Furu Startet 15.September.2020 Del på Facebook Startet 15.September.2020 Babord visker stopper av og til opp, ser att børster har da litt igjen, smøre opp igjen "gearet" ? Vanskelig å få den av, Aksel er nærmest vulkanisert fast på utsida i løpet av x antall ukjente år med noe svart stoff.. Må da eventuelt taes til neste år/på land Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 Ser ut som at det er unormal stor avstand mellom børsteholder og kommutator. Er den børsteholder for romslig (den øverste) børsten er "feil slitt" nesten ingen kontakt med kommutator. Ville også stelt kommutatoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 15.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2020 Her er litt bedre bilde i korrekt vinkel. " Stelt kommutatoren" pusse den ren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 15.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2020 (redigert) Fikk pusset ned børster og rengjort+greaset opp motor spindel enden. Litt bedre men ser den har litt problemer akkurat før den snur igjen paa. tilbake veien opp justere fjær inni arma på utsida kanskje? Er ikkje sjøl parkering på denne modellen Redigert 15.September.2020 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 15.September.2020 Del på Facebook Svart 15.September.2020 Den nedre har heller ikke full kontakt. Den øvre er elendig og på skrå. Går det an å flytte holderen nedover? Ja pusse og jeg lærte tidlig 60 at en og skulle renske litt mellom lamellene. Slipe et baugfileblad til rett tykkelse i den enden så tennene peker mot deg og trekke mot deg. Ser ut som børstene står til side for senter er det rett?? Her må du spørre "Jørg " Joerg Becker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 15.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2020 Ja kan vel flyttes litt, må finne noe å shimse med. synest det er litt rart strøm trekk, er jo koblet via den andre viskeren, får måle litt her Nå står den bom fast eller er kort slutta uten at sikring reagerer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 (redigert) Takk, Roger. Men da har jeg bare lite ekspertise jeg kan komme med. Øvre børsten ligger skjev i kanalen, men burde virke likevel nå. Uansett ville jeg sjekke og fikse slik før det oppstår skader (når f.eks. børsten kiler seg fast og temperatur pga. høy overgangsmotstand smelter og forbrenner noe). Når det ikke blir flere problemer kunne man bytte børsten til en som passer, eller lage en børste som passer. Ellers kan jeg tenke meg at det enten er selve lagringen som klemmer seg fast (aksial) eller at det er et problem med spolen. Men det kan jo måles etter rensing, begynnende med motstand, strømopptak etterpå, eller også "brummtest" (når det finnes et verksted i nærheten som både har og kan dette) med en såkalt growler som arbeider med vekselspenning og kan påvise slutt i spolene når det f.eks. er ujevn/uklar motstand gjennom spolene. Lykke til! Jørg Redigert 16.September.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 16.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2020 Takk for svar, men begynner å bli litt teknisk for en ikke elektriker.. Sjekket strøm i dag, alt ok. Motor kan snurres lett rundt med en finger, men går varm og ryker litt når det settes strøm på , uten at sikring ryker, kan det da bety at spole er gåen eller at den må vikles opp igjen (ikke at det skjer med denne da) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 Med strøm mener jeg Ampere som går gjennom motoren, ikke Spenning som er tilgjengelig. Når det ryker noe da går det nok noe strøm. Da er det bare å sjekke hvor denne varmen lages. Men det er nok nesten sannsynlig at det er i rotoren, og da en jobb for vikleverkstedet. Jørg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.