Jump to content

Hvordan sitte hjemme og se hvor mye det blåser på båten?


Maika

Recommended Posts

Jeg har båten på bøye når jeg ikke bruker den, og skulle gjerne kunne fulgt med på vindstyrken hjemmefra.

Jeg kan jo sette opp et kamera som jeg kan koble meg til når jeg ønsker, og som er rettet mot vind-instrumentet, men det må da finnes mer elegante løsninger.

Jeg har B&G-instrumenter ombord, samt en Simrad GoFree WIFI-modul som kan brukes til å opprette et lokalt nettverk. Den speiler plotterens grensesnitt, slik at jeg kan bruke den fra telefon/pad. Det er ingen måte å dele dette ut på internett såvidt jeg vet. (Uansett ønsker jeg helst ikke å ha plotteren stående konstant på da den bruker mye strøm, men vindinstrumentet går fint.) Fins det feks noe jeg kan plugge inn i NMEA.)

Jeg har også en Victron Venus GX koblet til de andre strøm-dippetuttene mine. Denne sender data om disse via en mobil bredbånds-ruter jeg har til Victron sin VRM-portal, slik at jeg kan følge med på strøm-dippeduttene hjemmefra, men det er vel ingen måte å bruke GX-en til å sende vind-dataene.

Er feks dette løsningen: https://seatronic.no/elektronikk/wifi/digital-yacht-wln10-wireless-nmea-router? Kan den sende dataene til bredbåndsruteren, eller blir den egentlig tilsvarende Simrad-modulen?

Denne er vel i hvert fall en mulighet, men jeg gidder ikke bruke 16K på dette: https://seatronic.no/elektronikk/wifi/maretron-ipg100-internet-protocol-gateway

En annen mulighet er jo å kjøpe en til vindmåler med z-wave, og så mekke til for å sende det ut på internett, men det blir heller ikke så elegant (og også fort mer strøm-krevende).

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om det enkleste ikke vil være å satse på noe sånt?

 

https://www.komplett.no/product/1134634/hjem-fritid/smarte-hjem/vaerstasjoner/netatmo-urban-weather-station

 

Du trenger så klart strøm og Wifi.

 

redigert, hadde feil url i lenken...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Takk for forslag:)

Jeg har ikke lyst til å montere en vindmåler til. Siden båten ligger på bøye er det begrenset med hvor mye konstant strømbruk som kan vedlikeholds-lades med solcellepanelene mine. I tillegg syns jeg det blir litt jalla, både fordi det blir litt mange ekstra dingser og fordi kvaliteten på slikt utstyr typisk ikke er laget for bruk på sjøen.

 

index skrev for 17 timer siden:

Hvorfor ikke kople deg opp mot en vindmåler i nærheten? Mange havner, flyplasser etc har slike åpent tilgjengelig på nett.

Jeg gjør allerede det, men siden båten for tiden ligger mellom to øyer, er både styrke og retning litt spesiell der.

 

nomen skrev for 16 timer siden:

Du har ikke sagt noe om pris.. det beste er naturligvis å kjøpe seg hus med brygge som båten ligger ved.

 

Da kan du sitte inne i godstolen og følge med på (u)været😉

Jeg skrev jo at jeg syns 16K (som er det den eneste løsningen jeg har funnet så langt som kan sende dataene ut på internett) er mer enn jeg vil bruke. Hus med brygge hadde eliminert behovet ja, men merkelig nok har jeg ikke funnet dette til under 16K i Østlandsområdet ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg syns egentlig det er rart at ikke det er kommet andre løsninger enn https://seatronic.no/elektronikk/wifi/maretron-ipg100-internet-protocol-gateway

Jeg kan ikke skjønne annet enn at mange gjerne ville sett NMEA-dataene sine på nett, og jeg kan heller ikke skjønne at det skulle være så vanskelig å lage dette. Victron burde feks lett kunne implementere dette, da de allerede har sin VRM-portal der dette kunne blitt vist. Navico (med Simrad/B&G og Lowrance), Raymarine og andre hadde jeg også forventet at allerede hadde løsninger for dette. 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 9 minutter siden:

Jeg gjør allerede det, men siden båten for tiden ligger mellom to øyer, er både styrke og retning litt spesiell der.

 

Det er jo greit å følge med litt. Men jeg tenker at når du ser at vinden er såpass kraftig at du begynner å føle deg utrygg for at båten og blåsen tåler det, hva gjør du da? Er det i det hele tatt mulig å komme seg ut til båten og gjøre noe med det? Jeg har flere ganger opplevd at det er uforsvarlig å gå ut på flytebrygga i storm, og å ta seg ut til en båt fortøyd på bøye ville jeg ikke ha vurdert engang.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Der jeg har båten nå, så er jeg mest interessert i om vinden blåser over en viss styrke fra en bestemt retning. Det er en bøye jeg låner, og den er litt nærmere land enn det jeg er komfortabel med. Det tar 5 minutter å dra ned dit å sjekke, noe jeg gjerne skulle gjort når båten lå rett inn. Foreløpig har jeg dratt ned på bakgrunn av hva Yr melder, samt andre værstasjoner i området, men det fungerer ikke helt akkurat der båten ligger. Forøvrig går det fint å komme ut til båten selv om det blåser mye.

I tillegg er det jo moro å kunne se status på båten. Det er jo flere her inne som ser på diverse data fra båten, men NMEA-data kan jeg ikke se noen har diskutert.

Link to post
Share on other sites

Yacht Devices har vel faktisk en boks som vel kan brukes:

http://digitalyacht.co.uk/product/ikommunicate-nmea-signal-k-gateway/

I kombinasjon med en slik: https://digitalyacht.co.uk/product/4g-connect/

Så kan man vel oppnå noe av det samme som med Maretron, bare mye billigere.

 

Alternativt kan man vel bygge noe enda billigere med RasberryPI e.l., eller hva @Dreuf :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har SignalK-server kjørende i båten, den replikerer jeg over VPN til en SignalK-server hjemme.
0183, N2K og Seatalk samler jeg ombord vhjelp av en YDNR-02 og henter derfra til båtens SignalK over wifi/UDP. 

Med VPN(mobil) utenfra og ocpn på laptopen har jeg dermed samme informasjon som i båten tilgjengelig hvorsomhelst. 

 

Link to post
Share on other sites

Se der ja:)  Du har altså en laptop i båten som kjører OpenCPN og SignalK-server?

En laptop blir for strømsulten for mitt bruk, men en rpi kunne vel gjort det samme. Alternativt vil vel iKommunicate faktisk kanskje bli billigere enn en YDNR-02 og en rpi, og dekke mitt behov (men ikke et like moro prosjekt, da:)

 

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yacht Devices er jo en annerkjent produsent av NMEA-produkter, så det vil jeg ikke tro. Med akkurat denne løsningen er det jo i tillegg kun snakk om å lese NMEA-data. (Men de har jo mange andre produkter også, jeg har feks temperaturmåler, barometer og en som logger all data på en sd-kort.)

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 1 time siden:

Se der ja:)  Du har altså en laptop i båten som kjører OpenCPN og SignalK-server?


Ikke laptop som server, "server"ombord er en Lattepanda Alfa. Ut av båten går det med en DY 4G-Connect.
Yachtdevice-greiene er godt som gull, utfordringene jeg har hatt har stort sett vært relatert til signalloops ift OPN og gjerne ifb med autopilot.

Har også hatt en del artig oppførsel ifb med YDNRns autoack ved rutefølging. Men det er OPN-config som i bunn og grunn har vært utfordringen der. Skal inn med et gpskompass på n2k (SCX-20) i løpet av høsten, så da blir nok signalveiene stresstestet nok ihvertfall.
 

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Signalk kjører fint på en RPI og med en usbdings fra canable så er ikke dette så kostbart heller. https://canable.io/

Jeg har ikke brukt canable, men bruker en tilsvarende dings fra Sailoog.

Vedr sikkerheten, så må du fysisk åpne hvilke PGNs som usbdingsen skal få lov til å publisere på nettverket før den gjør det.

Det vil si at om du ikke åpner noe, så kan det skje så mye feil du vil på RPI uten at det kommer ut på NMEA nettverket.

Jeg har åpnet for alt med unntak av GPS og Autopilot PGNs. Har kjørt dette oppsettet i 2-3år uten problemer.

 

Jeg sender data fra signalk til cloudmqtt og hentet dem inn igjen hjemme.

Da har jeg tilgang til vind, batterispenning, temperaturer og luftfuktighet. Jeg bestemmer selv hvor ofte det skal oppdateres og det bruker svært lite data.

Legger man inn gps data så kan man følge med båten om noen skulle finne det for godt å ta med seg båten.. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...