på blokka og sirkulere det opp i påfyllingsåpningen. Det er en stuss på tappingen der som jeg kan få festet en slange på. 

Screenshot_20200915-144419_Acrobat for Samsung.jpg

Link to post
  • 2 uker senere...

Hvis det er av interesse ble løsningen en 12V impellerpumpe. Den koblet jeg på 2 måter for å få sirkulert mest mulig av ferskvannssløyfa. 

 

1) Koblet pumpen slik at den sugde ut fra termostathuset der hvor utløpet til VVB er. Så lot jeg retur fra pumpa gå opp i påfyllingshullet igjen. 

 

2) Samme oppsett som over, men koblet retur fra pumpe inn på VVB kretsen slik at denne også ble sirkulert.

Link to post

Jeg ble litt usikker nå. Har ikke helt for meg hvordan kretsen fungerer mtp. termostat og varmeveksler. Siden jeg har tappet av systemet og termostatene ikke har åpnet etterpå burde det vel ikke ha kommet noe nytt vann/kjølevæske inn i veksleren? Der ville jeg anta at det enten er tomt eller gammel kjølevæske. 

 

Kan jeg sjekke dette på noe vis? Tappeskruen på veksleren forteller meg vel ikke noe om det som skjer etter termostaten? 

 

På forhånd takk 😁 

 

 

 

Link to post

Du har vel en sinkanode i varmeveksler. Skrur du ut den litt så vil du jo se hva som dukker opp? Men da blir det søl i båten. 

 

Men personlig hadde jeg startet motoren og kjørt den varm slik at man er garantert god blanding overalt. Koster litt i ny frostvæske til sjøvannskretsen, men du er sikker på at motoren ikke fryser i stykker. 

 

Du får motoren raskere varm dersom du setter en kanne med frostvæske på dørken, og tar en slange fra den og ned på innsuget på sjøvannspumpen, og tar en slange fra kjølevann ut på giret og tilbake til kannen. 

 

Når motoren er startet, ikke før, så må du da også bruke en vannslange og spyle vann inn i eksosslangen.  Samt du må stoppe vannet i eksosslangen før du skrur av motoren. Det er viktig at du ikke spyler vann inn i den slangen når motoren ikke går. Kun spyle når motor går.

 

Da vil du relativt raskt få motor opp i driftstemp på en kontrollert og fin måte ved å ha høy tomgang, og termostaten vil åpne seg. 

 

Når du er ferdig så kopler du slange fra gir tilbake på eksosbend og kjører motoren igjen til kannen er tom. Da bør du ha frostvæske gjennom hele eksosen også.

 

-

 

Et alternativ til dette er å gjøre som du har gjort, MEN ta en defekt termostat og fjerne innmaten slik at den er åpen hele tiden. Da burde sirkuleringen bli bra.

 

PS: Jeg har kun egen erfaring med modellen før: TMD40A. For den har jeg laget en kanne med skroggjennomføring "feil vei" slik at jeg har en slange som går fra nederst i den til innsuget på sjøvannspumpen - og en lang slange fra gir til samme kanne. Da sirkulerer jeg hele sjøvannskretsen til samme kanne. Bruker den for å kjøre Systemrens blant annet.

 

20 liters kanne. Her fra kjøring med Systemrens. 

 

20190629_180848.jpg.bd4464af6860deba2f8fd938043b19f6.jpg

 

Skroggjennomføring "feil vei" i kannen. Tettet med litt Tec7.

 

20190629_181049.jpg.3b8485ea321e05ac1a6ee2b7e58e70e2.jpg

 

Her er slange som går til eksosbend. Åpner for vann ETTER at motor er startet, og stenger FØR motor stoppes. Dette for å hindre at vann kan gå feil vei og inn i turbo og eksosmanifold.

20190629_180951.jpg.0dda77653f3b7e7a94943a80240cec05.jpg

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...