oes Startet 15.September.2020 Del på Facebook Startet 15.September.2020 (redigert) Jeg har en autopilot, Raymarine S1G ST8001; som ikke styrer beint lenger. Dette skjedde "over natten". Virket fint ene dagen, virker ikke neste. Når jeg setter den i AUTO, gjør båten større og større utslag i forhold til den ønskede kurs. Den begynner med små utslag, men utslagene blir større og større. Piloten er med andre ord ubrukelig. Alt annet virker tilsynelatende fint. Noen som har forslag på hva som kan være feil? Redigert 15.September.2020 av oes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 Aller enkleste først: Dere har ikke lagt noe magnetisk i nærheten av autopilotens kompass? Ellers ville jeg først forsøkt å rekalibrere og om det ikke fungerer høres det ut som det er ett eller annet med kompasset. Men siden feilen har oppstått over natten, og siden du ikke skriver at du har sjekket det: Sjekk først om det er noe metall eller annet magnetisk som kan forstyrre autopilotens kompass. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 Ville også sjekket om du kan ha kommet borti innstillingene for response level. Gjelder det bare at du skal holde kurs eller legger du inn et veipunkt på plotteren (track mode)? Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 Opplevde det samme med en St 6001, her var det kompasset som hadde tatt kvelden. Du ser det om du har autopiloten koblet mot kartplotter, da ser om du har kontakt med kompasset Sitér dette innlegget Link to post
oes Svart 15.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2020 Kompasset viser rett kurs (i havnen). Jeg må (bør) forandre responsen fra sakte fart , under 10-12 knop, til den farten jeg vanligvis går med, ca over 17 -18 knop . Autopiloten takler (taklet) også dette (fartsøkningen) men båten ble veldig ustødig, spesielt i noe sjø. Ellers tror jeg ikke at noe kan ligge i nærheten av kompasset, men dette skal jeg sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 Hei, Noe kan være så mangt. Jeg la fire kasser øl på andre siden av veggen der kompasset var. Dette ga noen grder feilvisning Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 Følsom sak om den reagerer på ølbokser av aluminium men kan jo selvsagt være magnetisk øl. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 Opplevde nøyaktig samme problem under en tur til Shetland nylig. Kompasset fungerte på enkelte kurser (en stund), men så ble det enormt store avvik. Dreiet båten ti grader, kunne kompasset vise åtti grader. Så det ble bare kokelimonke og vi måtte håndstyre både frem og tilbake. Har kjøpt et nytt (brukt) kompass fra eBay og installert det, men ikke fått testet det ennå. Åpnet mitt gamle kompass, og det var interessant å se inni. En liten plastboks med sprit(?) med viklinger rundt, og en liten flytende metalldisk inni. Det er ikke avanserte greiene. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hedwig Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 Bårdp skrev 19 minutter siden: Følsom sak om den reagerer på ølbokser av aluminium men kan jo selvsagt være magnetisk øl. Eller det kan være noe annet som er lagt sammen med dem. Men når fart og sjø påvirker såpass kan det jo virke som at noe har skjedd med instillingene? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 (redigert) Hva slags båt er dette? Jeg opplevde dette på Windy 37 med doble drev. Riktignok en Simrad pilot - men der var det rorføleren på drevet som var ødelagt. Da svingte den mer og mer og mer til hver side - og var umulig å kalibrere. Det var shit i shit out for kurscomputeren som fikk rare meldinger om hvor rorets posisjon. Uansett om du har drev eller fast ror så sjekk rorføleren din tenker jeg. Redigert 15.September.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oes Svart 15.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2020 For meg ser det ut som om rorføleren virker ok. Skjermen på autopiloten viser hvordan rorene står men jeg kan bli lurt. Jeg bruker autopiloten kun for å holde kursen, og er ikke koplet sammen med plotteren. Det er dobbel installasjon med aksler i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 Hopper den over fra auto til stanby når dette skjer..? Sitér dette innlegget Link to post
oes Svart 16.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2020 Nei, den fortsetter i AUTO, men med større og større utslag fra den opprinnelige kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.