Krabbe-burger Startet 15.September.2020 Link til dette innlegget Startet 15.September.2020 Har en E115DPLSUC 2007 modell som jeg har hatt i 2 år, Brukes et par timer annen hver måned på sommer/høst. Siden jeg mottok båt/motor har den hatt en "bug" Nå jeg starter opp starter jeg alltid med å prime oljetilførselen.(XD50) Starter opp motor og lar den gå noen minutter på tomgang. Når jeg da kaster loss, og putrer av gårde får jeg feilmelding innen 1 minutt om engine temperature/over heat, turtall låses på tomgang og motor stopper enkelte ganger. Ved restart fungerer motoren fint, føler også at drivstofforbruket er for høyt, sammenligner med kompis som har en nyere Yamaha 115, ved siste samenligning brukte han 13L mens jeg brukte 20L Min båt er Bella 572C og han har en Yamarin Cross 18 fot Kan dette være en quick fix? eller bør jeg overlate det til forhandler? Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 15.September.2020 Link til dette innlegget Svart 15.September.2020 Kommer det kontrollstråle ut av motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Krabbe-burger Svart 15.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2020 Ja, kontrollstrålen er ok, skiftet impeller i fjor.. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 15.September.2020 Link til dette innlegget Svart 15.September.2020 (redigert) Tipper termostaten din har hengt seg opp (salt og tæring) i lukket posisjon. Bytt denne. Redigert 15.September.2020 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krabbe-burger Svart 17.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2020 Aha, ser greit ut å skifte i følge delelisten. Bestilt thermostater + litt til fra Ravns garage.. Tøft hvis det løser problemet, burde gjort dette for lenge siden.. Takk for tips snekkerbod Sitér dette innlegget Link to post
Krabbe-burger Svart 28.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2020 Da har jeg reingjort og montert nye thermosterter m/pakninger. Startet opp m/kjølemuffer og ferskvann. 5 minutter på tomgang og 8 minutter på 2000 rpm. Ikke noen meldinger om overoppheting. Kjente på kontrollstrålen, der var vannet så varmt at det akkurat gikk å ha hånden under strålen, skal kontrollstrålen være såpass varm? Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 29.September.2020 Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 Krabbe-burger skrev On 28.9.2020 at 20.42: Da har jeg reingjort og montert nye thermosterter m/pakninger. Startet opp m/kjølemuffer og ferskvann. 5 minutter på tomgang og 8 minutter på 2000 rpm. Ikke noen meldinger om overoppheting. Kjente på kontrollstrålen, der var vannet så varmt at det akkurat gikk å ha hånden under strålen, skal kontrollstrålen være såpass varm? hmmm - bra det ikke går noen alarmer lengre. Kan vel fort bli nokså varmt vann når man har driftsvarm motor, men at den skal være såååå varm etter litt tomgangskjøring ++ er vel på grensen? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 29.September.2020 Link til dette innlegget Svart 29.September.2020 (redigert) Muffer kan fort gi litt lite tilgang på vann. En grunn til det kan være salt og avleiringer i inntaket. Disse inntaksfiltrene på undervannshuset kan skrus og og renses, og da kommer du til med å evt stake litt opp der du ser inn. Ellers - sett den i vann. Bøtte/badekar/hav så får du en bedre test Redigert 29.September.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.