Jump to content

2007 Evinrude 115 - Overheat etter kort tid


Krabbe-burger

Recommended Posts

Har en E115DPLSUC 2007 modell som jeg har hatt i 2 år, Brukes et par timer annen hver måned på sommer/høst.

Siden jeg mottok båt/motor har den hatt en "bug"

Nå jeg starter opp starter jeg alltid med å prime oljetilførselen.(XD50) Starter opp motor og lar den gå noen minutter på tomgang.

Når jeg da kaster loss, og putrer av gårde får jeg feilmelding innen 1 minutt om engine temperature/over heat, turtall låses på tomgang og motor stopper enkelte ganger.

Ved restart fungerer motoren fint, føler også at drivstofforbruket er for høyt, sammenligner med kompis som har en nyere Yamaha 115, ved siste samenligning brukte han 13L mens jeg brukte 20L

Min båt er Bella 572C og han har en Yamarin Cross 18 fot 

Kan dette være en quick fix? eller bør jeg overlate det til forhandler?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg reingjort og montert nye thermosterter m/pakninger.

Startet opp m/kjølemuffer og ferskvann. 5 minutter på tomgang og  8 minutter på 2000 rpm. Ikke noen meldinger om overoppheting.

Kjente på kontrollstrålen, der var vannet så varmt at det akkurat gikk å ha hånden under strålen,  skal kontrollstrålen være såpass varm?

 

Link to post
Share on other sites

Krabbe-burger skrev On 28.9.2020 at 20.42:

Da har jeg reingjort og montert nye thermosterter m/pakninger.

Startet opp m/kjølemuffer og ferskvann. 5 minutter på tomgang og  8 minutter på 2000 rpm. Ikke noen meldinger om overoppheting.

Kjente på kontrollstrålen, der var vannet så varmt at det akkurat gikk å ha hånden under strålen,  skal kontrollstrålen være såpass varm?

 


hmmm - bra det ikke går noen alarmer lengre. Kan vel fort bli nokså varmt vann når man har driftsvarm motor, men at den skal være såååå varm etter litt tomgangskjøring ++ er vel på grensen?

Link to post
Share on other sites

Muffer kan fort gi litt lite tilgang på vann. En grunn til det kan være salt og avleiringer i inntaket. Disse inntaksfiltrene på undervannshuset kan skrus og og renses, og da kommer du til med å evt stake litt opp der du ser inn.

Ellers - sett den i vann. Bøtte/badekar/hav så får du en bedre test

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...