Tuktuk Startet 16.September.2020 Del på Facebook Startet 16.September.2020 Hei! Som sagt så lurer jeg bare på hvordan man kan skille om det er Diesel eller olje som kommer ut av eksosen på Yanmar 1GM en min. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 Det er, ut fra en noe mangelfull beskrivelse, olje blandet med sot fra eksosanlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 helt normalt det der på div Yanmar motorer, det er uforbrent diesel som kommer ut eksosen, spes når motorene er kalde eller går på tomgang kan en se dette Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 ta en dråpe med Zalo så ser du hva som skjer, blir det borte med en gang rundt dråpen, så er det diesel, olje bruker lengre tid på og løse opp Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.September.2020 Del på Facebook Svart 16.September.2020 Jeg hadde tilsvarende 2GM i forrige båten. Ingen oljefilm. 3GM heller ingen film. Helt normalt er det vel ikke på div. GM. Det var drøssevis av disse motorene på 90-tallet. Jeg kjente nokså mange bare her i Son. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 17.September.2020 Del på Facebook Svart 17.September.2020 På min YSB 12 hester fra - 77, kommer det sot og litt uforbrent diesel på vannet ved kaldstart, men ikke noe oljefilm. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.September.2020 Del på Facebook Svart 17.September.2020 Bruker motoren olje? Hvis det bilde er normal mengde alltid bør det vise på peilepinnen etter en stund hvis det er motorolje vi ser. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hulda Svart 17.September.2020 Del på Facebook Svart 17.September.2020 Den er ikke absolutt den vurderingen heller. Diesel kan havne i motoroljen, som blir tynnet ut. Derfor er det greit å vite hva som er årsaken. 1GM er vel en motor som er noen år gammel. Vanlig slitasje og alt det der. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.September.2020 Del på Facebook Svart 17.September.2020 Det er sant Hulda. Men at oljenivået over tid er konstant selv om det skulle lekke både olje ut og diesel inn er vel noe som krever mer enn bare litt tilfeldigheter, så hyppig sjekk av oljenivå er nok ett verktøy uansett, selv om det ikke er absolutt. Det er uansett bare en del av diagnosen, ikke en fix. Det er jo ett problem her som bør utbedres uansett, men hakket enklere hvis man fornemmer på hvilken side det ligger.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mare Nostrum Svart 17.September.2020 Del på Facebook Svart 17.September.2020 Yanmar 4JH2-TE (turbomotor), ble ikke kvitt filmen før jeg bytta motor Nye dyser, ikke oljeforbruk, ingenting hjalp dessverre.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.September.2020 Del på Facebook Svart 17.September.2020 Det skal veldig lite olje til for å lage film på vannet. Ett drypp smøreolje er nok til å pakke inn hele båten. Som skrevet over: Litt diesel migrerer ned i bunnpannen, litt olje ut i eksosen, ikke målbart på peilepinnen. Hulda brenner av en del smøreolje. Den blir brent av. Ikke film, ikke røk, oljen minker på peilepinnen. Det er slik de motorene er. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.