Jump to content

Kontaktplugg i baugen / teinehaler


RichardPh

Recommended Posts

Fjordland skrev 34 minutter siden:

min northlift har "han-kontakten" på kabelen til haleren. Så den ville ikke passet her.

Men er vel bare og kjøpe en "hun" som passer til denne, og sette på haleren?

 

Forstår. Hva heter disse kontaktene? Kan jeg bare kjøpe en teinehaler som er ment for å kobles direkte på batteriet og heller koble kablene mot en "hun-stikk" for deretter å plugge den inn her?

Link to post
Share on other sites

Det hele avhenger vel også av hva den kontakten i baugen er koblet til.  . . .

 

For meg kan det se ut som et inntak for landstrøm. Dersom det er til en vanlig eurokontakt er den for 16A. En Northlift LH200 trenger en plugg for 30A.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

RichardPh skrev for 7 timer siden:

Hei, jeg har en plugg i baugen på min Finnmaster 6100 MC. Jeg vurderer innkjøp av en teinehaler og lurer på om dette er pluggen som er ment for ting som teinehalere. Har sett for meg en LH200 fra Northlift.

 

Nei. Dette er ikke en plugg som er beregnet for teinehalere.

Dette er et apparatinntak.

Dvs. at det kommer ikke strøm ut fra denne kontakten. Den er ikke på noen måte koblet til batteriet for å gi strøm ut. 

 

RichardPh skrev for 6 timer siden:

 Kan jeg bare kjøpe en teinehaler som er ment for å kobles direkte på batteriet og heller koble kablene mot en "hun-stikk" for deretter å plugge den inn her?

 

Nei. Det kan du ikke. I denne kontakten skal det strøm inn. Mest sannsynlig landstrøm, men hva denne kontakten i er koblet til i din båt må du finne ut av før du plugger inn 220V fra land her.

 

PS. Jeg vet ikke hvor mange som har eid denne båten før deg, men det kan være gjort mange rare koblinger av tidligere eiere, så om det mot all formodning skulle komme strøm ut fra denne kontakten er det noe som er koblet helt horribelt riv ruskende galt.

Det skal aldri gå strøm ut fra en hannkontakt.

 

Om du kjøper deg en LH200 fra Northlift følger det med kontakt. Hannkontakten sitter ferdig koblet på ledningen på teinehaleren, og hunnkontakten må du finne en plass til i båten din, og så koble den videre til batteriet. Det er mange poster her på forumet som handler om hvordan dette skal gjøres med hensyn til sikring, bryter kabeldimensjon osv.

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...