Jump to content

Raymarine S1G ST8001 autopilot som ikke virker i "Auto"


oes

Recommended Posts

Jeg har en autopilot, Raymarine S1G ST8001; som ikke styrer beint lenger. Dette skjedde "over natten". Virket fint ene dagen, virker ikke neste. Når jeg setter den i AUTO, gjør båten større og større utslag i forhold til den ønskede kurs. Den begynner med små utslag, men utslagene blir større og større. Piloten er med andre ord ubrukelig. Alt annet virker tilsynelatende fint. Noen som har forslag på hva som kan være feil?

Redigert av oes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aller enkleste først:
Dere har ikke lagt noe magnetisk i nærheten av autopilotens kompass?

 

Ellers ville jeg først forsøkt å rekalibrere og om det ikke fungerer høres det ut som det er ett eller annet med kompasset.

 

Men siden feilen har oppstått over natten, og siden du ikke skriver at du har sjekket det: Sjekk først om det er noe metall eller annet magnetisk som kan forstyrre autopilotens kompass.

Link to post
Share on other sites

Kompasset viser rett kurs (i havnen). 

Jeg må (bør) forandre responsen fra sakte fart , under 10-12 knop, til den farten jeg vanligvis går med, ca over 17 -18 knop . Autopiloten takler (taklet) også dette (fartsøkningen) men båten ble veldig ustødig, spesielt i noe sjø.

Ellers tror jeg ikke at noe kan ligge i nærheten av kompasset, men dette skal jeg sjekke.

Link to post
Share on other sites

Opplevde nøyaktig samme problem under en tur til Shetland nylig. Kompasset fungerte på enkelte kurser (en stund), men så ble det enormt store avvik. Dreiet båten ti grader, kunne kompasset vise åtti grader. Så det ble bare kokelimonke og vi måtte håndstyre både frem og tilbake.

 

Har kjøpt et nytt (brukt) kompass fra eBay og installert det, men ikke fått testet det ennå. Åpnet mitt gamle kompass, og det var interessant å se inni. En liten plastboks med sprit(?) med viklinger rundt, og en liten flytende metalldisk inni. Det er ikke avanserte greiene.

119085870_326773588749744_7637262112189693321_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt er dette?

 

Jeg opplevde dette på Windy 37 med doble drev. Riktignok en Simrad pilot - men der var det rorføleren på drevet som var ødelagt. Da svingte den mer og mer og mer til hver side - og var umulig å kalibrere. Det var shit i shit out for kurscomputeren som fikk rare meldinger om hvor rorets posisjon.

 

Uansett om du har drev eller fast ror så sjekk rorføleren din tenker jeg.

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...