Jump to content

Treg visker motor, av ukjent fabrikat


Furu

Recommended Posts

580A63BB-DB38-46EF-A114-BC45D3249A08.jpeg.30336cf3f6c00d885c9bedd8c6d288b4.jpeg

 

Babord visker stopper av og til opp, ser att børster har da litt igjen, smøre opp igjen "gearet" ? Vanskelig å få den av, Aksel er nærmest vulkanisert fast på utsida i løpet av x antall ukjente år med noe svart stoff.. Må da eventuelt taes til neste år/på land

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Fikk pusset ned børster og rengjort+greaset opp motor spindel enden. Litt bedre men ser den har litt problemer akkurat før den snur igjen paa.  tilbake veien opp justere fjær inni arma på utsida kanskje? Er ikkje sjøl parkering på denne modellen

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Den nedre har heller ikke full kontakt.

Den øvre er elendig og på skrå. Går det an å flytte  holderen nedover?

Ja pusse og jeg lærte tidlig 60 at en og skulle renske litt mellom lamellene.

Slipe et baugfileblad til rett tykkelse  i den enden så  tennene peker mot deg og trekke mot deg.

Ser ut som børstene står til side for senter er det rett??

 

Her må du spørre "Jørg "    Joerg Becker  

 

 

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Takk, Roger.
Men da har jeg bare lite ekspertise jeg kan komme med.

Øvre børsten ligger skjev i kanalen, men burde virke likevel nå.
Uansett ville jeg sjekke og fikse slik før det oppstår skader (når f.eks. børsten
kiler seg fast og temperatur pga. høy overgangsmotstand smelter
og forbrenner noe).
Når det ikke blir flere problemer kunne man bytte børsten til en som passer,
eller lage en børste som passer.

Ellers kan jeg tenke meg at det enten er selve lagringen som klemmer
seg fast (aksial) eller at det er et problem med spolen.
Men det kan jo måles etter rensing, begynnende med motstand,
strømopptak etterpå, eller også "brummtest" (når det finnes et verksted
i nærheten som både har og kan dette) med en såkalt growler som
arbeider med vekselspenning og kan påvise slutt i spolene
når det f.eks. er ujevn/uklar motstand gjennom spolene.

Lykke til! :smiley:

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Takk for svar, men begynner å bli litt teknisk for en ikke elektriker.. Sjekket strøm i dag, alt ok. Motor kan snurres lett rundt med en finger, men går varm og ryker litt når det settes strøm på , uten at sikring ryker, kan det da bety at spole er gåen eller at den må vikles opp igjen (ikke at det skjer med denne da)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Med strøm mener jeg Ampere som går gjennom motoren, ikke Spenning som er tilgjengelig.
Når det ryker noe da går det nok noe strøm.
Da er det bare å sjekke hvor denne varmen lages.
Men det er nok nesten sannsynlig at det er i rotoren, og da en jobb for vikleverkstedet.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...